Za mało autobusów w Olsztynie. ZDZiT przyznaje: to problem

2018-02-24 12:19:30(ost. akt: 2018-02-24 12:28:53)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Tak brudne, że ze środka trudno zobaczyć przystanek. Teraz czytelnicy alarmują, że niektóre nie przyjeżdżają na przystanki. ZDZiT przyznaje: to problem.
Po tym jak opisaliśmy problem z brudnymi autobusami KDD kolejne osoby pytają: czy tak powinien wyglądać transport w Olsztynie? W jednym z e-maili, które otrzymaliśmy po artykułach o brudnych autobusach prywatnego przewoźnika, czytamy: „Po raz kolejny nie przyjechał autobus linii 107 o godzinie 15.07 przy poliklinice. Telefonicznie uzyskałem informację, że jest to autobus firmy KDD”.

Nasz czytelnik zadzwonił więc do dyspozytora. „Poinformowałem go o braku autobusu. Odpowiedział mi, że mają problem z kierowcami i autobusami. Zapowiedziałem, że złożę skargę. Odpowiedział: „Proszę bardzo, bo i tak ona nic nie znaczy” — pisze nasz czytelnik.

O tę sytuację zapytaliśmy właściciela KDD. Poza odesłaniem naszych pytań do Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu usłyszeliśmy tylko, że nie udziela żadnych informacji w tej sprawie.

— O problemach kadrowych nie będziemy się wypowiadali, bo to nie nasza kompetencja — przypomina Paweł Pliszka, rzecznik ZDZiT. — Tak jak nie ustalamy, jakie pensje wypłacają kierowcom. My ich rozliczamy z realizacji lub nierealizowania warunków umowy.

A zgodnie z umowami z operatorami ZDZiT przeprowadza m.in. kontrole czystości pojazdów przy wyjeździe z zajezdni. Co jakiś czas wysyła pisemne przypomnienie przewoźnikom o obowiązku codziennego mycia pojazdów. Każdy przypadek wyjazdu nieumytego autobusu jest traktowany jako uchybienia, które prowadzi do nałożenia kar finansowych. Ale to nie jedyne kary, które nakładane są na prywatnego przewoźnika. Warunki umowy nie zawsze są dotrzymywane.

— Firma KDD, żeby wykonać warunki umowy z Zarządem Dróg, Zieleni i Transportu, potrzebuje 11 autobusów w ruchu. Nie zawsze ta liczba pojazdów wyjeżdża na trasy — przyznaje Paweł Pliszka. — Stąd zdarza się, że niektórych kursów rzeczywiście nie realizuje i to nie tylko na linii 107, bo pojazdy KDD jeżdżą na różnych liniach. Każdy taki przypadek odnotowujemy i uwzględniamy to w rozliczeniach z operatorem. Oczywiście wynagrodzenie otrzymuje on wyłącznie za wykonane kursy — przypomina rzecznik ZDZiT.

I dodaje: — Dodatkowo, jeżeli przyczyna niezrealizowania całego lub części kursu leży po stronie przewoźnika, naliczana jest kara. W tym przypadku to jest wina firmy, ponieważ to jej obowiązkiem jest zapewnić wymaganą umową liczbę sprawnych autobusów. Za każdy niewykonany kurs naliczana jest kara w wysokości 400 złotych. W styczniu 2018 roku suma tych obciążeń wobec KDD wyniosła 61 tys. 200 zł.

KDD obsługę transportu miejskiego w Olsztynie realizuje od października 2013 roku. Zadania przewozowe wykonuje jako operator uzupełniający wraz z MPK Olsztyn i Meteor/Irex. Firma dysponuje 14 autobusami. 12 autobusów w jej taborze jest napędzanych skroplonym gazem ziemnym LNG.

pj

Czytaj e-wydanie

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij

Komentarze (57) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Tysz #2827998 | 31.0.*.* 1 gru 2019 20:05

    Pamietaj. Jesli chcesz miec szanujaca Cie (zone/meza) nigdy nie zostan kierowca autobusu. Natomiast jesli chcesz szybko dorobic sie siwizny na glowie, zapraszamy. Wstawanie o 4rano na pierwsza linie, kontrole inspekcyjne, odpowiadasz za niesprawny pojazd swojego Pana, kontrole pasazerskie, powodujace utrate premii, kontrole nadzoru ruchu, po zawiadomieniu pasazera ze jedziesz 4 minuty opozniony, bo poczekalas na staruszke na przystanku, niesprawne zarowki gdy zaczynasz rano, co sklania do przyjscia do roboty o 3ej, bo warsztat nie funkcjonuje "tak rano", codzienne sprawdzanie oleju, aby ktos nie wsadzil Cie na mine i kilka innych niesmiesznych historii jak renoma gdzie robisz i ile zarabiasz, oraz wywyzszanie sie Pan z biura i pokazywanie na kazdym kroku, ze jestes tylko szaraczkiem kierowca. 3

    odpowiedz na ten komentarz

  2. https://www.zdzit.olsztyn.eu/pl/transport-pub #2448579 | 83.6.*.* 26 lut 2018 14:18

    5. Po zakończeniu czynności związanych ze zmianą kierunku jazdy kierujący pojazdem obowiązany jest niezwłocznie podjechać pojazdem do przystanku dla wsiadających w celu umożliwienia osobom oczekującym zajęcia miejsca w pojeździe, o ile nie powoduje to zakłóceń w ruchu innych pojazdów (wyjątek stanowi rozkładowa przerwa na posiłek).

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

  3. pasażer #2448576 | 83.6.*.* 26 lut 2018 14:15

    To jeszcze niech Gazeta zajmie się (bo ZDZiT lekceważy to) notoryczne łamanie regulaminu przez kierowców autobusów. Polega to na wpuszczaniu pasażerów na przystankach początkowych chwilkę przed odjazdem. Tymczasem kierowca bawi się telefonem, a na wyświetlaczu widnieje kierunek jazdy z przystanku początkowego (czyli np. Brzeziny jest początkowy, a końcowy Dworzec Główny). Jeśli mają przerwę na posiłek, to taka informacja powinna się pojawić na wyświetlaczu na froncie autobusu. A oni wszyscy po przyjeździe na pętlę od razu dokonują czynności zmiany kierunku jazdy, ale pasażerów nie wpuszczają, często zajmując autobusem nawet pół chodnika. Olsztynianie, czas składać skargi na tych kierowców. Chyba, że wolicie marznąć.

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

    1. Pasazer #2448304 | 37.47.*.* 26 lut 2018 00:25

      Zapytajcie sie po ile godzin pracuje KIEROWCA AUTOBUSU w IREX METEOR. Oni wala po 12 lub 13 godzin na własnej działalności. Wala po ile sie da by zarobic. Wszystko jest do czasu

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

      1. asasasasa #2448216 | 94.254.*.* 25 lut 2018 20:40

        to ja mam pytanie..bilet miesięczy, czyli płacąc za niego zawarłam z wystawcą umowę, że mogę jeździć wszystkimi liniami, każdym kursem za 80 zł miesiecznie. Czy w zwiazku z tym, że w tym roku autobus 101, którym codziennie o .6.42 z przystanku Jadę do pracy kilka razy nie przyjechał (oczywiście do pracy dotarłam spóźniona) mogę starać się o rekompensatę/zwrot części kosztów za bilet czy coś?

        odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

        Pokaż wszystkie komentarze (57)
        2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5