PKP bierze sprawy w swoje ręce. Ogłoszono przetarg na nowy dworzec w Olsztynie
2017-11-06 15:49:39(ost. akt: 2017-11-06 19:49:51)
Kolejarze chcą, by nowy olsztyński dworzec stał się wizytówką miasta. Budynek ma być przyjazny dla pasażerów. Maja w nim być wyeliminowane
bariery architektoniczne i zapewniona obsługa osób niepełnosprawnych. Projekt powstanie w ciągu roku, a budowa rozpocznie się za około dwa lata.
Przypomnijmy, że mieszkańcy Olsztyna, radni i rady osiedla w zdecydowanej większości opowiadają się przeciwko wpisaniu pochodzącego z 1971 roku peerelowskiego, ponurego obiektu do rejestru zabytków. Chce tego niewielka grupa ludzi skupionych wokół trzech niewielkich olsztyńskich stowarzyszeń. Konserwator zabytków nie podjął jeszcze w tej sprawie decyzji, dlatego PKP nie spieszyła się z działaniami dotyczącymi budowy nowego dworca.
Teraz jednak to się zmieniło i PKP ogłosiła przetarg na projekt nowego dworca kolejowego w Olsztynie. Być może kolejarze nieoficjalnie znają już decyzję w sprawie budynku.
Tego nie wiadomo, ale pewne jest to, że zwycięzca przetargu ma opracować trzy warianty nowego budynku dworca oraz trzy koncepcje „dojścia do peronów i na obie strony miasta przez kładkę lub przejście podziemne”. Termin składania ofert upływa 14 grudnia.
Z kolei projekt ma powstać w ciągu roku. Zwycięzca przetargu w tym samym czasie musi też uzyskać zgodę na rozbiórkę budynku. Przewidywany termin rozpoczęcia robót budowlanych, w tym przekazanie placu budowy, to 21 miesięcy od daty podpisania umowy, natomiast przewidywany czas realizacji robót budowlanych wynosi 30 miesięcy od dnia zawarcia umowy z ich wykonawcą.
Jakie cele stawia sobie PKP przy budowie nowego dworca? — Poprawienie jakości obsługi pasażerów, wyeliminowanie barier architektonicznych, zapewnienie obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz zapewnienie obsługi osobom niewidomym lub słabowidzącym. Dodatkowo dostosowanie dworca do obecnych potrzeb i funkcji oraz obniżenie energochłonności dworca — czytamy w dokumentach spółki.
Co ważne, przetarg obejmuje nie tylko nowy budynek, ale także modernizację układu torowo-peronowego i infrastruktury kolejowej z projektu „Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo — Olsztyn”.
PKP chce też zachować pewne elementy starego dworca kolejowego, które mogą mieć wartość sentymentalną, bo na pewno nie zabytkową. Chodzi o mozaiki zlokalizowane na ścianach w hali głównej dworca oraz zegary ścienne.
Nowy dworzec ma wpisywać się w obowiązujące trendy projektowe z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju, minimalizowania kosztów eksploatacji i maksymalizacji efektywności wykorzystania obiektu.
Nowy dworzec ma wpisywać się w obowiązujące trendy projektowe z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju, minimalizowania kosztów eksploatacji i maksymalizacji efektywności wykorzystania obiektu.
Kolejarze zaznaczają zarazem, że w związku z niezakończoną procedurą w sprawie wpisania do rejestru zabytków nieruchomych województwa warmińsko-mazurskiego kompleksu dworca głównego PKP i PKS wraz z przylegającym budynkiem biurowym, zadaszeniami wejściowymi oraz wiatami peronowymi nr 2, 3, 4, wykonawca będzie zobowiązany do przygotowania projektu zgodnego z ewentualnymi wytycznymi konserwatorskimi.
Przypomnijmy, że kilka dni temu Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A., zapewniał w rozmowie z nami, że powierzchnie przeznaczone do obsługi ruchu pasażerskiego nie zostaną zmniejszone. — W obecnie istniejącym budynku (dworca kolejowego — red.) znaczącą część zajmują niewykorzystane pomieszczenia na poziomie -1 oraz lokale na I piętrze, którymi najemcy nie są zainteresowani. Wynika to z bardzo prostego faktu: potencjalni klienci nie chcą wchodzić po schodach, by skorzystać z oferty podmiotów prowadzących swoje punkty handlowe czy usługowe na wyższych niż parter poziomach — powiedział prezes PKP.
I dodał: — Na pewno nie zostaną zmniejszone powierzchnie przeznaczone do obsługi ruchu pasażerskiego. Zgodnie z obecnie stosowaną filozofią, obsługa podróżnych ma priorytetowe znaczenie. Funkcje komercyjne i inne mają charakter uzupełniający. Budowa nowego obiektu ma być wykonana w oparciu o nowoczesne technologie i materiały wysokiego gatunku. Wiele zrealizowanych inwestycji jest ocenianych bardzo dobrze, zarówno przez środowiska eksperckie, jak i przez samych pasażerów i mieszkańców miejscowości.
Komentarze (43) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
olsztyn_kocham #2435865 | 37.47.*.* 7 lut 2018 19:54
Ale jeszcze nie wiadomo co stwierdzi Generalny Konserwator Zabytków.
odpowiedz na ten komentarz
akoo #2373819 | 37.249.*.* 14 lis 2017 04:54
Mało kto pamięta ten stary, gdy był nowy i co potem w nim zepsuto, A szkoda, bo obecny wygląd jest tragiczny.
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz
sympatyk #2370635 | 37.248.*.* 9 lis 2017 16:49
Hello!!! W sprawie dworca powinni wypowiedzieć się zainteresowani - pasażerowie a nie mieszkańcy Olsztyna!!! Dworzec ma spełniać bazę przesiadkową (przechowalnia bagażu, bistro z posiłkami, etc.).
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz
Myk #2369701 | 188.146.*.* 8 lis 2017 10:59
Ten sam architekt od naszego betoniaka projektowal dworzec w Koninie. Czy FRO albo jakies inne organizacje bronia tamtego dworca? Oczywsicie
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz
Wandeczka #2369086 | 213.184.*.* 7 lis 2017 14:42
Wszystkim madralom domagajacym sie wyburzenia tego jakoby "zaszczanego siedliska menelii" przypominam, ze tartak Raphaelsonow swego czasu byl w jeszcze gorszym stanie, a jak wyglada teraz - kazdy widzi. Zaslepionych zas wizja budowy nowej galerii i tych, co maja wspolne interesy z deweloperami i budowlanka chcialbym zapytac, jak sie ma stan techniczny pieknych i pachnacych swiezoscia inwestycji obecnej ekipy: Aquasfery, Parku Centralnego, torowisk tramwajowych, CRS Ukiel, remontowanych ulic i placow?! Jaki by ten dworzec nie byl, jest w o niebo lepszym stanie technicznym niz kartonowo-gipsowy badziew, jaki planuje się postawić na jego miejscu. Porównajcie zreszta prl-owskie bloki z wielkiej plyty z obecnymi wynalazkami sztuki budowlanej spod znaku Arbetu, Skanski i innych mistrzow tworzących w tym mieście.
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)