Czwartek, 16 sierpnia 2018. Imieniny Joachima, Nory, Stefana

Umowy na nowy tabor w Olsztynie jeszcze nie ma. Ale są już szkolenia na motorniczych

2018-03-11 08:30:00 (ost. akt: 2018-03-11 13:16:12)
Zdjęcie jest ilustracją treści

Zdjęcie jest ilustracją treści

Autor zdjęcia: Mateusz Przyborowski

Na motorniczych szkoli się obecnie dziewięć osób. Będą oni potrzebni, kiedy na ulice Olsztyna wyjadą nowe tramwaje. Na razie jednak ani nie podpisano umowy na dostawę taboru, ani nie ogłoszono przetargu na rozbudowę trakcji.

Od jakiegoś czasu po olsztyńskich torowiskach jeżdżą tramwaje z napisem „Nauka jazdy”.
Czy to oznacza, że zwiększy się częstotliwość kursowania tramwajów w ciągu dnia i dlatego są potrzebni nowi motorniczowie? — zastanawia się nasz czytelnik, który zadzwonił do naszej redakcji.

Ani MPK, ani ZDZiT nie przewidują na razie zwiększenia częstotliwości kursowania tramwajów, jednak pewne jest, że niedługo tramwajów w Olsztynie będzie więcej.
— Szkolenia odbywają się w związku z perspektywą rozbudowy linii tramwajowej i zakupem nowego sprzętu, który będzie obsługiwał istniejące linie i te, które dopiero mają powstać — informuje Cezary Stankiewicz, rzecznik MPK w Olsztynie.


Jak ustaliliśmy, w tym momencie na szkoleniu motorniczych jest dziewięć osób. — W tej grupie mamy trzy panie. Wszyscy są pracownikami MPK i to szkolenie uzupełnia ich kwalifikacje zawodowe — mówi Cezary Stankiewicz. — Jeśli zajdzie potrzeba, będziemy doszkalać kolejnych pracowników.

Proces szkolenia jest długotrwały. Kursanci muszą zaliczyć 69 godzin zajęć teoretycznych, a także 31 godzin jazdy tramwajem z instruktorem. To nie wszystko, ponieważ po egzaminie i uzyskaniu uprawnień każdy z motorniczych musi przejechać dodatkowo 35 godzin pod okiem instruktora, ale już w normalnym ruchu, czyli z pasażerami.

Przypomnijmy, że dzisiaj w Olsztynie jest 47 motorniczych, w tym osiem kobiet.
Nadal jednak nie ogłoszono przetargu na budowę drugiej linii tramwajowej z Pieczewa do centrum. Urzędnicy powtarzają co jakiś czas, że „ma to nastąpić niebawem”, ale nadal nie wiadomo, kiedy.

Plany budowy drugiej nitki przedstawiono już w 2016 roku. Przetarg miał zostać rozpisany w czerwcu 2017 roku, ale przesunięto go na październik. Ale i tego terminu władze Olsztyna również nie dotrzymały.

Miesiąc temu prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz poinformował na swoim blogu, że w lutym zostanie ogłoszony przetarg. Mamy początek marca. — Przetarg na rozbudowę linii tramwajowej powinien zostać ogłoszony w kwietniu — mówi Patryk Pulikowski, rzecznik Urzędu Miasta w Olsztynie.

Skąd te ciągłe przesunięcia w czasie?
— Projekt budowy połączenia tramwajowego Pieczewa z dworcem Olsztyn Główny to niezwykle obszerny i wielowątkowy dokument — odpowiada rzecznik ratusza. — To nie tylko budowa trakcji i przebudowa części skrzyżowań. To także przebudowa podziemnych sieci, przygotowanie infrastruktury do instalacji monitoringu, wiat przystankowych, biletomatów. To także budowa chodników, ścieżek rowerowych. Dlatego dopracowanie każdego szczegółu tego przedsięwzięcia wymaga czasu — dodaje.


Druga nitka miałaby być gotowa w 2020 roku. Z kolei niemal pewne jest, że po torowisku pojadą tureckie tramwaje. Koperty przetargowe zostały otwarte w ratuszu w lutym, ale umowy z dostawcą taboru jak dotąd nie podpisano.
— Trwa jeszcze ocena oferty złożonej przez turecką firmę. Jeśli wszystko będzie się zgadzało pod względem formalno-prawnym, podpiszemy umowę — tłumaczy Patryk Pulikowski.

Na początek ma być to 12, a docelowo 24 niskopodłogowe tramwaje. Jak informowaliśmy, wpłynęła jedna propozycja od tureckiego Durmazlara.
Zaproponowane przez Turków tramwaje pomieszczą ponad 200 pasażerów i będą spełniały m.in wymogi dopuszczalnego hałasu. Na 12 składów ratusz przeznaczył ponad 110 mln zł, natomiast turecki producent zaoferował prawie 108 mln zł. Zgodnie z zapisami przetargu, pierwszy pojazd ma dotrzeć do Olsztyna 21 miesięcy od daty podpisania umowy.
mp

Czytaj e-wydanie
Podziel się informacją: Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: kliknij
Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (48) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. janusz #2477626 | 37.47.*.* 4 kwi 2018 14:34

    tramwaje to przede wszystkim szybki i ekologiczny transport a jak jade na jaroty samochodem to pod swiatlami flaki mi sie w zoladku przewracaja

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. Tomasz #2463479 | 37.47.*.* 15 mar 2018 19:49

    Czytam komentarze i doznaje szoku :O Jak można twierdzić, że tramwaje to niepotrzebna inwestycja ?! Przecież to właśnie tramwaje robią z wiochy miasto. To tramwaje usprawniają komunikacje w mieście, dywersyfikując środki transportu. Tramwaje to cywilizacja wy zacofane wieśniaki. Nie dziwię się, że Polska to jedna wielka wiocha, biorąc pod uwagę mentalność mieszkańców Olsztyna. Nie pozdrawiam.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

    1. olsztyniak #2462891 | 88.156.*.* 15 mar 2018 00:21

      A co ten czytelnik taki ciekawski nauki jazdy nie widział czy co . Spokojnie to od władzy zależy czy umie wyciągnąć już wnioski z tramwajów błędów jaki wytykają inni tego nikt nie widzi to wszystko jest prototypem , a co to jest prototyp chyba wszyscy wiedzą no tak myślę , że wiedzą. Sama zajezdnia zaplanuj i zbuduj to chłam po najniższych kosztach byle jak i nie przemyślane rozwiązania co widać na zdjęciach z otwarcia i innych brak zaplecza naprawczego tylko dwa kanały ? co to tramwaje się nie psują to kolejny chłam wciskany ludowi . A co tureckie to będą inne lepsze też będą się psuły jak wszystko w tych czasach jest robione tylko na kasę , a nie na jakość. Ta turecka firma to też prototyp co oni są jaką fabryką otóż nie też zaczynają dopiero , czyli znowu wracamy do początku. Głupie mijanki powinny być bo gdy mamy kolizję to można ominąć , a nie stać i czekać wszyscy stają. A KFC czemu nikt nie zlikwiduje tego wyjazdu na ul. Sikorskiego przecież tam najwięcej kolizji , doszło , gdzie powinni jechać ul. Pstrowskiego . A szkoda czasu i nerwów na nieudaczników

      ! - + odpowiedz na ten komentarz

    2. do edrju #2461945 | 90.212.*.* 13 mar 2018 22:57

      endrju załóż stowarzyszenie poszkodowanych przez tramwaje zobaczymy ile przyjdzie tych biedaków martretowanych przez zielone potwory na szynach? przyjdzą sami maruderzy i ciągle utyskajacy i niezadowoleni siedzący w domu i piszący bzdury na kompie tzw coach potatos (ang) i chiflados (hiszp).Tacy też istniej, no cóż żal za4 litery ściska. pozdrawiam motorniczy

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. endrju #2460114 | 46.171.*.* 12 mar 2018 11:37

        Pieprzyć tramwaje !!!

        Ocena komentarza: warty uwagi (3) ! - + odpowiedz na ten komentarz

      Pokaż wszystkie komentarze (48)

      Zagraj w GRY.wm.pl

      • Goodgame Empire
      • Goodgame Big Farm
      • Goodgame Poker
      • Shadow Kings - The Dark Ages