W Olsztynie będą jeździć tureckie tramwaje. Jest rozstrzygnięcie przetargu

2018-05-16 17:32:18(ost. akt: 2018-05-16 17:35:50)
Zdjęcie jest ilustracją treści!

Zdjęcie jest ilustracją treści!

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Jest rozstrzygnięcie przetargu na tramwaje, jakimi będą podróżować olsztynianie. Pojazdy do stolicy regionu dostarczy turecka firma Durmazlar.
Firma z Bursy była jedyną, jaka zdecydowała się na złożenie oferty w tym postępowaniu. Zaoferowane tramwaje spełniają wymagane, określone w specyfikacji parametry.

Pojazdy - podobnie, jak dotychczas kursujące po olsztyńskim torowisku - będą mieć 2,5 metra szerokości. Podróżować nimi będzie mogło 210 pasażerów, z czego 40 na miejscach siedzących. Deklarowany przez producenta poziom hałasu to 73,6 dB, czyli nieco mniej, niż w obecnych.

Tureckie tramwaje będą mieć skrętne skrajne wózki, dzięki czemu mniej zużywać będzie się torowisko oraz elementy podwozia. Drzwi zlokalizowane za kabinami motorniczego będą jednoskrzydłowe, pozostałe, środkowe cztery pary - dwuskrzydłowe.

- Wartość całego zamówienia obejmującego 24 pojazdy to nieco poand 206 mln złotych - informuje prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz. - W podstawowym wariancie dostarczonych zostanie 12 tramwajów za niemal 108 mln złotych. Pierwsze dwa mają trafić do Olsztyna w 21 miesięcy od podpisania umowy, ostatnie - pięć miesięcy później. Kolejne będą mogłyby być dokupowane w zależności od możliwości finansowych.

Rozstrzygnięcie przetargu na dostawę taboru to jeden z najważniejszych elementów inwestycji związanej z rozbudową sieci tramwajowej stolicy regionu. Trwa postępowanie na wykonawcę trakcji wiodącej z Pieczewa wzdłuż ulic Wilczyńskiego, Krasickiego, Synów Pułku i al. Piłsudskiego do skrzyżowania z Kościuszki. Termin składania ofert to 12 czerwca.

Źródło: Urząd Miasta Olsztyna

Komentarze (55) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. tutejszy #2503891 | 195.205.*.* 18 maj 2018 09:11

    Wszyscy ekscytują się wyborem nowych składów tramwajowych co paradoksalnie po nieprzystąpieniu Pesy i Solarisa do przetargu może być wyjątkowo korzystną opcją dla Olsztyna. Tymczasem mało kto zwraca uwagę na szczegóły nowej trasy na ulicy Piłsudskiego a zgodnie z obowiązującymi planami rondo Piłsudskiego/Dworcowa ma być klasycznym skrzyżowaniem z sygnalizacją świetlną - lepszego przepisu na korek totalny w tej części miasta nie można było wymyślić... Jeździcie jednopasową ul. Kościuszki czy Piłsudskiego w centrum? To mam dla was kolejną "dobrą wiadomość". Miasto zamierza dokonać zwężenia kolejnych odcinków Piłsudskiego do jednego pasa w każdym kierunku. Odcinek od Obiegowej do Kościuszki i od Leonharda do nowego skrzyżowania Piłsudskiego i Dworcowej nie będzie miał już jak dotąd dwóch pasów w każdym kierunku. Wyobraźcie sobie dojazd do centrum w porannych godzinach od strony zjazdu z Obiegowej lub od strony Urzędu Skarbowego. Do tego jednopasmowa Piłsudskiego na całej długości w okolicach Aquasfery z paraliżem komunikacyjnym wywołanym skrzyżowaniem i światłami zamiast ronda na krzyżówce z Dworcową. Wisienką na tym torcie będzie przejeżdżający systematycznie tramwaj notorycznie kasujący kolejność zapalania się sygnalizacji świetlnej (zainteresowani zapewne wiedzą o co chodzi). Chciałbym się mylić ale po zapowiadanych zmianach, godziny szczytu całej Piłsudskiego, luźnej dotychczas Obiegowej oraz i tak zapchanej już Dworcowej zamienią się w istny koszmar. Paraliż komunikacyjny na całego.

    Ocena komentarza: warty uwagi (26) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (5)

    1. ziomek #2502948 | 81.190.*.* 16 maj 2018 17:49

      jak to jest mozliwe solaris Polska firma, a dajemy zarobic Turkom

      Ocena komentarza: warty uwagi (26) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (4)

      1. Janosik #2502991 | 46.134.*.* 16 maj 2018 19:05

        Tramwaje które nie są seryjnie produkowane. Od tak firma taka krzak zrobi je. A gdzie testy badania takich tramwaji. Rządzący chcą nas pozabijac. Aby tylko taniej po trupach aby było. Chore wizje. Coś co jest dobre musi kosztować. Firma Solaris jezt super. Jest też Pesa ale trzeba zapłacić. Jakieś ratuszowe żarty.

        Ocena komentarza: warty uwagi (21) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

        1. zulugula #2503077 | 79.124.*.* 16 maj 2018 21:18

          węgiel z Australii , rowery z Malezji , tramwaje z Turcji - super ekonomistów i fachowców mamy w kraju ....w tym kraju zwany Polska

          Ocena komentarza: warty uwagi (20) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

          1. tutejszy #2503516 | 195.205.*.* 17 maj 2018 15:42

            Miło poczytać "narodowo-patriotyczne" uproszczenia: Turecka oferta - "kebabownia", polskie zdzierstwo (czyt. Pesa czy Solaris)=najlepsza oferta...ręce opadają... Sam bym widział w Olsztynie nowe składy Pesy czy Solirisa ale prawda jest taka że krajowi producenci mieli nas głęboko w d..e i wolą startować po duże zamówienia w Warszawie, Wrocławiu czy Gdańsku a nie zajmować swoich taśm produkcyjnych mikro-zamówieniem dla małego miasta. Olsztyński przetarg obejmował zakup zaledwie 12 sztuk (+być może kolejne 12 w przyszłości) co przy zamówieniu rzędu 50-80 sztuk jest niewartym zainteresowania ogłoszeniem. Do tego dochodzą kwestie niestandardowego zamówienia. Ot i całe wytłumaczenie. Trudno kupować u kogoś kto nie dość że ma drogą ofertę to jeszcze nie bierze udziału w przetargu czyli nie bardzo ma ochotę cokolwiek ci sprzedawać. Patriotyczne podejście też nie ma tu zastosowania. Przykłady? Czeska Ostrava wolała kupić polską Pesę niż rodzimą Skodę choć do dzisiaj w czechach pokutuje przekonanie o "polskim dziadostwie". Niemieckie miasta kupują polskiego Solarisa a nie rodzimego Siemesa. Zdrada? Nie - pragmatyczne podejście. Wszyscy kalkulują sprawdzają warunki kontraktu a nie zajmują się narodowymi uprzedzeniami. Tak na marginesie - turecki Durmazlar technologicznie bazuje właśnie na niemieckim Siemensie.

            Ocena komentarza: warty uwagi (18) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

            Pokaż wszystkie komentarze (55)
            2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5