Olsztyn rozszerzy strefę Tempo 30?

2017-01-20 07:11:26(ost. akt: 2017-01-19 22:05:53)

Autor zdjęcia: Beata Szymańska

Olsztyn debatuje nad rozszerzeniem strefy Tempo 30 na ulice śródmieścia. Sprawdzamy, jak funkcjonuje to rozwiązanie w warunkach osiedlowych na ulicy Pana Tadeusza. Rowerzyści i piesi pomysł chwalą, nieco krytykują kierowcy większych aut.
W ratuszu we wtorek odbyły się warsztaty poświęcone strefie Tempo 30, w których uczestniczyli społecznicy i urzędnicy. Olsztyn przymierza się do rozszerzenia tej strefy na śródmieście. — Chodzi o teren ograniczony z jednej strony torami (z wyłączeniem ulicy Partyzantów — red.), z kolejnych ulicami Grunwaldzką, Niepodległości i Obiegową aż do dworca — mówi Patryk Pulikowski, rzecznik Urzędu Miasta. — Warsztaty to jeden z elementów, który ma pozwolić skonkretyzować tę strefę.

Tempo 30 obowiązuje obecnie w centrum (na starówce i na fragmencie al. Piłsudskiego) oraz na osiedlowej ul. Pana Tadeusza. Na Pana Tadeusza rozwiązania spowalniające ruch i ułatwiające żywot pieszym i rowerzystom wprowadzono w ostatnich miesiącach. Na ulicy jeszcze w październiku wytyczono jednokierunkowy pas dla rowerów, zainstalowano progi zwalniające, niedawno rowerzystom umożliwiono jazdę pod prąd jednokierunkową dla aut ul. Soplicy.

Sprawdziliśmy, jak wpłynęło to na ruch. Mieszkańcy, którzy nie wahają się przechodzić przez drogę nie tylko na wyznaczonych do tego pasach, twierdzą, że jest lepiej.

— Ruch się znacznie uspokoił — mówi Zbigniew Jasiński, którego spotykamy na miejscu. — Fajnie by było, gdyby jeszcze próg zwalniający pojawił się przy przedszkolu na ul. Świtezianki, bo tam nie wszyscy stosują się do ograniczenia. Moim zdaniem zmiany pomogły pieszym i nie przeszkadzają kierowcom, przynajmniej osobówek.

Trudniejszą sytuację mają kierowcy nieco większych aut, na co zwraca uwagę radny Tomasz Głażewski. — Kurierzy sugerowali mi, że jeśli przyjdzie im się mijać śmieciarką, to na swoim pasie się nie zmieszczą — tłumaczy. — To może rodzić niebezpieczeństwo, bo naturalną reakcją w takiej sytuacji jest odbijanie do boku. Co będzie, jeśli po tym wyznaczonym pasie będzie akurat jechał rowerzysta? Ograniczenie prędkości powinno wystarczyć, wytyczanie pasa nie było konieczne. Wystarczy spojrzeć na os. Mazurskie. Na ulicy Opolskiej wprowadzono 30-kę i skrzyżowania równorzędne. I jest spokojnie.

My przez godzinę widzieliśmy trzy mijanki samochodów dostawczych. W dwóch przypadkach kierowcy zjechali na pas rowerowy.

— Pas wytyczony jest na znacznej długości nie bez powodu linią przerywaną — właśnie po to, żeby w takich sporadycznych na tym osiedlu sytuacjach mijania się dużych samochodów, jeden z nich, przy upewnieniu się, że nie zagraża rowerzystom, mógł na niego zjechać — tłumaczy Mirek Arczak, miejski oficer rowerowy. — Zawężenie jezdni jest celowe. Same znaki i progi zwalniające nie wystarczają do ograniczenia prędkości, jeśli jezdnia jest zbyt szeroka.

łw


Komentarze (79) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. prawdziwy olsztyniak #2165203 | 89.228.*.* 22 sty 2017 07:31

    strefa 30 sci i to iloraz inteligencji tego betonowego towarzystwa a wymrzyjcie komuchy chodzenie do kosciola o niczym nie swiadczy

    odpowiedz na ten komentarz

  2. lepik #2164906 | 83.9.*.* 21 sty 2017 18:11

    Ponieważ stan nawierzchni w Olsztynie przypomina efekt bombardowań dywanowych - nie ma sensu komentować decyzji nieszczęsnego Grzymowicza o redukcji prędkości do 30 km/h. I tak się szybciej nie da. To znaczy - da się ale z opłakanym skutkiem dla zawieszeń naszych aut. Gorzej bedzie jak G. w swojej wizjonerskiej mądrości wprowadzi Tempo 30 na: Sikorskiego, Synów Pułku, Obrońców Tobruku, Warszawskiej, Sielskiej i na wszystkich pozostałych wylotówkach. Wtedy to już musowo: smoła, taczka i pierze.

    odpowiedz na ten komentarz

  3. arbus - taczka #2164759 | 88.156.*.* 21 sty 2017 14:45

    jedyne wyjście

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  4. Kibic #2164550 | 83.6.*.* 21 sty 2017 10:28

    Czy Ci którzy rządza miastem mają jakąś obsesję na punkcie utrudniania życia mieszkańcom? Czy Ci którzy wpadają na takie "genialne" pomysły tego nie widzą co i jak dzieje się na ulicach miasta? Wreszcie trzeba zadać pytanie kto jest dla kogo?

    Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz

  5. Kszyhoo #2164370 | 89.228.*.* 21 sty 2017 01:17

    Nie ma sie czym podniecac. Po tych zajebistych jezdniach i tak szybciej sie nie powinno wiec skonczmy sie ekscytowac.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (79)
2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5