Ratusz wybrał: rondo Ofiar Katastrofy Smoleńskiej z prawoskrętami

2017-06-07 07:15:00(ost. akt: 2017-06-06 18:14:10)

Autor zdjęcia: Andrzej Sprzączak

Ratusz wybrał koncepcję przebudowy ronda Ofiar Katastrofy Smoleńskiej w Olsztynie. I chyba dobrze, ponieważ przez turbiny co prawda do stłuczek tam nie dochodzi, ale za to kierowcy muszą stać w korkach. Jednak roboty nieprędko się zaczną.
Olsztyńscy urzędnicy posłuchali mieszkańców i zdecydowali, że na rondzie Ofiar Katastrofy Smoleńskiej powstaną prawoskręty. Ich budowy chciała większość zmotoryzowanych olsztynian, którzy również i nas przekonywali, że to i najlepsze, i najtańsze rozwiązanie.

Na szczęście ratusz wiedział, że tymczasowe turbinowe rondo OKS jest wąskim gardłem szczególnie podczas przebudowy ul. Pieniężnego oraz to, że trzeba je przebudować przy okazji budowy ul. Nowobałtyckiej (według planów w latach 2018-2019). Na wybór najbardziej optymalnego rozwiązania urzędnicy czekali około dwóch miesięcy.

Z kolei my w tym czasie pytaliśmy olsztyniaków o to, jaka ich zdaniem jest najlepsza recepta na zwiększenie przepustowości na skrzyżowaniu. Bo o ile wprowadzone na początku kwietnia elementy ronda turbinowego zapobiegły stłuczkom, o czym mówią sami policjanci, to z płynnością ruchu w tym miejscu już tak dobrze nie jest. A to, jak wiadomo, irytuje kierowców.

Mieszkańcy mieli różne propozycje, budowę m.in. prawoskrętu z ul. Artyleryjskiej w ul. Bałtycką i estakady z Artyleryjskiej w Schumana, a nawet umożliwienie przejazdu jednokierunkowego pod wiaduktem przy rondzie dla samochodów jadących z Grunwaldzkiej w Artyleryjską.

Władze miasta postawiły jednak na budowę prawoskrętów. Będą dwa: z Artyleryjskiej w Bałtycką oraz z Schumana w Grunwaldzką. Tym samym będą dwa pasy ruchu do jazdy na wprost. — W końcu! Przecież ponad połowa samochodów skręca z Artyleryjskiej w Bałtycką — komentuje Edward Nowakowski, przewodniczący rady osiedla Likusy. — Mówiłem o prawoskręcie już w czasie, gdy budowana była Artyleryjska.

Decyzja ratusza cieszy, ale robotnicy na pewno nie wejdą na rondo zbyt szybko. — Na tym etapie możemy potwierdzić, że przygotowujemy się do ogłoszenia postępowania przetargowego na wykonanie dokumentacji projektowej. Wcześniej konieczne będzie zarezerwowanie środków na ten cel — informuje Paweł Pliszka, rzecznik Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu.

Dokumentacja najwcześniej może być gotowa za trzy miesiące i ma kosztować kilkadziesiąt tysięcy złotych. I dopiero wtedy drogowcy będą mogli ustalić kosztorys inwestycji.

ZDZiT o szczegółach również nie chce jeszcze mówić, ale, jak udało nam się ustalić, kosztem prawoskrętów ma się zmniejszyć wysepka na rondzie. Koszt inwestycji szacowany jest na około miliona złotych.

Natomiast przebudowa skrzyżowania prawdopodobnie rozpocznie się dopiero w następnym roku. I, mimo wszystko, to chyba racjonalny plan, ponieważ do połowy grudnia ma potrwać przebudowa Pieniężnego z budową mostu św. Jakuba.

Mateusz Przyborowski



Komentarze (37) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. P3 #2261436 | 88.156.*.* 7 cze 2017 09:02

    Zbliżają się wybory i arbuz zaczyna srać ze strachu. Propaganda rozpoczęta

    Ocena komentarza: warty uwagi (24) odpowiedz na ten komentarz

  2. Proponuję na początek.... #2261390 | 212.160.*.* 7 cze 2017 08:24

    oznaczyć jak ronda na Dworcowej i egzekwować przestrzeganie Kodeksu Drogowego!!! Nic prostszego!

    Ocena komentarza: warty uwagi (22) odpowiedz na ten komentarz

  3. Jag #2261406 | 157.25.*.* 7 cze 2017 08:38

    A dlaczego Ktosiek który to żle zaprojektował i drugi Ktosiek, który to zatwierdził w Urzędzie Miasta nie poniesie konsekwencji za źle wykonaną pracę???? Teraz trzeba wydać kilkadziesiąt tysia by to naprawić?

    Ocena komentarza: warty uwagi (20) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. skurczy-byk #2261446 | 213.184.*.* 7 cze 2017 09:21

      W naszym ratuszu są sami indolenci ,decyzje psu na budę warte.Olsztyn to chyba najbardziej zatłoczone miasto.Bezmyslne skrzyzowanie przy galerii ,jedzie tramwaj i zielone pali się 4 sek ,turbinówka,Pana Tadeusza pas dla rowerów po którym nie widać by ktos jezdził na rowerach ale za to samochody mijają się na styk bo jakis mądrala wymyslił słupki.Nawierzchnie ulic tragiczne.Dziwi mnie że jeszcze ludzie to wytrzymują.

      Ocena komentarza: warty uwagi (14) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. Wujcio Dobra Rada #2261439 | 88.220.*.* 7 cze 2017 09:12

        Tak jak wcześniej napisałem, jedynym nie generującym niepotrzebnych kosztów rozwiązaniem problemu owego ronda jest likwidacja tego deblizmu w postaci ruchu "turbinowego" oraz budowa prawoskrętów z kierunków o największym natężeniu. Wskazówka dla urzędasów: od strony ul. Artyleryjskiej i Szumana: 1 - skrajny prawy pas, odpowiedniej długości (nie jak ta pożal się boże rozpędówka z Bałtyckiej w Szumana) to prawoskręt odpowiednio w ul. Bałtycką i Grunwaldzką, 2 - środkowy pas (obecnie prawy) pozostaje WYŁĄCZNIE do jazdy na wprost, 3 - lewy pas (obecnie też lewy :)) pozostaje do jazdy na wprost i do skrętu w lewo, 4 - rozwiązania pozostałych kierunków (z ul. Bałtyckiej i Grunwaldzkiej) pozostawiam dla urzędników, którzy biorą za to pieniądze (mam nadzieję, że nic nie zmienią bo jak wskazują ostatnie ich dokonania, czego się nie dotkną to spieprzą). Korzystając z okazji chciałbym zaapelować do kierowców poruszających się po rondach. Przypominam, że rondo jest to skrzyżowanie o ruchu okrężnym. A jeśli jest to skrzyżowanie należy sygnalizować przed nim zamiar swojego manewru (najlepiej kierunkowskazem). Ta niewielka uprzejmość z pewnością ułatwi poruszanie się po rondzie i z pewnością zwiększy przepustowość takiego "skrzyżowania". Do urzędników - nie bójcie się pytać ludzi o rozwiązania danych problemów. Lepiej zapytać, i być przez część uważanych za ludzi niedouczonych, niż zrobić coś i rozwiać wszelkie wątpliwości (patrz ten sybol urzędniczej ignorancji wobec kierowców jakim jest obecny ruch na rondzie OKS).

        Ocena komentarza: warty uwagi (13) odpowiedz na ten komentarz

      Pokaż wszystkie komentarze (37)
      2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5