Druga linia tramwajowa ma zielone światło

2017-11-26 11:50:59(ost. akt: 2017-11-26 11:56:02)
al. Piłsudskiego Olsztyn

al. Piłsudskiego Olsztyn

Autor zdjęcia: Przemysław Getka

Władze Olsztyna zatwierdziły projekt drugiej linii tramwajowej. Niektórzy się cieszą, inni już czekają na rozkopy i utrudnienia. Dlaczego tak długo czekaliśmy na zatwierdzenie projektu? Powodów jest kilka.
Umowa na projekt drugiej linii tramwajowej została podpisana w październiku 2015 roku, a więc jeszcze przed otwarciem pierwszej linii. Z kolei przetarg na na jej budowę miał być ogłoszony na przełomie maja i czerwca tego roku, jednak urzędnicy przekładali terminy kilka razy.

Dlaczego?

— W porównaniu z pierwotną wersją zmiany dotyczą sporej liczby szczegółów — tłumaczy Patryk Pulikowski z Urzędu Miasta w Olsztynie. — To m.in. oświetlenie, lokalizacja nowych murów oporowych, usytuowanie skarpy. Nie miały jednak wpływu na propozycję poprowadzenia trasy. Ta zacznie się na pętli w Pieczewie i zostanie poprowadzona ulicami Wilczyńskiego, Krasickiego, Synów Pułku (estakada), Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego do obecnej trasy.

Projektowanie trwało długo, bo... — ...to nie tylko przygotowanie przebiegu trasy, ale także wielu szczegółowych, niewielkich rozwiązań, które muszą zostać odwzorowane w dokumentacji — wyjaśnia Patryk Pulikowski. — Teraz kompletujemy materiały do ogłoszenia przetargu na wyłonienie wykonawcy tego zadania. Chcielibyśmy go ogłosić na przełomie listopada i grudnia.

Olsztyniacy są podzieleni.

— Czemu wszystko zacznie się zimą? — pyta pan Mateusz z Olsztyna. — Nie korzystam z tramwajów, ale boję się rozkopów, bo kierowców w tym mieście spycha się na totalny margines.

— Budowa linii tramwajowych to też remont ulic, nowe nawierzchnie, wymiana starej kanalizacji i innych urządzeń podziemnych, nowe chodniki — zauważa internauta o nicku elf. — Nie chcecie milionów złotych, to inne miasto je chętnie przygarnie. I zostaniemy ze starymi ulicami, które już się sypią, bo nie będzie za co modernizować.

Jak będzie wyglądała druga linia tramwajowa? Przy pętli na Pieczewie powstanie parking typu park&ride (parkuj i jedź), który umożliwi pozostawienie samochodu i kontynuowanie jazdy tramwajem. Na Nagórkach powstanie estakada tramwajowa, pierwszy taki obiekt w Olsztynie. Dzięki niej tramwaje nie będą blokowały przejazdu przez skrzyżowanie Krasickiego z Synów Pułku.

Na środku Wilczyńskiego powstanie też trambuspas, którym oprócz tramwajów pojadą autobusy miejskie.

Zniknie też rondo na skrzyżowaniu Piłsudskiego z Dworcową. W jego miejsce pojawi się skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną.

Jeśli chodzi o zmiany w przebiegu tras, to w rejonie skrzyżowania Krasickiego z Boegnika tory pobiegną środkiem, a zjazd zostanie przesunięty kilkadziesiąt metrów dalej za skrzyżowanie w kierunku Carrefoura.

Druga linia tramwajowa, przypomnijmy, będzie budowana od podstaw. Jej długość wyniesie ok. 8 km. Budowa ma się zakończyć do końca 2019 roku. Koszt inwestycji to około 208 mln zł. Miasto dostanie większą dotację, niż zakładano. A to dlatego, że podwyższono nam kwotę dofinansowania na projekt „Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie — trakcja szynowa” do maksymalnego poziomu, czyli 85 proc.

pj

Komentarze (133) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. jaroty #2383251 | 195.136.*.* 26 lis 2017 14:09

    a kiedy połączenie wilczyńskiego z warszawską? wstyd aby trzy największe a już prawie 4 osiedla miały tylko dwa wyjazdy w stronę miasta, a jak rozkopią pieczewo to pozostanie tylko Sikorskiego. W pierwszej kolejności powinno być wykonanie połączenia jarot z kortowem a później myślenie o tramwajach !!!!

    Ocena komentarza: warty uwagi (59) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

    1. Głupota? #2383151 | 83.24.*.* 26 lis 2017 12:28

      Kolejne tramwaje? Przecież do cholery całkiem zsblokujecie to miasto dla samochodów!!! Plan taki aby wywalić samochody z miasta, żeby kierowcy stracili cierpliwość i przesiedli się na tramwaje. W każdym nowoczesnym mieście robi się nowe szerokie drogi, które maja conajmniej po dwa-trzy pasy w jedna stronę, żeby upłynnić ten ruch, a nasz Olsztyn przeciwnie. Zmienia się z dwóch pasów na jeden, skrzyżowania się blokuje bo przecież tramwaj ma zawsze pierwszeństwo i powoduje, ze na światłach stoi się po kilkanaście minut w korku. Jesteście chorzy!!! Więcej osób chce jeździć tramwajami czy samochodami?! Czym jeżdżą przedsiębiorcy i turyści? Samochodami czy tramwajami? Czym jest dostarczany i stworzony towar do firm? Tramwajem?! Już się nie da jeździć po tym umierającym mieście. Każdy stąd ucieka bo tu się nic nie dzieje oprócz korków i tramwajów! Zajmijcie się zrobieniem porządnych dróg aby ludzie mogli swobodnie przejechać nie niszcząc na milionach dziur swoich i tak drogich i ciężkozapracowanych samochodów. Ruszcie w końcu dupy i zróbcie to czego ludzie chcą, a nie prezydent spełnia swoje chore marzenia o tramwajach i betonowym Olsztynie. Dość panie Betonowy Piotrze!!!

      Ocena komentarza: warty uwagi (58) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (7)

      1. Mona #2383286 | 83.9.*.* 26 lis 2017 15:11

        To będziemy w czarnej dupie. Po pierwsze Piłsudskiego będzie po jednym pasie czyli będzie druga Kościuszki. Po drugie Dworcowa stanie jak wprowadzą sygnalizację świetlną z pierwszeństwem dla komunikacji miejskiej na Piłsudskiego.

        Ocena komentarza: warty uwagi (55) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

        1. harpagan #2383189 | 95.160.*.* 26 lis 2017 12:57

          Trzeba powstrzymać tego szaleńca!!

          Ocena komentarza: warty uwagi (51) odpowiedz na ten komentarz

        2. Użytkownik samochodu #2383285 | 83.9.*.* 26 lis 2017 15:09

          Jakbym mógł to wcale nie wjeżdżałbym do Olsztyna ale muszę, bo tam pracuję prowadząc mały biznes, niech mi zwolennicy tramwajowego Olsztyna wytłumaczą jak mam dowieźć no z Makro na Lubelskiej do śródmieścia zakupy tramwajem? Rondo Piłsudskiego Dworcowa powinno być zastapione estakadą dla samochodów i bezkolizyjnym skrzyżowaniem a nie światłami, trambuspasy środkiem ha ha ha ha - kierowcy to idioci i nie mogą korzystać z tramwajami wspólnie, może wycieczka do Wrocławia pomogłaby zobaczyć jak można jeździć po torowiskach - tylko że Wrocław ma właściwie 2 obwodnice :/

          Ocena komentarza: warty uwagi (50) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

          Pokaż wszystkie komentarze (133)
          2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5