Awaria serwera, pomyłka, wyłudzenie pieniędzy? Czytelnicy pytają, co się dzieje na parkingu przy al. Sikorskiego w Olsztynie

2021-09-28 20:51:58(ost. akt: 2021-09-28 22:39:59)

Autor zdjęcia: Ada Romanowska

Lawina wezwań do wniesienia opłaty dodatkowej. Każda po 95 zł. Na parkingu przy al. Sikorskiego w Olsztynie takie kwity otrzymała większość kierowców. Proszą nas o pomoc: dlaczego mamy płacić, skoro działaliśmy zgodnie z regulaminem parkingu?
Po publikacji artykułu o parkingu na al. Sikorskiego w Olsztynie przy centrum handlowym zawrzało. Przypomnijmy, że w sobotę kierowcy, którzy pojechali tam na zakupy, za wycieraczkami swoich samochodów znaleźli wezwania do wniesienia opłaty dodatkowej. Choć poprawnie zarejestrowali swoje samochody w parkomatach, otrzymali żółte kwity z nakazem zapłaty 95 zł. Jeśli byłby to pojedynczy przypadek, sprawa nie byłaby aż tak zastanawiająca. Ale „mandaty” otrzymała większość kierowców. Na naszą redakcyjną skrzynkę napływają listy z prośbą o interwencję.

— Podobnie jak większość klientów otrzymałem wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej. Oczywiście zarejestrowałem auto w parkomacie. Pojawiła się godzina, do której mam darmowy parking. Gdy wróciłem do auta za wycieraczką ujrzałem żółty blankiet — twierdzi pan Damian. — Ciekawe jest to, że na parking przyjechałem wraz z żoną, która zaparkowała obok mnie. Jej się udało, nie dostała mandatu. Gdy rozejrzałem się po parkingu, miałem wrażenie, że w co drugim aucie jest mandat. To jakieś wyłudzenie pieniędzy!

— Absolutnie nie będę płaciła tego wezwania! Bo niby skąd pomysł na takie wezwanie do zapłaty? — dziwi się pani Elżbieta. — Gdy zobaczyłam ten kwit, serce zaczęło mi bić jak szalone. Tym bardziej, że miałam bilet z parkomatu! Zaczęłam szukać kogoś na parkingu, żeby mi to wytłumaczył. Dorwałam nie kontrolera, ale osobę, która pilnuje to miejsce. Powiedziała mi, że jestem już siódmą osobą, która o to pyta. A pewnie nie wszyscy mieli czas, żeby szukać człowieka, który by to wytłumaczył. Zatem pytam: co dzieje się na tym parkingu?

— Praktyki stosowane na tym parkingu są typowymi przykładami wyłudzania pieniędzy. Od 12 sierpnia 2021 roku, gdy wyłudzono ode mnie opłatę w kwocie 95 zł, postanowiłem, że nie będę robił tam zakupów dopóki ten złodziejski system będzie tam funkcjonował — twierdzi pan Jerzy. — Byłem na parkingu pół godziny i postępowałem zgodnie z regulaminem parkingu (ważna informacja w kontekście odwołań). Wcisnąłem numer swojego samochodu. Niestety na parkometrze nie wyświetlił się numer i nie mogłem zweryfikować jego poprawności. Często mi to się zdarzało. Doszedłem jednak, że parkometr zanotował NNO zamiast NO, pozostała część numeru się zgadzała. W wyniku dwukrotnych wyjaśnień operator przyznał się, że taki numer występuje. Pomimo tego nie anulował mi kary i w kontekście straszenia sądem, karę uiściłem.

Pan Krzysztof z kolei zauważa, że problemem tak licznych mandatów mogą być problemy z serwerami.

— Tydzień temu pan przede mną wbijał numer auta do parkomatu przed Auchan, który bardzo długo "mielił" dane. Klient myślał, że już dane wprowadzone i wszedł do sklepu — opowiada pan Krzysztof. — Jak się okazało, gdy podszedłem do parkomatu, dopiero za chwilę wyskoczył komunikat "wciśnij zielony przycisk, aby potwierdzić zarejestrowanie auta w systemie elektronicznym". Potwierdziłem to w jego imieniu, ale gdyby tak się nie stało, to jego parkowanie nie byłoby ważne, więc pewnie tu leży problem. Za chwilę sam rejestrowałem swój pojazd i także długo czekałem na odpowiedź serwera, ale potwierdziłem finalnie rejestrację. Fakt, trwało to zdecydowanie dłużej niż standardowo, więc myślę, że właśnie tu leży problem.

— 24 maja 2021 roku parkowałem w strefie dwukrotnie. Pierwszy raz przez ok. 10 min przy markecie OBI w godzinach 11.03-11:13. Drugi raz przy markecie Auchan w godzinach 14:00-14.45. Całkowity czas postoju mojego samochody w strefie to 55 minut. W regulaminie operatora parkingu znajduje się zapis, że umowa najmu zostaje rozwiązana w trakcie wyjazdu z parkingu jak również, że 120 min parkowania jest bezpłatne. Pomimo tego z niewiadomej mi przyczyny otrzymałem za wycieraczką wezwanie do zapłaty w kwocie 95 zł, ponieważ posądzono mnie o przekroczenie darmowego czasu parkowania, jak również próbuje mi się wmówić jakoby mój samochód przebywał w strefie od godz. 11:03 do godz. 14:08 - godzina wystawienia wezwania — podkreśla pan Łukasz. — Tego samego dnia napisałem reklamację do firmy EuroPark sp. z o.o. dołączając dowody w postaci dwóch paragonów ze sklepów, w których byłem, biletu z parkomatu, jak również informując o posiadanym zapisie jazdy z kamery pojazdu z prośbą o umorzenie kary, jednakże po tygodniu otrzymałem odpowiedź odmowną. Reasumują powyższe oraz biorąc pod uwagę stanowisko firmy EuroPark sp. z o.o. z Warszawy i proces zarządzania parkingiem powodują, że w dniach, kiedy do strefy handlowej przy al. Generała Sikorskiego chcę udać się na zakupy więcej niż jeden raz, muszę wnieść opłatę za parking, ponieważ czas od pierwszego parkowania nie ulega zatrzymaniu i biegnie pomimo tego, że samochód opuścił strefę i nie ma go już na parkingu. Biorąc pod uwagę mój jak i wielu znajomych mi osób niejednokrotny przypadek oraz to, że do marketów głownie przyciągają promocje i atrakcyjne ceny, ponowny przyjazd do strefy handlowej tego samego dnia, a co za tym idzie konieczność wniesienia opłaty za parking, powoduje, że zakupy tam stają się nieopłacalne, a klient wybiera inną sieć handlową i bliski mu market.

Raz jeszcze prosimy operatora parkingu o wyjaśnienie, dlaczego takie sytuacje tak często się zdarzają.

— Kierowca przyjeżdżając do centrum handlowego musi wprowadzić numer rejestracyjny pojazdu do parkomatu, a następnie stosować się do informacji pojawiających się na ekranie urządzenia. Czasami zdarza się, że kierowcy błędnie wpisują numer rejestracyjny lub nie kończą procesu rejestracji, przez co nasz system wykazuje brak takiego numeru w bazie danych. Kontroler wyposażony w terminal szczytujący numery pojazdów, weryfikuje czy dany pojazd znajduje się w bazie danych systemu parkingowego (weryfikacja następuje automatycznie). Jeśli w systemie nie znajduje się numer rejestracyjny pojazdu, nakładana jest opłata dodatkowa. Baza danych znajduje się na serwerze producenta parkomatów Flowbird. Europark nie ma możliwości ingerencji w zbiór danych, natomiast nasz system parkingowy jest z nią zintegrowany i mamy prawo jedynie do odczytu danych — tłumaczy Sebastian Małecki, dyrektor operacyjny EuroPark Sp. z o.o. — W przypadku złożenia reklamacji przez klienta, każdorazowo sprawdzamy czy numer rejestracyjny widnieje w naszej bazie. Sprawdzamy również zbliżone numery rejestracyjne, aby naprawić ewentualny błąd klienta. Zdarzają się czasami pomyłki dotyczące jednej litery lub cyfry. W przypadku, gdy klient jest w posiadaniu paragonu za dokonane zakupy w sklepie znajdującym się w Centrum Handlowym lub podobny numer rejestracyjny znajduje się na serwerze, to reklamacja zostaje uwzględniona.

I dodaje: — Na dowód potwierdzenia transakcji każdy z klientów może wydrukować bilet z parkomatu. Po wpisaniu numeru rejestracyjnego i zatwierdzeniu zielonym przyciskiem na ekranie parkomatu pojawia się informacja o możliwości wydrukowania biletu. Szczegółowe informacje znajdują się w instrukcji zamieszczonej na parkomacie. Postepowanie według niej zapewni klientowi bezproblemową obsługę urządzenia.

ADA ROMANOWSKA
a.romanowska@gazetaolsztynska.pl

Komentarze (10) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Zbigniew Buklewski #3076743 4 paź 2021 09:15

    Ja spotkałem się z inną sytuacją. Wjechałem, zaparkowałem, wpisałem dane pojazdu w terminalu i pojawił się komunikat w tym stylu - "uiść opłatę, twój limit czasu postoju został wyczerpany". Dopiero wjechałem a już mam płacić ..? Próbowałem w kilku terminalach , cały czas to samo. Jednym kierowcom udawało się zarejestrować parkowanie inni tak jak ja chodzili bezskutecznie pomiędzy terminalami. Pojechałem więc, zakupy zrobiłem w innym sklepie. Nie wierzę, że Achan, Media Markt, Obi czy inne marki mające sklepy w tym kompleksie nic nie wiedzą o problemach z parkowaniem ich potencjalnych klientów. Czas coś z tym zrobić, chociaż jakiś komentarz przedstawicieli tych marek by się przydał, albo jakiś nacisk na operatora parkingu, żeby wyjaśnił sprawę, a nie pozostawienie klientów na szarpanie się z machiną egzekucji. A tu cisza. To jak strzał do własnej bramki, klienci więcej tam nie przyjadą.

    Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz

  2. Cyranka #3076692 3 paź 2021 09:19

    Warto po napisaniu tekstu sprawdzić pisownię, a nie tylko liczyć na autokorektę. Autor tego nie zrobił i teraz ci, którym „terminal nie szczytuje” mogą się poczuć zawiedzeni.

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

  3. Eloelo520 #3076478 30 wrz 2021 09:23

    Jeśli otrzymaliście mandat w czasie robienia zakupów w OBI i macie paragon to udajcie się do sklepu. Wytłumaczcie sytuację, a zapewniam was, że sklep dokona wszelkich starań, żeby taki mandat anulować. Sklepowi zależy na klientach więc nie zostawi sprawy i załatwi to na poziomie sklep- euro park. Niestety paragonem z McDonalda z okolicznej galerii nic nie zdziałacie. Pierwotnym założeniem tego płatnego parkingu było wyeliminowanie właśnie cwaniackich klientów galerii, którzy zajmowali tylko miejsce parkingowe klientom okolicznych sklepów bo żal im było wydać 2 złote na parking w galerii. Niestety jak widać przynosi to odwrotne skutki i po głowie dostają głównie klienci marketów, dlatego jestem pewien, że jeśli wrócicie do sklepu z paragonem i mandatem to nie będzie żadnego problemu. Gorzej jak macie tylko paragon z Sinsaya to niestety trzeba było parkować w galerii może wtedy uniknęli byście problemów.

    Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Eloelo520 #3076481 30 wrz 2021 09:23

      Jeśli otrzymaliście mandat w czasie robienia zakupów w OBI i macie paragon to udajcie się do sklepu. Wytłumaczcie sytuację, a zapewniam was, że sklep dokona wszelkich starań, żeby taki mandat anulować. Sklepowi zależy na klientach więc nie zostawi sprawy i załatwi to na poziomie sklep- euro park. Niestety paragonem z McDonalda z okolicznej galerii nic nie zdziałacie. Pierwotnym założeniem tego płatnego parkingu było wyeliminowanie właśnie cwaniackich klientów galerii, którzy zajmowali tylko miejsce parkingowe klientom okolicznych sklepów bo żal im było wydać 2 złote na parking w galerii. Niestety jak widać przynosi to odwrotne skutki i po głowie dostają głównie klienci marketów, dlatego jestem pewien, że jeśli wrócicie do sklepu z paragonem i mandatem to nie będzie żadnego problemu. Gorzej jak macie tylko paragon z Sinsaya to niestety trzeba było parkować w galerii może wtedy uniknęli byście problemów.

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

    2. Eli #3076453 29 wrz 2021 21:44

      skoro tak to teraz zawsze będę drukować bilet i mam nadzieję że papieru nie zabraknie

      Ocena komentarza: warty uwagi (10) odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (10)
    2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5