Parking za miastem lekiem na korek?

2018-12-02 10:41:33(ost. akt: 2018-12-02 12:38:52)
Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: Kamil Foryś

Sposób na korki w mieście? Zdaniem władz Olsztyna: parkingi w formule „Parkuj i jedź”. Z takiego rozwiązania korzysta się między innymi w Warszawie. Czy sprawdzi się także w Olsztynie? O tym mają zadecydować mieszkańcy.

— Chciałbym, żeby takie parkingi powstały nie tylko na obrzeżach miasta, ale również na przykład przy Dworcu Zachodnim — mówi Damian Sienkiewicz, kierowca z Olsztyna. — Dojeżdżam pociągiem do pracy. Przy dworcu muszę zostawić auto i zwykle jest to problem. Jeśli więc byłyby parkingi, z których można dojechać do miasta komunikacją miejską, chętnie bym zostawiał tam auto.

— To bardzo dobre rozwiązanie. Sprawdziło się w różnych miastach, myślę, że w naszych warunkach również mogłoby przynieść dobre efekty — dodaje Grzegorz Maciejewski, kierowca. — Wiele osób wyprowadza się poza Olsztyn, więc myślę, że w ich przypadku byłoby to duże udogodnienie. To także korzyść dla środowiska.

Dzisiaj wiele samorządów stara się ograniczać liczbę aut w ścisłym centrum miast. W zamian proponują parkingi w formule „Parkuj i jedź”, które znajdują się na obrzeżach lub nawet w sąsiednich miejscowościach. Parkingi tego typu sprawdziły się w Warszawie. Tam każdego dnia z takiej możliwości może skorzystać ok. 4700 kierowców i 800 rowerzystów.

— Jestem w Olsztynie drugi raz, więc nie wiem, czy to rozwiązanie sprawdzi się u was — mówi pan Piotr, kierowca z Częstochowy. — Podróżuję zawsze swoim autem, nie korzystam z komunikacji miejskiej. Ale wiem, że wiele osób dojeżdża do centrum Warszawy pociągami podmiejskimi. W Częstochowie na przykład zrobiono specjalne strefy, ale się nie sprawdziły i korki są nadal.

Parkingi „Parkuj i jedź” przez pewien czas funkcjonowały we Wrocławiu, ale się nie przyjęły. Natomiast nadal z powodzeniem funkcjonują w stolicy kraju i w Bydgoszczy. W Olsztynie właśnie zakończył się pierwszy etap konsultacji społecznych ws. parkingów P&R, które mogłyby powstać w mieście i gminach ościennych.

— Spotkania odbyły się we wszystkich sześciu gminach należących do Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego: Barczewie, Purdzie, Stawigudzie, Gietrzwałdzie, Jonkowie i Dywitach. Eksperci z firmy zewnętrznej przedstawiali analizy i możliwości lokalizacji parkingów „Parkuj i jedź” w Olsztynie i w sąsiednich gminach — tłumaczy Marta Bartoszewicz, rzeczniczka Urzędu Miasta w Olsztynie.
Przed nami druga część konsultacji, podczas których przedstawiony zostanie dokument stworzony w oparciu o sugestie mieszkańców na temat lokalizacji parkingów i na podstawie preferencji podróży komunikacyjnych odbywających się transportem zbiorowym. Ten etap zakończy się 11 grudnia.

— Mamy wytypowane lokalizacje parkingów, które zostały wskazane przez ekspertów i mieszkańców. Jest ich łącznie 47, z tego 14 jest priorytetowych — dodaje Marta Bartoszewicz. — Uznano je za priorytetowe ze względu na bliskie sąsiedztwo komunikacji publicznej, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji szynowej, czyli kolei (mającej potencjał kolei aglomeracyjnej) i tramwaju. Na drugim miejscu są krańcówki autobusowe. Przy czym eksperci i mieszkańcy zaznaczają, że powodzenie tego przedsięwzięcia zależy od odpowiednio dużej liczby kursów i punktualności autobusów.

Po zakończonych konsultacjach powstanie specjalna analiza, dzięki której gminy ocenią możliwości finansowania. — Dopiero po zakończeniu konsultacji otrzymamy wstępne koszty. Ale będą one tylko szacunkowe. Więcej dowiemy się po wykonaniu badań geologicznych — podsumowuje Marta Bartoszewicz.

Liczba samochodów w Olsztynie wciąż rośnie. Dziś zarejestrowanych jest ich 130 tysięcy.

Do tematu wrócimy.

kajot


Parkingi „Parkuj i jedź” sprawdziły się w Warszawie. We Wrocławiu idea nie przypadła kierowcom do gustu. W Norwegii podniesiono ostatnio opłaty za wjazd do centrów miast w godzinach szczytu, więc część mieszkańców rzeczywiście przesiadła się do komunikacji zbiorowej. Tylko czy u nas takie parkingi przypadną ludziom do gustu? Na obrzeżach miasta być może. O ile autobusy komunikacji miejskiej będą kursowały częściej niż do tej pory.

Od autorki:



Barczewo (przy stacji kolejowej),
Dywity (cmentarz — brama wschodnia),
Rożnowo,
Biesal (przy stacji kolejowej),
Unieszewo (przy przystanku kolejowym),
Olsztyn (pętla autobusowa Jagiellońska-Ogrody),
Olsztyn (przystanek kolejowy Dajtki),
Olsztyn (Kanta, przystanek krańcowy tramwaju),
Olsztyn (przy stacji kolejowej/pętli autobusowej Gutkowo),
Olsztyn (ul. Kłosowa/Pętla autobusowa Dajtki),
Olsztyn (Tęczowy Las),
Olsztyn (ul. Cementowa),
Bartąg (Bartąska-Rondo, pętla autobusowa),
Stawiguda (pętla autobusowa).


Z przeprowadzonej przez nas sondy wynika, że zdaniem naszych czytelników w Olsztynie najlepszymi lokalizacjami dla parkingów P&R byłyby: ul. Kanta, przystanek krańcowy tramwaju (21.58%), okolice stacji kolejowej / pętli autobusowej Gutkowo (20.51%) oraz Tęczowy Las (16,88%)Wśród priorytetowych lokalizacji parkingów „P&R” znalazło się 14 propozycji:

Komentarze (82) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. olo #2635657 | 83.9.*.* 2 gru 2018 12:51

    tylko szybka kolej miejska lub tramwaj z takich miejscowości jak Jonkowo, Stawiguda, Olsztynek, Barczewo , Purda, Dobre Miasto, i tam zlokalizowane te parkingi coś zmieni, a parking w Olsztynie to szkoda kasy nikt nie skorzysta jak już dojechał do Olsztyna autem to i do pracy dojedzie swoim autem

    Ocena komentarza: warty uwagi (30) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. A #2635662 | 37.47.*.* 2 gru 2018 13:02

      A co z wszysytkimi urzędnikami z ratusza, urzędu wojewódzkiego i miejskiego, sądu itp w centrum, gdzie oni mają parkować? Bo to oni na 8 jadą do pracy i korkują miasto

      Ocena komentarza: warty uwagi (20) odpowiedz na ten komentarz

    2. Tutejszy. #2635663 | 185.138.*.* 2 gru 2018 13:02

      Najpierw obwodnica, potem zobaczymy.

      Ocena komentarza: warty uwagi (12) odpowiedz na ten komentarz

    3. Hipek #2635681 | 88.156.*.* 2 gru 2018 13:27

      Komentarz nisko oceniony. Kliknij aby przeczytać. Wy naprawdę myślicie że NOLe zostawią samochody na tych parkingach i przesiada się na komunikację. Nie po to nol zalał gnojówki pod korek. Żeby auto stało. Jak już musicie budować parkandride to albo koło dworca Albo koło szpitali.

      1. Jan #2635682 | 37.47.*.* 2 gru 2018 13:32

        Nie spodziewam się, że kierowcy samochodów zrezygnują z podjechania samochodem do swojego celu podróży. Wynika to z nawyków. Każdy dodatkowo będzie bal się pozostawienia samochodu z powodu kradzieży lub uszkodzenia i niewykrycia sprawcy. Pomysł rozsądny, ale nierealny. Dodatkowo komunikacja: częstotliwość kursowania, możliwości przesiadek na tym samym bilecie, szybki i sprawny dojazd do każdego zakątka miasta. Na razie z komunikacją miejską jest słabo z powodu długiego okresu oczekiwania na punktach przesiadkowych i dla osób z zewnątrz przy braku biletu miesięcznego wyjdzie drogo. Pomysł wymaga analizy.

        Ocena komentarza: warty uwagi (24) odpowiedz na ten komentarz

      Pokaż wszystkie komentarze (82)
      2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5