Z reklamami trzeba zrobić porządek. Tylko jak?

2017-12-10 08:22:00(ost. akt: 2017-12-09 21:47:00)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Łódź uchwaliła uchwałę krajobrazową, ale Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził nieważność dokumentu w całości. W Olsztynie taka uchwała nie została jeszcze przyjęta, jednak czy nasi urzędnicy powinni się spieszyć?
Dzięki ustawie krajobrazowej rady gmin mogą, choć nie muszą, określić w formie uchwał, gdzie i jakie reklamy można umieszczać, jakie mają mieć gabaryty, ale też z jakich materiałów budowlanych mogą być wykonywane.

Gminy będą mogły pobierać opłatę za wiszące reklamy. Stawki ustalą same, choć nie mogą one przekroczyć maksymalnych stawek z ustawy. A ta wprowadza też wysokie grzywny za umieszczanie reklam niezgodnych z uchwałą. Mają one wynieść czterdziestokrotność opłaty reklamowej. Jeden z olsztyńskich radnych proponuje jednak poczekać z szybkim wprowadzeniem uchwały krajobrazowej.

— W Łodzi taki dokument uchylono — mówi Tomasz Głażewski, radny Nowoczesnej. Mimo to podkreśla, że... — ...z reklamami trzeba zrobić porządek. Większość z nich jest antyreklamą, z czego nawet sami właściciele nie zdają sobie sprawy. Według mnie warto poczekać aż inni przebrną przez problemy natury prawnej. Z jednej strony warto byłoby się pospieszyć, żeby zrobić porządek wizualny w mieście, ale z drugiej strony pewne zamiary wchodziłyby w ten sam konflikt, co w Łodzi.

Łódź uchwałę intencyjną uchwaliła jako pierwsza z dużych miast. Jako pierwsza przeprowadziła też konsultacje i w listopadzie 2016 uchwaliła jedną z pierwszych w kraju uchwał krajobrazowych.

Okazało się jednak, że dokument nie respektuje praw nabytych, wprowadza nierówne traktowanie podmiotów i przekracza upoważnienie ustawowe. Dlatego w sierpniu 2017 WSA w Łodzi stwierdził nieważność uchwały w całości. W połowie października Łódź złożyła skargę kasacyjną do NSA. Rozprawa odbędzie się najprawdopodobniej pod koniec roku. W Olsztynie jest jednak inny problem.

— Uchwałą krajobrazową zajmuje się Wydział Rozwoju Miasta i Budownictwa. Ten sam, który zajmuje się planami zagospodarowania przestrzennego — mówi Tomasz Głażewski. — Musimy się zastanowić, co ma większą wagę? Dla oczu oczywiście uchwała krajobrazowa, ale dla funkcjonowania miasta — plany zagospodarowania i studium uwarunkowań. Uzbroiłbym się w cierpliwość, choć boli mnie patrzenie na te reklamy, ale uważam, że musimy najpierw zrobić studium. Ruszyliśmy przecież temat zagospodarowania naszych wód. Łódź się bardzo pospieszyła. Nie chcę, byśmy powtórzyli ten błąd.

— Przeanalizowaliśmy wnioski, jesteśmy gotowi do dalszych prac, jednak na przeszkodzie w dalszym ciągu stoi brak odpowiednich przepisów wykonawczych — mówi z kolei Patryk Pulikowski z olsztyńskiego ratusza.

Nawet gdyby wprowadzono uchwałę, to reklamy nie zaczną znikać na potęgę, bo właściciele nieruchomości z reklamami będą mieli 12 miesięcy na dostosowanie się do uchwały.

pj

Komentarze (26) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Lódź? #2394770 | 95.90.*.* 10 gru 2017 09:06

    Łódź to lewactwo powiązane ściśle z oligarchią, z biznesem. Nie czekać na innych, tylko robić swoje. Kiedyś autobusy w Olsztynie jeździły zalepione od kół po dach. Czułem się w takim autobusie jak w grobowcu. Ktoś podjął decyzję i dzisiaj autobusy wyglądają normalnie. Niech nikt mi nie mówi, że zrobienie porządku ze szpecącymi reklamami jest trudniejsze od budowy tramwaju!

    Ocena komentarza: warty uwagi (14) odpowiedz na ten komentarz

  2. Jkl #2394776 | 37.47.*.* 10 gru 2017 09:18

    Komentarz nisko oceniony. Kliknij aby przeczytać. Jak zdejma reklamy to ta nedzna wies olsztyn przestanie istniec nastepny krok to zeby wszyscy zdjeli spodnieWe

    1. Gdzie jest problem ? #2394792 | 188.146.*.* 10 gru 2017 10:00

      W złym prawie . Gdyby prawo było dobre nie byłoby tyłu patologii we wszystkich dziedzinach życia. Chyba jedynym normalnym obszarem jest leśnictwo ale ten model został wypracowany przed wojną. Większość polskiego prawodawstwa rozpoczyna się od 22 lipca 1944 czego efektem jest obowiązująca zła Konstytucja. Przed nami jeszcze bardzo daleka droga do normalności. Co się zaś tyczy reklam to zachęcam Gazetę Olsztyńską do zrobienia porządku na swoim podwórku.

      Ocena komentarza: warty uwagi (16) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

      1. A fuuu #2394806 | 37.47.*.* 10 gru 2017 10:25

        Olsztyn to nora ,Nawet jak to zdejmą zostaną brudne kamienice z obdrapanym tynkiem Olsztyn nigdy nie był tak zasyfiałym miastem jakim jest teraz

        Ocena komentarza: warty uwagi (11) odpowiedz na ten komentarz

      2. aga #2394815 | 88.156.*.* 10 gru 2017 10:41

        Każdy budynek ma właściciela(prywatnego czy tez miasto) i to od niego zależy czy da pozwolenie na wieszanie reklam.Jesli nie wiadomo o co chodzi to jak zwykle chodzi o kasę......a z tej każdemu właścicielowi trudno zrezygnować! Tak więc Olsztyn dalej będzie bury i ponury(reklamy czarno białe) .....no cóż jaki gospodarz takie miasto! :(

        Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

        Pokaż wszystkie komentarze (26)
        2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5