Tańsze "sieciówki", bilety czasowe i brak "liniówek" - rewolucja w olsztyńskiej komunikacji miejskiej!

2015-08-20 12:00:00(ost. akt: 2015-08-20 12:41:12)

Autor zdjęcia: Materiały ZDZiT w Olsztynie

Trzy linie tramwajowe, 29 linii autobusowych, wszystkie bilety ważne na obszarze całej sieci komunikacyjnej, nowe bilety czasowe i tańsze "sieciówki", brak "liniówek" i biletów 3-przejazdowych — to najważniejsze punkty uchwały w sprawie ustalenia nowej taryfy za usługi przewozowe w Olsztynie. Nad nowym cennikiem komunikacji miejskiej pochylą się olsztyńscy radni podczas najbliższej sesji.
Podczas najbliższej sesji Rady Miasta Olsztyna (26 sierpnia) radni pochylą się nad uchwałą w sprawie ustalenia cen za usługi przewozowe wykonywane lokalnym transportem zbiorowym. Zadecydują o ważnych zmianach w taryfie biletowej w mieście oraz przy obsłudze linii międzygminnych.

Do tej pory ceny biletów rosły. Po zakończeniu projektu tramwajowego ma jednak nastąpić przełom w podejściu do podróżowania komunikacją miejską w Olsztynie. Powstaną trzy linie tramwajowe i 29 linii autobusowych. Cała sieć komunikacyjna będzie działać w oparciu o wspólną częstotliwość modułową, a rozkłady jazdy poszczególnych linii będą koordynowane, żeby upłynnić połączenia głównych ciągów komunikacyjnych i zoptymalizować czas na przesiadkę na przystankach węzłowych. — Wskazuje to na konieczność wprowadzenia w dotychczasowej ofercie biletowej jednorazowego biletu czasowego. Konieczne jest jednocześnie uporządkowanie obecnej oferty biletowej — czytamy w uzasadnieniu uchwały.

Co się zmieni?

Nowa taryfa biletowa przewiduje, że bilety ulgowe będą o 50% tańsze od normalnych. Wszystkie bilety ważne są na obszarze całej sieci komunikacyjnej. Taryfa jest mniej skomplikowana podczas poruszania się liniami międzygminnymi (cena 2,90 zł zamiast 4,00 zł w przypadku braku ulgi). Przy przekraczaniu granic gmin cena nie ulega zmianie.

Do taryfy wprowadzony zostaje nowy bilet czasowy 30-minutowy w cenie 2,90 zł, pozwalający na przejazd kilkoma pojazdami na krótkie odległości, ważny na całej sieci komunikacyjnej.


Bilet 1-godzinny zastąpiony zostaje tańszym biletem 45-minutowym, a jego ważność obejmuje całą sieć komunikacyjną. Wprowadzony zostaje bilet 90-minutowy w cenie 4,40 zł, pozwalający na swobodne poruszanie się na obszarze całej sieci komunikacyjnej.

Cena biletu 10-przejazdowego wzrasta o 2 zł (7,7%). Bilet jest ważny w całej sieci komunikacyjnej (również przy przejazdach międzystrefowych).

Bilet 3-przejazdowy sprzedawany tylko przez obsługę pojazdu ulega likwidacji z uwagi na wprowadzanie automatów biletowych. Kierowcy nadal będą prowadzili sprzedaż biletów, ale tylko w pojazdach, gdzie nie będą funkcjonowały automaty i będą to bilety jednorazowe jednoliniowe dostępne w sprzedaży ogólnej. Jest to postulat zgłaszany przez wielu pasażerów poruszających się komunikacją miejską okazjonalnie.

Z biletów wielogodzinnych i wielodniowych pozostają tylko 24-godzinne i 3-dobowe. Bilety 5-, 10-, 15-dniowe i weekendowe ulegają likwidacji. Cena biletu 3-dobowego ulega obniżeniu o 4 zł.

Bilety miesięczne liniowe, 2-liniowe oraz sieciowy aglomeracyjny ulegają likwidacji.

Cena biletu sieciowego ulega obniżeniu o 22 zł (20%) do ceny 88 zł. Bilety są ważne na obszarze całej sieci komunikacyjnej, również przy przejazdach międzygminnych.

Cena biletu sieciowego na okaziciela ulega obniżeniu o 20 zł (13,3%) do ceny 130 zł. Bilet jest ważny na obszarze całej sieci komunikacyjnej, również przy przejazdach międzygminnych. Wprowadzony zostaje bilet ulgowy na okaziciela.

Osoby korzystające z przejazdów bezpłatnych lub ulgowych na terenie Olsztyna, na terenie gmin sąsiednich zobowiązane są posiadać bilety zgodnie z ulgami zawartymi w porozumieniach
międzygminnych.

Urzędnicy przewidują, że nowa taryfa biletowa przyniesie 31,8 mln zł dochodu w skali roku i większy udział finansowania komunikacji z biletów oraz ograniczenie ruchu pojazdów indywidualnych.

Komentarze (60) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. aj waj waj #1798118 | 83.3.*.* 20 sie 2015 12:46

    jedzie tramwaj ...

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-4) odpowiedz na ten komentarz

  2. Glon #1798121 | 217.99.*.* 20 sie 2015 12:48

    Komentarz nisko oceniony. Kliknij aby przeczytać. Nie ma jeszcze maszynistów, torów i jakiś wyleniały tramwaj demo ;-) A już bilety chcą na nie sprzedawać. To się nazywa naciąganie rzeszy ;-) Amber Olsztyn ?

    1. Janek #1798136 | 89.228.*.* 20 sie 2015 13:05

      W końcu jakaś zmiana na lepsze! :) Tańsza sieciówka i likwidacja biletów aglomeracyjnych to dobry krok ku zachęcenia ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej. Szkoda, że nie stanieją bilety zwykłe, albo przynajmniej nie wprowadzą tanich biletów piętnastominutowych, takie bilety na pewno nie jedną osobę zachęciłyby do "podjazdu" autobusem/tramwajem.

      Ocena komentarza: warty uwagi (18) odpowiedz na ten komentarz

    2. Kopy #1798142 | 217.153.*.* 20 sie 2015 13:19

      A ładnie to kopiować czyjeś teksty? http://www.olsztyn.com.pl/artykul,rewolu cja-w-komunikacji-miejskiej-nowe-ceny-i- zasady,19281.html

      Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. Zacny Pan #1798146 | 78.24.*.* 20 sie 2015 13:22

        Bardzo dobre zmiany. Powtórzę tylko to co inni, bilet jednorazowy powinien być połączony z trzydziestominutowym. Cena ta sama. Jedziemy 30 minut lub jedną linią.

        Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

        Pokaż wszystkie komentarze (60)
        2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5