Olsztyńskie autobusy mają mieć więcej udogodnień

2016-03-05 08:30:06(ost. akt: 2016-03-04 16:41:44)
Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu.

Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu.

Autor zdjęcia: Kamil Foryś

Niewidomi otrzymają od ZDZiT piloty, dzięki którym rozkład jazdy na przystanku przeczyta syntezator mowy. To nie koniec udogodnień dla niepełnosprawnych. Od wtorku po ulicach będzie jeździło prawie 100 proc. autobusów niskopodłogowych.
Częścią systemu ITS są m.in. system informacji pasażerskiej, czyli tablice z elektronicznym rozkładem jazdy, które znajdują się na olsztyńskich przystankach. Na każdej z ponad 70 tablic znajduje się przycisk, po wciśnięciu którego syntezator mowy odczytuje wyświetlane na ekranie informacje, a dokładnie zbliżające się godziny przyjazdu autobusów i tramwajów.

Problem ze znalezieniem przycisku mają niestety osoby niewidome, dlatego Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu wyszedł im naprzeciw. Drogowcy rozdadzą im specjalne piloty, które włączą głosowy rozkład jazdy.

— W tej chwili posiadamy 250 pilotów, które mają formę breloka — mówi Paweł Pliszka, rzecznik ZDZiT. Dodając, że ich dystrybucją zajmie się Okręg Warmińsko-Mazurski Polskiego Związku Niewidomych w Olsztynie.

Jego dyrektor Tadeusz Milewski już zapowiada, że pilotów będzie za mało. — Możliwe, że będziemy ich potrzebowali nawet dwa razy tyle — stwierdza Tadeusz Milewski. — W Olsztynie mamy zarejestrowanych około 700 niewidomych. Około 200 poradzi sobie bez pilotów. W pierwszej kolejności otrzymają je najbardziej potrzebujący. Szczegóły ustalimy, kiedy spotkamy się z przedstawicielami ZDZiT-u.

To niejedyne udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. We wtorek na ulice Olsztyna wyjechały autobusy trzeciego — obok Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego i konsorcjum Blue Line i KDD — przewoźnika.

Wszystkie standardowe (12-metrowe) autobusy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring, biletomat, a także system głosowej i wizualnej informacji pasażerskiej.

Tym samym systematycznie będą wycofywane najstarsze pojazdy we flocie miejskiego operatora, żeby docelowo po stolicy regionu jeździły autobusy wyłącznie niskopodłogowe, przystosowane dla niepełnosprawnych i rodziców z dziećmi w wózkach. — Takie autobusy są wyposażone w rampę uchylną dla osób poruszających się na wózkach i funkcję tzw. przyklęku, czyli możliwości regulowania wysokości podłogi po stronie drzwi — wyjaśnia Paweł Pliszka.

Mateusz Przyborowski


Komentarze (24) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Do: ~****** brud na siedzeniach #1946796 | 83.6.*.* 5 mar 2016 09:07

    świadczy o bydle, które jeździ ta komunikacja. Kopyta na siedzeniach lub oparte o szybę to norma. Taki gnój jeden z drugim powinien zapłacić za pranie tapicerki to zrozumiałby swe zachowanie.

    Ocena komentarza: warty uwagi (27) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

    1. stara baba #1946944 | 88.156.*.* 5 mar 2016 13:15

      Udogodnienia dla pasażerów to nie nagrzewać tak mocno wewnątrz autobusu, kiedy nie ma mrozu na dworze. Krótko: zimą zmniejszyć ogrzewanie a latem w upały włączać klimę. Oczywiście też przyjeżdżać na czas wg rozkładu.

      Ocena komentarza: warty uwagi (13) odpowiedz na ten komentarz

    2. kierowca #1947256 | 188.146.*.* 6 mar 2016 09:07

      Szanowni Pasażerowie!! odchodźcie od krawężnika jeśli chcecie żebyśmy blizej podjezdzali, inaczej dostaniecie lusterkiem w głowę.

      Ocena komentarza: warty uwagi (12) odpowiedz na ten komentarz

    3. ****** #1946791 | 88.156.*.* 5 mar 2016 09:00

      w nowych autobusach już jest taki syf że przykleić się można. Podłogi są ulepione brudem. Chyba nikt ich nie sprząta. Siedzenia z tą charakterystyczną tapicerką w pionowe paseczki są brudne i powycierane, a przecież sprzęt jest eksploatowany od niedawna.

      Ocena komentarza: warty uwagi (11) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. Złomiarz #1946790 | 188.146.*.* 5 mar 2016 08:56

        Największym udogodnieniem byłoby przywrócenie kilku zlikwidowanych linii np 15

        Ocena komentarza: warty uwagi (10) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

        Pokaż wszystkie komentarze (24)
        2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5