Sama miłość do książek nie wystarczy. Księgarnia Ambasador znika z mapy Olsztyna

2022-02-04 18:20:52(ost. akt: 2022-02-05 10:52:51)
Księgarnia Ambasador na Targu Rybnym w Olsztynie została zamknieta

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Z Olsztyna znika kolejne kultowe miejsce: księgarnia Ambasador przy Targu Rybnym, w Domu Gazety Olsztyńskiej. To kolejna księgarnia, która się zamyka. — Niedługo dzieci o zawodzie księgarza będą uczyć się w szkołach — mówi właścicielka księgarni.
Księgarnia Ambasador, która mieściła się w Domu Gazety Olsztyńskiej na Targu Rybnym, została zamknięta. Można w niej było kupić literaturę religijną, dewocjonalia i pamiątki.

— W ostatnim tygodniu stycznia księgarnia była już zamknięta. Wszystko dopinaliśmy na ostatnich guzik, ale za zamkniętymi drzwiami — opowiada Jolanta Sakowska, właścicielka księgarni. — Niestety mamy trudne czasy dla czytelnictwa i książki. A gdy prowadzi się małą księgarnię, tym bardziej nie jest łatwo. Również w dużej mierze swoje do powiedzenia miała pandemia. Musieliśmy zakończyć naszą działalność. Myśleliśmy o sprzedaży internetowej, ale to też jest trudne wyzwanie. Trzeba mieć konkurencyjną cenę. W tej chwili polityka wydawnictw nie jest lojalna wobec małych księgarń. Proponują klientom indywidualnym nawet 40 proc. rabatu na zakup. Podobnie jest z wielkimi księgarniami. My nie dostajemy aż takich zniżek, więc nie jesteśmy w stanie zaoferować im klientom.

I dodaje: — Na szczęście mamy piękne wspomnienia związane z księgarnią. Gdy zaczynaliśmy, spełnialiśmy nasze marzenia. Kochamy książki i to było niezmienne przez te lata. Niestety sama miłość nie wystarczyła. Prowadziliśmy księgarnię 12 lat. Ale to była tradycja, którą kontynuowaliśmy, bo wcześniej księgarnię w tym miejscu ok. 14 lat prowadziła pani Basia Marszałek. Jeszcze wcześniej, ok. 4 lat, była tu Książnica. A jeszcze wcześniej Seweryn Pieniężny też prowadził tu księgarnię i wydawał „Gazetę Olsztyńską”.

Fot. Zbigniew Woźniak

Pani Jola podkreśla, że w księgarni nie tylko liczyła się sprzedaż książek czy pamiątek. Tu spotykali się i rozmawiali ludzie.

— Tu można było z każdym porozmawiać. Naszym celem było, aby przekazywać innym kulturę i wartości, które niesie dobra książka. Czasem wydawało się, że ktoś przyszedł tylko po książkę, a potem okazywało się, że ma problem i można było mu pomóc. To ogromne zaplecze, które w nas pozostanie — podkreśla Jolanta Sakowska. — Dziękuję wspaniałym klientom za to, że byli z nami. Dostaliśmy do nich wiele dobrego. Dziękuję również pani Basi Marszałek, która była stale obecna. Wprowadzała do księgarni ciepło. Dziękuję pani Alicji Nowak, która pracowała w księgarni. Teraz trzeba postawić kropkę. A może wielokropek? Smuci mnie jeszcze jedna sprawa — coraz więcej małych księgarni walczy o przerwanie. Jeszcze więcej się zamyka. Niedługo dzieci o zawodzie księgarza będą uczyć się w szkołach.

Dom Gazety Olsztyńskiej to obiekt należący do Muzeum Warmii i Mazur. Co pojawi się w miejscu księgarni?

— Nie planujemy wynajmować tego pomieszczenia. Na razie wykorzystamy je do celów promocyjnych. Tym bardziej, że jest ono niewielkie. Ma ok. 40 m2 — mówił Sebastian Mierzyński, kierownik Działu Edukacji, Promocji i Wydawnictw. — W przyszłości planujemy zrobić tutaj główne wejście do muzeum. Na to musimy jednak pozyskać środki finansowe.

W listopadzie 2021 roku w Olsztynie zamknęła się Księgarnia Rolnicza, której właścicielem był Stefan Zielski. Powstała zaraz po zakończeniu drugiej wojny światowej, a w latach 50-tych, w ramach powszechnej nacjonalizacji, przejął ją państwowy Dom Książki. Na podstawie źródeł historycznych wiadomo, że wcześniej mieściła się tutaj apteka.

— Jestem bardzo smutny, bo przepracowałem w tym zawodzie całe życie — mówi pan Stefan w rozmowie z „Gazetą Olsztyńską”. — Nadeszły trudne czasy dla książki, a zwłaszcza dla prywatnego przedsiębiorcy.

Stefan Zielski niedawno zamknął również księgarnie w Biskupcu, na os. Jaroty w Olsztynie, a wcześniej duży obiekt przy dworcu głównym.

ADA ROMANOWSKA

Komentarze (9) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

1. Never #3090711 7 lut 2022 14:31

ponizszy wpis nie jest mojego autorstwa lecz osobnika który podszywa się pod mój nick. Prawda jest taka że ja nie czytam bo nie umiem

odpowiedz na ten komentarz

2. Paul Mark . #3090602 6 lut 2022 16:28

Ogłupianie społeczeństwa postkomunistycznego zamieszkującego w większości upadający w szybkim tempie Olsztyn to nie tylko skutek PO PSL plus dewiaci z SLD ,raczej to celowa akcja.Edukacja i czytelnictwo to nigdy nie był priorytet tej PZPR owskiej dyktatury ciemniaków spadkobierców Gomółki.Kultura u tych intelektualistów ,której doświadcza ten zadłużony i zrujnowany region ,objawia się z konsumpcji szkodliwego piwa na żółci bydlęcej.Spożycie tego trunku przekłada się w oczywisty sposób na wyborców i dokonywane wybory.Sterowanie alkoholikami jest proste i praktykowane od wieków.Putin też to stosuje jak i jego polscy wyznawcy.Więc księgarnie się zamykają na stałe.Jak i wiele innych interesów nie związanych z niesieniem kaganka oświaty.

Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz

3. olsols #3090546 5 lut 2022 00:11

Bez ustaw typu francuskiego (regulowane ceny minimalne oraz niskoprocentowe rabaty dla klientów) stacjonarne miniksięgarnie upadną. Z drugiej strony książki w cenie okładkowej są zbyt drogie. Sztuczne zamrażanie ich ceny to zaproszenie do abonamentowych ofert serwisów z e-bookami, gdzie za cenę jednej książki ma się dostęp do tysięcy pozycji.

Ocena komentarza: warty uwagi (15) odpowiedz na ten komentarz

4. kjz #3090541 4 lut 2022 20:55

Jaka szkoda... kupowalam tam co roku sobie kalendarz scienny i zawsze moje oko zaczepilo o jakies ciekawe ksiazki... spokojne ksiazki. Dzis nie tylko takie male ksiegarnie maja problemy ale facebook tez. Idzie jakis inny swiat do nas.

Ocena komentarza: warty uwagi (22) odpowiedz na ten komentarz

5. Stary dziad #3090539 4 lut 2022 20:42

I dodam, że teraz za rządów zjebnoczonej prawicy wszystko pięknie rośnie - a najbardziej inflacja. Olsztyn może stanąć na rzęsach ale to PiS daje kasę, a właściwie nie daje kasy, więc cytując klasyka lepsze jutro było wczoraj.

Ocena komentarza: poniżej poziomu (-4) odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (9)