Olsztyński Rower Miejski w jeziorze. To wybryk czy powoli norma?

2019-06-01 08:00:00(ost. akt: 2019-05-31 14:37:12)
Wydobycie roweru z jeziora

Wydobycie roweru z jeziora

Autor zdjęcia: archiwum klubu

Czytelnik: Oddawanie roweru w stacji dokującej zamiast pozostawiania go na ulicy ma sens tylko wtedy, kiedy ta stacja będzie w zasięgu kilkudziesięciu metrów. Bo iść kilometr czy dwa, żeby odstawić rower, nikomu nie będzie się chciało.
Trudno o większą wygodę, kiedy nie trzeba martwić się o to, gdzie przechowamy swój rower nocą, ani czy ktoś go nam nie ukradnie. Po prostu jedziemy tam, gdzie potrzebujemy, po czym zostawiamy pojazd na chodniku nie martwiąc się o niego więcej. Właściciel pojazdu, firma zarządzająca systemem rowerów miejskich, przez cały czas monitoruje ich położenie przy wykorzystaniu systemu GPS.

Radny Paweł Klonowski obawia się jednak, że już wkrótce będziemy — tak jak mieszkańcy Paryża albo Londynu — wyciągać rowery miejskie z przysłowiowych „krzaków”, gdzie zostały porzucone. Jeszcze przed Kortowiadą napisał na swoim funpage’u:

„Wandalizm, porzucanie publicznych rowerów w krzakach czy parkowanie na środku chodników to nie tylko olsztyńska przypadłość. Możliwość zostawiania pojazdów poza oficjalnymi strefami dają nam najnowsze technologie, będące z jednej strony udogodnieniem, z drugiej jednak wprowadzające pewien chaos. Sytuację uporządkować można wprowadzając zasady wypożyczania i zdawania pojazdów wyłącznie w wyznaczonych punktach-stacjach. Za taką porządkującą decyzją iść musi jednak kolejna — o znacznej rozbudowie obecnego systemu, zarówno pod względem liczby rowerów, jak i sieci stacji. Tak by system był atrakcyjną alternatywą dla wszystkich mieszkańców, nie jak obecnie nielicznych mieszkających szczęśliwie w okolicach stacji”.

Obawy Pawła Klonowskiego zmaterializowały się w całej pełni kilka dni później, podczas największych w Polsce studenckich juwenaliów.
— Ostatniego dnia Kortowiady zanurkowaliśmy przy kortowskim molo — opowiada Cezary Barszczewski z Akademickiego Klubu Płetwonurków Skorpena. — I nagle w odmętach jeziora pojawił się rower miejski. Po wyłowieniu go na brzeg stwierdziliśmy, że jego blokada nie była włączona, co oznaczało, że ktoś go właśnie wtedy używał, kiedy pojazd znalazł się w jeziorze. Ogólnie brzydko to wyglądało, biorąc pod uwagę, że te rowery kosztują całkiem spore pieniądze.

AKT „Skorpena
Fot. AKT Skorpena
Ten rower miejski wyłowili z Jeziora Kortowskiego płetwonurkowie ze Skorpeny

Po opublikowaniu na Facebooku zdjęcia roweru wpisał się pod nim mieszkający w Dublinie olsztynianin o imieniu Jerzy, który naświetlił, jak do tej sprawy podchodzą władze stolicy Irlandii:

„W Dublinie operator prywatnych rowerów miejskich odpowiada za pilnowanie, żeby były one pozostawiane tylko przy stojakach. Kiedy pojawiają się gdzie indziej, dostaje karę. A jeśli takich przypadków byłoby zbyt dużo, może stracić licencję. Poza tym, rowery są przez cały dzień przemieszczane między dzielnicami, żeby były tam, gdzie będą najbardziej potrzebne. Do przemieszczania rowerów służą... rowery elektryczne z przyczepkami. No ale w Dublinie stojaków rowerowych jest mnóstwo, a w polskich miastach tyle, co kot napłakał”.

Czy właściciel Olsztyńskiego Roweru Miejskiego, Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu, planuje zwiększenie liczby stacji-stojaków rowerowych? — zapytaliśmy rzecznika prasowego ZDZiT-u Michała Koronowskiego. W odpowiedzi odpisał: „Odnosząc się do postulowanej kwestii rozbudowania w mieście sieci stacjonarnych stacji rowerowych, informuję że tylko w tym roku, w porównaniu do ubiegłego, ich liczba w Olsztynie wzrośnie dwukrotnie, bo aż do 20. Co więcej to sami mieszkańcy Olsztyna poprzez głosowanie internetowe mieli znaczący wpływ na rozlokowanie części nowych stacji”.

Czy 20 stacji na miasto tej wielkości co Olsztyn to dużo? Moi rozmówcy, olsztynianie zainteresowani możliwością korzystania z ORM, zgodnie twierdzili, że oddawanie roweru w stacji dokującej, zamiast pozostawiania go na ulicy ma sens tylko wtedy, kiedy ta stacja będzie w zasięgu kilkudziesięciu metrów. Bo przecież „iść kilometr czy dwa, żeby odstawić rower, nikomu nie będzie się chciało”.

„Trudno dyskutować o jakichkolwiek szczegółowych rozwiązaniach, skoro Olsztyn nie ma określonej polityki transportowej i polityki przestrzennej, których rower miejski musi (!) być częścią” — dodał jeszcze dublińczyk z Olsztyna.

„W Dublinie każdy nowy budynek mieszkalny musi oferować kryty, zamykany parking rowerowy dla mieszkańców — i to nie kilka stojaków tylko po jednym miejscu postojowym na każdy pokój sypialny, a minimum dwa miejsca na mieszkanie. I do tego jeszcze miejsca dla gości na otwartej przestrzeni. Podobne przepisy dotyczą wszystkich budynków komercyjnych i użyteczności publicznej. Za to nie ma minimalnej liczby miejsc parkingowych dla samochodów. W Olsztynie jest na odwrót”.

Jak informuje rzecznik ZDZiT „umowa z operatorem ORM — konsorcjum Orange i Roovee — zgodnie z przetargiem obowiązuje od 5 czerwca. Fakt, że rower miejski został uruchomiony wcześniej, bo już na majówkę, to ukłon w kierunku mieszkańców”.


Łukasz Czarnecki-Pacyński

Czytaj e-wydanie

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij

Komentarze (20) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. xeo #2741191 | 83.9.*.* 1 cze 2019 10:01

    To, że można zostawić rower w dowolnym miejscu w Olsztynie to bardzo wygodne. Dla korzystającego. Firma zabiera te co dłużej stoją. A że jakieś tępe umysły muszą go zniszczyć. Tak jak szyby w przystankach, kosze na śmieci. Tylko obawa przed nieuchronną karą może to uleczyć.

    Ocena komentarza: warty uwagi (10) odpowiedz na ten komentarz

  2. Pan Zbyszek #2741253 | 88.156.*.* 1 cze 2019 12:54

    Nie rozumiem w czym problem, przecież żeby korzystać z tych rowerów trzeba się zarejestrować. System wie kto z nich korzysta czy korzystał. Jeżeli rower w momencie użytkowania znalazł się w jeziorze to jaki problem obciążyć kosztami wyłowienia wypożyczającego?

    Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (4)

    1. X #2741208 | 37.47.*.* 1 cze 2019 10:34

      ITS można wykorzystać , jak jest zamontowany GPS to można ustalić o której godzinie to bydlę bez rozumu wzięło i opublikować publicznie ten neandertalski pysk.

      Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

      1. Z"ukosa" #2741218 | 83.9.*.* 1 cze 2019 11:05

        Jak łatwo można skomplikować wszystko w otaczającej Nas rzeczywistości ..nawet w tak błahej sprawie jak wypożyczenie "rower"u. Powstaje zasadnicze pytanie ...dlaczego..? . Ktoś powiedział -odpowiadając na pytanie - że to co może zniszczyć Nas ..Nasz świat to nasze "Ego"...inne przyczyny to tylko "ego-pochodna". Przecież wielu z Nas nie potrafi uszanować niczego i nikogo ...a już załatwienie czegoś lub złożenie obietnicy na słowo honoru ......to rzecz niewyobrażalna . A gdyby tak dla przykład rowery wypożyczać na słowo honoru ...że oddam w nienaruszonym stanie ...podając oczywiście swoje dane niezbędne do identyfikacji ...na wypadek gdyby honor okazał się (.......) nie wystarczył . Ktoś kto nie dotrzymał by -jeden raz choćby- obietnicy "słowo honoru" ..nigdy z roweru miejskiego nie mógł by skorzystać ...Może zaczynając od "roweru"...słowo honoru coś w naszej cywilizacji zaczęło by coś znaczyć ...a i jak łatwiej( i o wiele "taniej" ) byłoby nam żyć . Realne to czy " marzenie ściętej głowy"...?

        Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz

      2. mokat #2741199 | 83.5.*.* 1 cze 2019 10:15

        KARA KARA I TYLKO KARA

        Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz

      Pokaż wszystkie komentarze (20)
      2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5