PKP bierze sprawy w swoje ręce. Ogłoszono przetarg na nowy dworzec w Olsztynie

2017-11-06 15:49:39(ost. akt: 2017-11-06 19:49:51)
Dworzec PKP w Olsztynie

Dworzec PKP w Olsztynie

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Kolejarze chcą, by nowy olsztyński dworzec stał się wizytówką miasta. Budynek ma być przyjazny dla pasażerów. Maja w nim być wyeliminowane bariery architektoniczne i zapewniona obsługa osób niepełnosprawnych. Projekt powstanie w ciągu roku, a budowa rozpocznie się za około dwa lata.
Przypomnijmy, że mieszkańcy Olsztyna, radni i rady osiedla w zdecydowanej większości opowiadają się przeciwko wpisaniu pochodzącego z 1971 roku peerelowskiego, ponurego obiektu do rejestru zabytków. Chce tego niewielka grupa ludzi skupionych wokół trzech niewielkich olsztyńskich stowarzyszeń. Konserwator zabytków nie podjął jeszcze w tej sprawie decyzji, dlatego PKP nie spieszyła się z działaniami dotyczącymi budowy nowego dworca.

Teraz jednak to się zmieniło i PKP ogłosiła przetarg na projekt nowego dworca kolejowego w Olsztynie. Być może kolejarze nieoficjalnie znają już decyzję w sprawie budynku.

Tego nie wiadomo, ale pewne jest to, że zwycięzca przetargu ma opracować trzy warianty nowego budynku dworca oraz trzy koncepcje „dojścia do peronów i na obie strony miasta przez kładkę lub przejście podziemne”. Termin składania ofert upływa 14 grudnia.

Z kolei projekt ma powstać w ciągu roku. Zwycięzca przetargu w tym samym czasie musi też uzyskać zgodę na rozbiórkę budynku. Przewidywany termin rozpoczęcia robót budowlanych, w tym przekazanie placu budowy, to 21 miesięcy od daty podpisania umowy, natomiast przewidywany czas realizacji robót budowlanych wynosi 30 miesięcy od dnia zawarcia umowy z ich wykonawcą.

Jakie cele stawia sobie PKP przy budowie nowego dworca? — Poprawienie jakości obsługi pasażerów, wyeliminowanie barier architektonicznych, zapewnienie obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz zapewnienie obsługi osobom niewidomym lub słabowidzącym. Dodatkowo dostosowanie dworca do obecnych potrzeb i funkcji oraz obniżenie energochłonności dworca — czytamy w dokumentach spółki.

Co ważne, przetarg obejmuje nie tylko nowy budynek, ale także modernizację układu torowo-peronowego i infrastruktury kolejowej z projektu „Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo — Olsztyn”.

PKP chce też zachować pewne elementy starego dworca kolejowego, które mogą mieć wartość sentymentalną, bo na pewno nie zabytkową. Chodzi o mozaiki zlokalizowane na ścianach w hali głównej dworca oraz zegary ścienne.
Nowy dworzec ma wpisywać się w obowiązujące trendy projektowe z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju, minimalizowania kosztów eksploatacji i maksymalizacji efektywności wykorzystania obiektu.

Kolejarze zaznaczają zarazem, że w związku z niezakończoną procedurą w sprawie wpisania do rejestru zabytków nieruchomych województwa warmińsko-mazurskiego kompleksu dworca głównego PKP i PKS wraz z przylegającym budynkiem biurowym, zadaszeniami wejściowymi oraz wiatami peronowymi nr 2, 3, 4, wykonawca będzie zobowiązany do przygotowania projektu zgodnego z ewentualnymi wytycznymi konserwatorskimi.

Przypomnijmy, że kilka dni temu Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A., zapewniał w rozmowie z nami, że powierzchnie przeznaczone do obsługi ruchu pasażerskiego nie zostaną zmniejszone. — W obecnie istniejącym budynku (dworca kolejowego — red.) znaczącą część zajmują niewykorzystane pomieszczenia na poziomie -1 oraz lokale na I piętrze, którymi najemcy nie są zainteresowani. Wynika to z bardzo prostego faktu: potencjalni klienci nie chcą wchodzić po schodach, by skorzystać z oferty podmiotów prowadzących swoje punkty handlowe czy usługowe na wyższych niż parter poziomach — powiedział prezes PKP.

I dodał: — Na pewno nie zostaną zmniejszone powierzchnie przeznaczone do obsługi ruchu pasażerskiego. Zgodnie z obecnie stosowaną filozofią, obsługa podróżnych ma priorytetowe znaczenie. Funkcje komercyjne i inne mają charakter uzupełniający. Budowa nowego obiektu ma być wykonana w oparciu o nowoczesne technologie i materiały wysokiego gatunku. Wiele zrealizowanych inwestycji jest ocenianych bardzo dobrze, zarówno przez środowiska eksperckie, jak i przez samych pasażerów i mieszkańców miejscowości.



Komentarze (43) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Brawo PKP ! #2368369 | 88.156.*.* 6 lis 2017 16:06

    Super wiadomość! Nie dajcie się zastraszyć wąskiej grupie osób działających na szkodę Olsztyna w imię nie wiadomo czego, chyba dla samej zasady.

    Ocena komentarza: warty uwagi (49) odpowiedz na ten komentarz

  2. kolec #2368370 | 88.156.*.* 6 lis 2017 16:07

    Zabytek!? Wygląda gorzej niż magazyny opon Michelina na Lubelskiej!

    Ocena komentarza: warty uwagi (39) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. I bardzo #2368396 | 217.99.*.* 6 lis 2017 16:31

      Dobrze. Najwyższa pora zrównać z ziema ten syf.

      Ocena komentarza: warty uwagi (36) odpowiedz na ten komentarz

    2. Warszawiak #2368375 | 217.153.*.* 6 lis 2017 16:12

      Pełne poparcie dla PKP, dobra decyzja i oby dworzec przestał być oszczaną speluną o znikomej wartości architektonicznej i użytkowej.

      Ocena komentarza: warty uwagi (36) odpowiedz na ten komentarz

    3. stelios #2368566 6 lis 2017 19:47

      Nikt przy zdrowych zmysłach w Olsztynie nie popiera działań pewnych stowarzyszeń. Działania FRO i innych organizacji popierają chyba tylko środowiska menelskie, odpoczywające, zbierające drobne na alkohol i spożywające go na dworcu i jego okolicach, gdzie przyciąga i zachęca je do przebywania tam wszechobecny syf. Nie wiem może członkowie FRO i innych odpoczywają tam wespół z nimi. Proponuje skrót FRO rozwinąć na Forum Ruin Olsztyna.

      Ocena komentarza: warty uwagi (31) odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (43)
    2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5