Co z drugą linią tramwajową w Olsztynie?
2019-04-06 17:15:25(ost. akt: 2019-04-06 14:51:45)
W lipcu ubiegłego roku otwarto oferty na budowę drugiej linii tramwajowej w Olsztynie. Niestety, nie udało się wtedy wybrać wykonawcy, ponieważ wszystkie oferty były za drogie. Miasto zaczęło więc szukać oszczędności.
O rozbudowie linii tramwajowej mówiło się niemal od razu po zrealizowaniu pierwszej nitki. Po rozpisaniu przetargu i otwarciu ofert okazało się jednak, że inwestycję trzeba będzie przesunąć w czasie. Powód? Jak łatwo się domyślić, chodziło o pieniądze. Kwoty, jakie zaproponowali wykonawcy, znacznie przekraczały przeznaczony na ten cel budżet.
A ten wynosił niespełna ćwierć miliarda złotych. Tymczasem najniższa z ofert wynosiła ponad... 393 mln zł.
Taką kwotę zaproponowało konsorcjum firm Mosty Łódź i Balzola (ta druga firma, z Hiszpanii, odpowiedzialna była m.in. za realizację pierwszego projektu tramwajowego w Olsztynie i obecnie realizuje remont ul. Partyzantów na odcinku od ul. 1 Maja do ronda Bema). Kolejne oferty, złożone przez firmę Strabag oraz konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor i Torpol, wyniosły odpowiednio 540 mln 344 tys. zł i 507 mln 602 tys. zł.
W takiej sytuacji miasto unieważniło przetarg i zaczęło szukać oszczędności. W tym momencie, jak ustaliliśmy, ratusz wciąż optymalizuje projekt, ale dodatkowo szuka też środków zewnętrznych, które pozwolą obniżyć koszt budowy drugiej linii tramwajowej.
— Mamy nadzieję, że uda nam się zdobyć dodatkowe finansowanie, dzięki współpracy z Jaspers — mówi Marta Bartoszewicz, rzeczniczka olsztyńskiego Urzędu Miasta.
I wyjaśnia: — Jest to inicjatywa ekspercka, która wspiera projekty infrastrukturalne. Ich rekomendacja pozwala wnioskować o dodatkowe pieniądze do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, a o ich przyznaniu decyduje Komisja Europejska. W połowie roku powinniśmy mieć informację, czy taką rekomendację otrzymamy, i o ile zwiększy ona pulę środków zewnętrznych na ten projekt.
W ostatnim czasie pojawiła się także informacja, że Olsztynowi udało się zdobyć dodatkowe fundusze na budowę kanalizacji deszczowej przy okazji budowy kolejnych linii tramwajowych, a także na budowę deszczówki w innych częściach miasta. Środki te miały pozwolić na obniżenie kosztów rozbudowy sieci tramwajowej i faktycznie tak będzie.
W ostatnim czasie pojawiła się także informacja, że Olsztynowi udało się zdobyć dodatkowe fundusze na budowę kanalizacji deszczowej przy okazji budowy kolejnych linii tramwajowych, a także na budowę deszczówki w innych częściach miasta. Środki te miały pozwolić na obniżenie kosztów rozbudowy sieci tramwajowej i faktycznie tak będzie.
Przypomnijmy, że, według założeń, trasa nowej linii będzie się rozpoczynała od pętli autobusowej przy ul. Wilczyńskiego i biegła na Pieczewo. Na pierwszym odcinku linia będzie przebiegała środkiem ulic Wilczyńskiego i Krasickiego aż do skrzyżowania z ul. Sobocińskiego. Dalej, poza obszarem jezdni — po zachodniej stronie ul. Krasickiego do skrzyżowania z ul. Murzynowskiego — powstanie estakada o długości około 270 m. Tam tramwaje pojadą nad skrzyżowaniem ulic Krasickiego z Synów Pułku.
Do poziomu jezdni dojadą na końcowym odcinku ul. Synów Pułku, a od ul. Wyszyńskiego torowisko będzie przebiegało poza obszarem jezdni, po zachodniej stronie ulicy aż do skrzyżowania z al. Piłsudskiego. Tam linia tramwajowa będzie zlokalizowana między jezdniami, tworząc trambuspas, i połączy się z istniejącym torowiskiem na skrzyżowaniu z ul. Kościuszki.
Warto jednak dodać, że to dofinansowanie od początku było uwzględniane przez ratusz.
Warto jednak dodać, że to dofinansowanie od początku było uwzględniane przez ratusz.
— Wniosek złożyliśmy w połowie ubiegłego roku. Oczywiście nie mieliśmy pewności, czy te pieniądze pozyskamy. Na szczęście jesteśmy skuteczni w zdobywaniu środków zewnętrznych, więc i tym razem napisaliśmy dobry projekt, który otrzymał pozytywną opinię i może być realizowany — dodaje Marta Bartoszewicz.
Jak mówi prezydent Olsztyna, chodzi o blisko 32 mln zł. — To jedno z największych dofinansowań — dodaje Piotr Grzymowicz.
Kolejny przetarg na rozbudowę sieci tramwajowej ma zostać ogłoszony w połowie roku.
Warto również dodać, że wciąż trwa proces ratusza z hiszpańską firmą FCC, która realizowała jeden z odcinków pierwszej linii tramwajowej. Gmina Olsztyn wniosła skargę na przewlekłość postępowania toczącego się przed Sądem Okręgowym w Olsztynie. Skarga trafiła do Sądu Apelacyjnego w Białymstoku, a ten zasądził zadośćuczynienie w wysokości 5000 zł.
Krzysztof Kucharczak
Komentarze (60) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
Asd #2710594 | 5.173.*.* 6 kwi 2019 17:27
Budować jak najszybciej bo przy okazji wyremontowane zostaną drogi wzdłuż torowisk.
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-8) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (6)
Rozum #2710607 | 37.47.*.* 6 kwi 2019 17:41
Te tramwaje są potrzebne jak świni siodło. Potrzebujemy fabryk do pracy a nie marnotractwa pieniędzy.
Ocena komentarza: warty uwagi (20) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)
X #2710612 | 46.83.*.* 6 kwi 2019 17:46
Co tam druga,a kiedy trzecia nitka?
Ocena komentarza: warty uwagi (10) odpowiedz na ten komentarz
Domyśl się... #2710620 | 94.254.*.* 6 kwi 2019 17:50
Kto to co to jest Jaspers?
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)
Alfons #2710626 | 37.47.*.* 6 kwi 2019 17:54
Przy ostatnich wyborach Prezydent Betonowicz przyznał, że tramwaje na razie przynoszą straty. To po co zadłużyć miasto i dalej w ten niewypał inwestować?
Ocena komentarza: warty uwagi (21) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (5)