Tramwaje od dwóch lat jeżdżą po olsztyńskich ulicach

2017-12-04 07:00:00(ost. akt: 2017-12-03 15:46:37)
W Olsztynie ogłoszono kolejny przetarg na tabor tramwajowy

W Olsztynie ogłoszono kolejny przetarg na tabor tramwajowy

Autor zdjęcia: Beata Szymańska

To już prawie dwa lata, odkąd po ulicach Olsztyna jeżdżą tramwaje. Wśród ich przeciwników są najczęściej kierowcy, ale nie brakuje też zwolenników tej formy transportu, choć nie wszędzie tramwaj dociera. Czas na podsumowania.
Olsztyn jest drugim miastem w Polsce — po Poznaniu — z tramwajami firmy Solaris. MPK Olsztyn chwali je i mówi o bezproblemowej obsłudze pojazdów. Z tym jest jednak różnie, bo na początku pojawiały się kłopoty z elektroniką.
Tramino są najszerszymi tramwajami w Polsce. Mają 2,5 metra szerokości, z układem siedzeń 2 plus 2. Producent postarał się również o bardzo niski współczynnik hałasu. Dzięki temu po Olsztynie jeżdżą najcichsze tramwaje na rynku.


Co przemawia za tramwajami? Na pewno czas eksploatacji. W ich przypadku to minimum 25 lat. Autobusy trzeba wymieniać maksymalnie co 6-7 lat.

W Olsztynie ogłoszono też kolejny przetarg na tabor tramwajowy. Ratusz planuje zakup 12 nowych tramwajów. W poprzednim przetargu na udział zdecydował się wyłącznie Solaris w konsorcjum ze Stadlerem. Cena jednak okazała się za wysoka i przetarg został unieważniony.

Olsztyńskie tramwaje chwalą też radni, choć przyznają, że minusów nie brakuje.
— Korzystam z nich. Jak są, to trzeba jeździć — mówi Maciej Tobiszewski, olsztyński radny PiS. — Niektóre rzeczy trzeba było jednak przemyśleć wcześniej. Przed nami budowa drugiej linii. Nie jestem jednak przekonany, czy ta inwestycja do końca się opłaci.


Maciej Tobiszewski prognozuje kolejne korki przy budowie drugiej linii. Według radnego wszystko tłumaczy się ewentualną stratą środków unijnych.
— A przecież perspektywa unijna trwa do 2022 roku — mówi. — Nic nam nie przepadnie. Wszystko jest robione na hura, bo prezydent szykuje się do wyborów. Zapytajmy mieszkańców, ale nie w formie referendum, a w formie szerokich konsultacji. Niech to będą kierowcy, właściciele busów, taksówkarze i użytkownicy komunikacji publicznej. Po co nam „tempo 30” i czemu np. nie puścimy taksówek buspasem? Może są potrzebne inne inwestycje?



— Lubię jeździć tramwajami — przekonuje Robert Szewczyk, radny PO. — Kto może z nich korzystać na swojej codziennej trasie, jest na pewno zadowolony. Nie wszystkie dzielnice mogą jednak to zrobić, np. Gutkowo, Redykajny czy Likusy. Sama inwestycja sprawdza się tam, gdzie jest. W zasadzie to dopiero szkielet.

Czy rozmieszczenie tras i cała inwestycja się sprawdza?
— Przed nami lata inwestycji, żeby dobrze to wszystko działało — uważa Szewczyk. — Niestety, mieszkańcy Olsztyna łączą ograniczenia w ruchu z powstaniem tramwajów. Częściowo mają rację, ale nie musiało tak być. Po Olsztynie jeździ się znacznie gorzej, ale nie tylko ze względu na budowę linii tramwajowej.

Dlatego np. na ul. Obiegowej będą możliwe lewoskręty, żeby można było przejechać przez torowisko. Inaczej Obiegowa straciłaby sens. Z czasem kierowcy się przyzwyczają i trzeba będzie liberalizować zasady ruchu. Tramwaje są wygodne.

A gdy są załadowane po brzegi? — To kwestia rozbudowywania połączeń.
pj

Komentarze (63) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. realia olsztyńskie #2390279 | 95.160.*.* 4 gru 2017 11:42

    Uwaga! Już niedługo zacznie się cyrk z pękającymi szynami, przecież nadeszła straszna zima, mega wahania temperatur od +1 do -1!!! Już niedługo tramwaje staną i zacznie się ta sama gadka o fuszerce spawania torów!! Może zaraz napiszecie o tym ile lat minęło od budowy Aquasfery? Może warto wspomnieć o ponad dwumilionowej fuszerce dachu tego obiektu kto zapłacił za ten remont? Ta sprawa ewidentnie podlega pod odpowiednie służby, osoby które nadzorowały obiekt za bagatela 70 mln złotych są odpowiedzialne za problemy z dachem. Takich błędów budowlanych nie można przeoczyć i powiedzieć że to był czysty przypadek i wina leży tylko po stronie wykonawcy! Ile zarabiały osoby które nadzorowały budowę z ramienia miasta? Czy osoby te nie mają ubezpieczenia OC, które jest wymagane do prowadzenia nadzorów? Miasto ma zabezpieczone 820 tys złotych a remont kosztuje ponad 2 mln złotych, teraz jest pytanie KTO ZA ZAPŁACIł POZOSTAŁĄ KWOTĘ za naprawę dachu na Aquasferze? Mieszkańcy?

    Ocena komentarza: warty uwagi (64) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Jakub #2390278 | 4 gru 2017 11:42

      Jak wprowadzano tramwaje myślałem, że choć inwestycja jest bardzo droga to jednak znacznie usprawni komunikację w mieście co przełoży się na konkretne wyniki gospodarcze. Nikt nie spodziewał się takich sztuczek jak celowe zwężenie ulic i likwidację najbardziej obleganej linii autobusowej by siłą zapędzić ludzi do tramwajów. Nikt nie lubi tak aroganckiego traktowania i dlatego tramwaje nie przyniosły pożądanego skutku a wręcz do spółki z równie kosztownym ITS zablokowały miasto czyniąc je nieatrakcyjnym zarówno dla inwestorów jak i turystów. Co gorsza nikt z tego nie wyciągnął żadnych wniosków i z uporem maniaka dalej realizowane są szkodliwe wizje. Pytałem nie raz zapytam jeszcze raz. Dlaczego przed tak istotną inwestycją nikt nie przeprowadził żadnych badań o jej wpływie na codzienną egzystencję mieszkańców? Dojazdy do pracy, szkoły itd dla przeważającej części mieszkańców zamieniły się w koszmar. Zyskali głównie urzędnicy pracujący w centrum a mieszkający na Jarotach.

      Ocena komentarza: warty uwagi (48) odpowiedz na ten komentarz

    2. endrju #2390179 | 46.171.*.* 4 gru 2017 09:51

      To już dwa lata udręki. Pieprzyć tramwaje!!!

      Ocena komentarza: warty uwagi (38) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. Ania studentka 23 #2390196 | 83.9.*.* 4 gru 2017 10:09

        ...PRECZ Z TRAMBAJAMI.... OLSZTYN NIECH BĘDZIE PRZEJEZDNY

        Ocena komentarza: warty uwagi (35) odpowiedz na ten komentarz

      2. Wiemy #2390154 | 37.47.*.* 4 gru 2017 09:22

        WIEMY bo od dwóch lat na drogach jest ARMAGEDON !Jakiego nigdy nie było i jest coraz gorzej !

        Ocena komentarza: warty uwagi (35) odpowiedz na ten komentarz

      Pokaż wszystkie komentarze (63)
      2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5