Pierwszy tramwaj z Turcji dla Olsztyna nadjedzie już niedługo

2020-01-11 14:03:30(ost. akt: 2020-01-10 19:05:34)
Produkcja tramwajów "Panorama" dla Olsztyna

Produkcja tramwajów "Panorama" dla Olsztyna

Autor zdjęcia: Dariusz Kaczyński

Produkcja pierwszego tramwaju dla Olsztyna od Dulmazlara jest na zaawansowanym etapie. Turecki producent ma już pięć członów pierwszego pojazdu.
Miasto zamówiło u tureckiego producenta 12 tramwajów. Jeśli jednak miasto zdecyduje się na zakup kolejnych, to może aktywować zapis zawarty w umowie, a wtedy Turcy będą musieli wyprodukować kolejny tuzin tramwajów. Pierwszy już nabiera kształtów — w trakcie montażu jest wszystkie pięć członów. Ale żeby przekonać się, na jakim etapie są prace — z Olsztyna do fabryki Durmazlara wybrała się kilkuosobowa delegacja.

— Zanim tramwaj wyjedzie na trasę z pasażerami — jak każdy sprzęt — musi przejść homologację. Ten pierwszy tramwaj, czyli najbardziej zaawansowany w kwestii produkcji, powinien dotrzeć do Olsztyna w lutym — mówi Cezary Stankiewicz, rzecznik prasowy MPK Olsztyn. — Nie do końca znamy dokładną datę, ale od 1 do 29 lutego powinien być w Olsztynie. Testy powinny potrwać miesiąc. Zgodnie z podpisaną umową, dwa tramwaje powinny się pojawić w Olsztynie do końca kwietnia.

Produkcja tramwajów
Fot. Dariusz Kaczyński
Produkcja tramwajów "Panorama" dla Olsztyna

Pojazd będzie pięcioczłonowy. W skrajnych czołach znajdą się skrętne wózki mające zapobiegać nadmiernemu zużywaniu się torowisk. Co ciekawe, tureckie tramwaje będą nieco dłuższe (32,5 m) od obecnie jeżdżących po Olsztynie Tramino firmy Solaris. Szerokość pudła pozostanie jednak taka sama jak dotychczas (2,5 m). Pomieszczą 210 pasażerów, z czego 40 na miejscach siedzących (+4 składane). Drzwi za kabinami motorniczego będą jednoskrzydłowe, natomiast pozostałe cztery pary – dwuskrzydłowe, jak w obecnie użytkowanych przez nas pojazdach. Co ciekawe, turecki producent zadeklarował, że jego tramwaje... będą nawet nieco cichsze, niż Tramino.

Według deklaracji producenta Panorama ma mieć możliwość rozpędzenia się do 70 km/h. Firma z Bursy była jedyną, która zdecydowała się na złożenie oferty w przetargu. I to właśnie od Olsztyna zacznie podbój Europy. Każdy pojazd ma kosztować miasto 8,99 mln zł (łącznie 108 mln zł).
pj


Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Roczna prenumerata e-wydania tylko 199 zł.

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl



Doceń sportowców i podziękuj im za sportowe emocje!

Trwa 59. Plebiscyt na 10 Najpopularniejszych Sportowców Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Głosować można do 7 lutego.

Więcej informacji o plebiscycie >>>TUTAJ.



Komentarze (20) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. just #2847482 | 83.97.*.* 11 sty 2020 16:49

    Masakra ...Kraj który produkował nowoczesne lokomotywy i tramwaje wtedy gdy w Turcji najbardziej zaawansowanym przemysłem była produkcja kebabów, dziś forsę polskich podatników topi..w tureckim "eksperymentalnym" tramwaju .Nie wiadomo czy śmiać się czy płakać...Ot Olsztyn w całej krasie.

    Ocena komentarza: warty uwagi (25) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. Hejo #2847464 | 83.5.*.* 11 sty 2020 16:25

      Miasto oszczędza kosztem dzieci, zabrało dotację na żłobki, basen, filharmonię i wiele innych. Wspiera absurdalne projekty jak klub sportowy, który nie przynosi żadnych sukcesów, a wręcz jest wylęgarnią patologii w niebieskich szalikach i powinien utrzymywać się tylko i wyłacznie z wlasnych pieniedzy, nigdy publicznych. Wstyd, splunąć na twarz w pogardzie, a szczególnie starej Ciunelowej, która DOMAGAŁA się odebrania pieniędzy dzieciom. A jeszcze hipokrytce wnuczek się urodził. Masakra, niektórzy do końca życia będą siedzieć przyklejeni do dobrego krzesełka, za dobre publiczne pieniążki, zamiast zwolnić miejsce dla młodszego, rozsądnego pokolenia.

      Ocena komentarza: warty uwagi (17) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. observer #2847374 | 88.156.*.* 11 sty 2020 14:08

        Kto płaci za takie delegacje służące niczemu? Czy zdjęcia i materiał filmowy przesłany przez producenta email'em nie wystarczy?

        Ocena komentarza: warty uwagi (16) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (5)

        1. wilis #2847599 | 195.136.*.* 11 sty 2020 19:11

          Najwięcej wyrażają swoją mało kompetętną opinię co da się zauważyć ludzi niewiele muślący

          Ocena komentarza: warty uwagi (12) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

          1. Ghost master audio #2847678 | 81.190.*.* 11 sty 2020 21:04

            W Warszawie tramwaje jeżdżą i ponad 90 procent mieszkańców Stolicy jest zadowolona z tramwaj i powstają nowe linie bo sami mieszkańcy tego chcą i nowe linie w Warszawie szczycą się dużą popularnością wśród mieszkańców Warszawy. Duża liczba kierowców przesiadła się na tramwaje. W Chinach stawiają również na tramwaje,w Stanach Zjednoczonych również,europejskie miasta też zwiększają liczbę lin tramwajowych ( no.Berlin) itd itd itd... Tramwaje to podstawa rozwoju komunikacji miejskiej inaczej za 10 lat mieszkańcy nie będą w stanie się poruszać po miastach jeśli postawi się tylko na drogi. Tak jest na całym świecie.

            Ocena komentarza: warty uwagi (10) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

            Pokaż wszystkie komentarze (20)
            2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5