Olsztyńskie autobusy mają mieć więcej udogodnień
2016-03-05 08:30:06(ost. akt: 2016-03-04 16:41:44)
Niewidomi otrzymają od ZDZiT piloty, dzięki którym rozkład jazdy na przystanku przeczyta syntezator mowy. To nie koniec udogodnień dla niepełnosprawnych. Od wtorku po ulicach będzie jeździło prawie 100 proc. autobusów niskopodłogowych.
Częścią systemu ITS są m.in. system informacji pasażerskiej, czyli tablice z elektronicznym rozkładem jazdy, które znajdują się na olsztyńskich przystankach. Na każdej z ponad 70 tablic znajduje się przycisk, po wciśnięciu którego syntezator mowy odczytuje wyświetlane na ekranie informacje, a dokładnie zbliżające się godziny przyjazdu autobusów i tramwajów.
Problem ze znalezieniem przycisku mają niestety osoby niewidome, dlatego Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu wyszedł im naprzeciw. Drogowcy rozdadzą im specjalne piloty, które włączą głosowy rozkład jazdy.
— W tej chwili posiadamy 250 pilotów, które mają formę breloka — mówi Paweł Pliszka, rzecznik ZDZiT. Dodając, że ich dystrybucją zajmie się Okręg Warmińsko-Mazurski Polskiego Związku Niewidomych w Olsztynie.
Jego dyrektor Tadeusz Milewski już zapowiada, że pilotów będzie za mało. — Możliwe, że będziemy ich potrzebowali nawet dwa razy tyle — stwierdza Tadeusz Milewski. — W Olsztynie mamy zarejestrowanych około 700 niewidomych. Około 200 poradzi sobie bez pilotów. W pierwszej kolejności otrzymają je najbardziej potrzebujący. Szczegóły ustalimy, kiedy spotkamy się z przedstawicielami ZDZiT-u.
To niejedyne udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. We wtorek na ulice Olsztyna wyjechały autobusy trzeciego — obok Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego i konsorcjum Blue Line i KDD — przewoźnika.
Wszystkie standardowe (12-metrowe) autobusy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring, biletomat, a także system głosowej i wizualnej informacji pasażerskiej.
Tym samym systematycznie będą wycofywane najstarsze pojazdy we flocie miejskiego operatora, żeby docelowo po stolicy regionu jeździły autobusy wyłącznie niskopodłogowe, przystosowane dla niepełnosprawnych i rodziców z dziećmi w wózkach. — Takie autobusy są wyposażone w rampę uchylną dla osób poruszających się na wózkach i funkcję tzw. przyklęku, czyli możliwości regulowania wysokości podłogi po stronie drzwi — wyjaśnia Paweł Pliszka.
Mateusz Przyborowski
Komentarze (24) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
mkjhb #1950455 | 5.174.*.* 10 mar 2016 17:22
Niech przywrócą żółte oznakowanie rurek w autobusach. To najbardziej widoczny kolor dla niedowidzących, których jest najwięcej.
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz
jagor #1949184 | 5.172.*.* 9 mar 2016 08:31
Przyznam, że początkowo byłem nastawiony mocno sceptycznie do pomysłu reaktywacji sieci tramwajowej w Olsztynie. Raczej stawiałem - jeśli już - na trolejbusy. A teraz? Sam jeżdżę nimi jeżdżę! Nawet kilkakrotnie złapałem się na tym, że specjalnie szukałem sposobu dostania się w określone miejsca przy pomocy trakcji! Szkoda tylko, że przebieg linii jest trochę nie do końca przemyślany. Ale jestem pewien, że wkrótce linie tramwajowe zostaną rozbudowane. Czekają nie tylko w fabryce opon. Czekają Dajtki, Osiedle Mazurskie, całe Zatorze, nawet ...Barczewo. Komfort jazdy - nieporównywalny z autobusami. Szybkie połączenie z Centrum i Dworcem! Naprawdę - super! Myślę, że krytycy wywodzą się z tych dzielnic miasta, gdzie linia tramwajowa nie dociera. To po prostu z zazdrości. W godzinach szczytu, ale także poza - mnóstwo pasażerów! Denerwuje tylko niedopracowany system olsztyńskiej karty miejskiej. Pieniądze powinny natychmiast znaleźć się na karcie, tak jak w przypadku doładowania telefonów komórkowych... I tyle.
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz
mpk #1947950 | 213.73.*.* 7 mar 2016 12:36
niech zostanie chociaż jeden Dab.
Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz
No proszę #1947775 | 83.31.*.* 7 mar 2016 07:50
nisko wykształceni i nisko opłacani pracownicy fizyczni są coraz bardziej faworyzowani na ulicach, a pracodawcy i przedsiębiorcy stoją w coraz większych korkach. Bardzo inteligentna gospodarka i rozwój.
Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz
Sprytna #1947454 | 94.254.*.* 6 mar 2016 15:56
Najlepszym udogodnieniem był by jakiś kurs dla kierowców i motorniczych. Pozdrawiam motorniczego, który zapędził się i zapomniał o przystanku przy Dywizjonu 303. Gdy pasażerowie przypomnieli o owym przystanku, tramwaj stanął tak, że do "zebry" trzeba było dojść. Niestety motorniczy nie zwrócił uwagi, że wysiada osoba niewidoma, którą bezpiecznie przeprowadziłam, bo niestety nie był to przystanek.
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz