Olsztyniacy coraz chętniej wykorzystują możliwości, jakie daje im Olsztyńska Karta Miejska

2019-12-07 08:00:00(ost. akt: 2019-12-06 14:44:46)
Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Na pewno mamy widoczny wzrost w Olsztyńskiej Karcie Miejskiej. W samym sierpniu, tuż przed wprowadzeniem darmowych przejazdów dla młodzieży, był on kilkukrotny. I wszystko wskazuje, że ten ten trend nadal będzie się utrzymywał.
Z bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską — przypomnijmy — uczniowie w Olsztynie mogą korzystać od 1 września. Ulga dotyczy dzieci (od ukończenia 4 roku życia) i młodzieży uczęszczającej do szkół podstawowych, których rodzice lub opiekunowie prawni mieszkają w Olsztynie i rozliczają się z podatku dochodowego od osób fizycznych w Urzędzie Skarbowym w Olsztynie. Nie oznacza to jednak, że dzieci młodsze niż 4-latki płacą za przejazd, bo te już wcześniej miały darmowe przejazdy. Darmowe przejazdy obejmują zatem przedszkolaków i uczniów szkół podstawowych. Ulga zapisywana jest na Olsztyńskiej Karcie Miejskiej wydanej na podstawie legitymacji szkolnej lub dokumentu potwierdzającego wiek dziecka (w przypadku dzieci, które się nie uczą) oraz zaświadczenia potwierdzającego fakt rozliczenia podatku dochodowego w Olsztynie.

OKM została wprowadzona pod koniec 2015 r. I można śmiało powiedzieć, że cieszy się sporym zainteresowaniem, bo do dziś wydano ją w ponad 100 tys. egzemplarzy. Można również powiedzieć, że z danych Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu wynika, że na popularność karty wpłynęło też wprowadzenie darmowych przejazdów dla uczniów.

— Od 5 sierpnia do 31 października 2019 r. dzieciom i uczniom objętym ulgą komunikacyjną wydano 5,6 tys. kart miejskich — mówi Michał Koronowski, rzecznik ZDZiT w Olsztynie. I przyznaje, że wzrost jest duży.

Liczba wydawanych kart OKM rok do roku:
2016 — 42 685
2017 — 13 689
2018 — 37 845
2019 — 17 620 (I-XI)
W 2018 r. w Olsztynie obowiązywała „ulga 98 proc.” i stąd tak duża liczba wydanych OKM.
ZDZiT dokonał też ciekawego porównania — września i października tego roku z tym samym okresem ubiegłego roku. Wówczas — w samym wrześniu — wydano 1,7 tys. sztuk OKM, a we wrześniu 2019 roku ponad 4,7 tys. sztuk. Październik wypadł podobnie — 1,6 tys. w 2018 roku i 3,2 tys. w 2019 roku.

Poza tym wzrosły dochody ze sprzedaży biletów. We wrześniu 2018 roku — 2 744 268 zł, w październiku 3 426 685 zł. Ten sam okres w 2019 roku — odpowiednio 2 905 886 zł we wrześniu i 3 339 898 zł w październiku.

Liczba wydanych sztuk OKM — w porównaniu tych dwóch okresów — to 1688 sztuk we wrześniu 2018 roku i 1568 sztuk w październiku. Z kolei we wrześniu 2019 roku było to 4717 sztuk i 3190 sztuk w październiku.

— Od początku funkcjonowania OKM wydanych zostało 111 tys. 839 kart. Tylko w sierpniu 2019, poprzedzającym wejście ulgi, wydanych zostało 3393 egzemplarzy Olsztyńskiej Karty Miejskiej. Dla porównania w styczniu były to 894 sztuki, a najmniej w czerwcu, nieco ponad 500 — dodał Michał Koronowski.

Ale Olsztyńska Karta Miejska to nie tylko autobusy. Bo można nią płacić również w Strefie Płatnego Parkowania. Możemy zatem założyć, że kart może przybywać, bo przecież czekają nas spore zmiany w SPP.

Od lutego 2020 roku pierwsza godzina postoju będzie kosztowała 3 zł (teraz 2,5 zł), kolejna 3,6 zł, trzecia 4,3 zł, a każda kolejna 3 zł. Miesięczny abonament skoczy do 150 zł (dziś 100 zł) i 600 zł za pół roku. Dotychczasową podstrefę żółtą (Z) zastąpi podstrefa czerwona (C).

Drugi etap będzie obowiązywał od lipca 2020 roku.

Podstawowa opłata wzrośnie do 3,9 zł za pierwszą godzinę postoju, 4,6 zł za drugą, 5,5 zł za trzecią i 3,9 za każdą kolejną. Miesięczny abonament wzrośnie do 250 zł. Roczny do 1000 zł. Chyba że posiadamy Olsztyńską Kartę Miejską potwierdzającą opłacenie podatku dochodowego na rzecz Olsztyna. Wówczas użytkownika będą obowiązywały stawki wprowadzone w lutym 2020 roku. Strefa istnieje w Olsztynie od 1995 roku i liczy ok. 2,5 tys. miejsc.

Paweł Jaszczanin


Czytaj e-wydanie

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij


Komentarze (9) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. a jak przyjdzie #2831599 | 89.228.*.* 7 gru 2019 19:52

    ania s purdy to i mzatanczy i zaszpewaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa nu nuu nasza gwiazda z purdy ktu zna tyn wii taki warchlak na kaczych łapach , nasz ukocjhany naszza naszaaaaaaa nuuu nuu ii nuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu uuu huj na kaczych lapach nuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu nu nu nuuuuu hoophop

    odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. vuh #2831575 | 88.156.*.* 7 gru 2019 18:54

      Trzeba mieć talent aby pisać o popularności karty, która jest po prostu wymagana i obowiązkowa dla wszystkich kupujących bilety miesięczne czy czasowe, ulgowe czy darmowe. OKMka niestety nie pozwala wypożyczyć miejskiego roweru, a to że daje rabat pewnie wie niewiele osób. Ten kto nie korzysta z komunikacji czy parkingów karty raczej nie posiada. Szkoda że w Olsztynie nie ma taryfy przystankowej. Właściwie karta miejska niewiele daje mieszkańcom, a utrzymanie systemu kosztuje niemało.

      Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

    2. odp. #2831510 | 83.9.*.* 7 gru 2019 15:56

      Dlaczego puszczane są do ruchu drogowego bardzo brudne autobusy. Ostatnio autobus 116 o numerze A 801 miał tak brudne szyby w całym autobusie, ze nic nie było przez nie widać. To nie jest pierwszy raz, że od samego rana jeżdżą tak zabłocone autobusy, które miesiącami są nie myte. Co robi w tej kwestii nadzór?

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. A czy przy okazji naprawili błąd... #2831449 | 82.139.*.* 7 gru 2019 13:45

        ..., który sprawiał, że po wykorzystaniu w całości, załadowanego na karcie OKM, biletu 10-przejazdowego, nie można już było ponownie go kupić w biletomacie i załadować nim OKM-ki?? Konieczna była wizyta w Punkcie Obsługi Klienta, gdzie Panie musiały to robić za podróżnych??

        Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

      2. Potrzebne NOWE AUTOBUSY - kolejny operator #2831445 | 88.156.*.* 7 gru 2019 13:41

        Chcemy kolejnego nowego operatora autobusów Zdzit miał rozpisać przetarg po tym jak firma KDD została odsunięta za uchybienia i nic z tym nie robi, przydałoby się z 50 nowych autobusów bo jeszcze sporo po Olsztynie jeździ starych trupów.

        Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

      Pokaż wszystkie komentarze (9)
      2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5