Druga linia tramwajowa ma zielone światło

2017-11-26 11:50:59(ost. akt: 2017-11-26 11:56:02)
al. Piłsudskiego Olsztyn

al. Piłsudskiego Olsztyn

Autor zdjęcia: Przemysław Getka

Władze Olsztyna zatwierdziły projekt drugiej linii tramwajowej. Niektórzy się cieszą, inni już czekają na rozkopy i utrudnienia. Dlaczego tak długo czekaliśmy na zatwierdzenie projektu? Powodów jest kilka.
Umowa na projekt drugiej linii tramwajowej została podpisana w październiku 2015 roku, a więc jeszcze przed otwarciem pierwszej linii. Z kolei przetarg na na jej budowę miał być ogłoszony na przełomie maja i czerwca tego roku, jednak urzędnicy przekładali terminy kilka razy.

Dlaczego?

— W porównaniu z pierwotną wersją zmiany dotyczą sporej liczby szczegółów — tłumaczy Patryk Pulikowski z Urzędu Miasta w Olsztynie. — To m.in. oświetlenie, lokalizacja nowych murów oporowych, usytuowanie skarpy. Nie miały jednak wpływu na propozycję poprowadzenia trasy. Ta zacznie się na pętli w Pieczewie i zostanie poprowadzona ulicami Wilczyńskiego, Krasickiego, Synów Pułku (estakada), Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego do obecnej trasy.

Projektowanie trwało długo, bo... — ...to nie tylko przygotowanie przebiegu trasy, ale także wielu szczegółowych, niewielkich rozwiązań, które muszą zostać odwzorowane w dokumentacji — wyjaśnia Patryk Pulikowski. — Teraz kompletujemy materiały do ogłoszenia przetargu na wyłonienie wykonawcy tego zadania. Chcielibyśmy go ogłosić na przełomie listopada i grudnia.

Olsztyniacy są podzieleni.

— Czemu wszystko zacznie się zimą? — pyta pan Mateusz z Olsztyna. — Nie korzystam z tramwajów, ale boję się rozkopów, bo kierowców w tym mieście spycha się na totalny margines.

— Budowa linii tramwajowych to też remont ulic, nowe nawierzchnie, wymiana starej kanalizacji i innych urządzeń podziemnych, nowe chodniki — zauważa internauta o nicku elf. — Nie chcecie milionów złotych, to inne miasto je chętnie przygarnie. I zostaniemy ze starymi ulicami, które już się sypią, bo nie będzie za co modernizować.

Jak będzie wyglądała druga linia tramwajowa? Przy pętli na Pieczewie powstanie parking typu park&ride (parkuj i jedź), który umożliwi pozostawienie samochodu i kontynuowanie jazdy tramwajem. Na Nagórkach powstanie estakada tramwajowa, pierwszy taki obiekt w Olsztynie. Dzięki niej tramwaje nie będą blokowały przejazdu przez skrzyżowanie Krasickiego z Synów Pułku.

Na środku Wilczyńskiego powstanie też trambuspas, którym oprócz tramwajów pojadą autobusy miejskie.

Zniknie też rondo na skrzyżowaniu Piłsudskiego z Dworcową. W jego miejsce pojawi się skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną.

Jeśli chodzi o zmiany w przebiegu tras, to w rejonie skrzyżowania Krasickiego z Boegnika tory pobiegną środkiem, a zjazd zostanie przesunięty kilkadziesiąt metrów dalej za skrzyżowanie w kierunku Carrefoura.

Druga linia tramwajowa, przypomnijmy, będzie budowana od podstaw. Jej długość wyniesie ok. 8 km. Budowa ma się zakończyć do końca 2019 roku. Koszt inwestycji to około 208 mln zł. Miasto dostanie większą dotację, niż zakładano. A to dlatego, że podwyższono nam kwotę dofinansowania na projekt „Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie — trakcja szynowa” do maksymalnego poziomu, czyli 85 proc.

pj

Komentarze (133) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Olo #2383125 | 83.9.*.* 26 lis 2017 12:02

    "Zniknie też rondo na skrzyżowaniu Piłsudskiego z Dworcową. W jego miejsce pojawi się skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną." No to zakorkują to skrzyżowanie na amen. Wielbiciel sygnalizatorów znowu szaleje w Olsztynie.. Za co nas Panie tak pokarałeś?

    Ocena komentarza: warty uwagi (49) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. serpiko #2383127 | 5.172.*.* 26 lis 2017 12:03

      brawo i tak dalej oby jeszcze STADION I HALĘ URANIĘ - BĘDZIEMY MIELI NOWOCZESNE ŁADNE MIASTO WOJEWÓDZKIE - ale również chciałbym aby Elbląg również się rozwijał

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz

    2. dd #2383129 | 89.228.*.* 26 lis 2017 12:04

      przebieg tych tras to ni w pipe, ni w oko

      Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. dud #2383132 | 88.156.*.* 26 lis 2017 12:08

        Komu, do cholery znów przeszkadza rondo. Mają się jeszcze bardziej zakorkować te ulice? Posadźcie w ratuszu kogoś myślącego, umiejącego jeździć.

        Ocena komentarza: warty uwagi (28) odpowiedz na ten komentarz

      2. Zenek #2383134 | 176.221.*.* 26 lis 2017 12:10

        Tak WINCYJ swiatel. WINCYJ!!! Zamiast budowac ronda ktory uplynniaja ruch (NAWET Z TRAMWAJAMI) to nie.. lepiej swiatla stawiac. Na Sikorskiego juz jest tyle swiatel nawtykane ze ta ulica jest nieprzejezdna o jakiejkolwiek porze w godzinach kiedy jedzie zielona kolejka.

        Ocena komentarza: warty uwagi (32) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

        Pokaż wszystkie komentarze (133)
        2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5