PKP: Wpisanie olsztyńskiego dworca do rejestru zabytków może całkowicie zablokować inwestycję

2017-10-31 13:16:57(ost. akt: 2017-10-31 14:37:04)

Autor zdjęcia: Igor Hrywna

Zmniejszenie kubatury i powierzchni przyszłego dworca nie wpłynie na pogorszenie komfortu pasażerów... Przyczyni się natomiast do lepszego dostosowania obiektu do aktualnych potrzeb. Mniejsza powierzchnia dworca wynikać będzie przede wszystkim z likwidacji nieużytkowanych obecnie piwnic To jedna z tez oświadczenia wydanego we wtorek (31.10.2017) przez PKP.
Przypomnijmy, że przytłaczająca większość mieszkańców Olsztyna chce by w miejsce nieprzyjaznego i paskudnego budynku powstał nowy, przyjazny dla pasażerów nowy dworzec. Nie chcą tego trzy niewielkie stowarzyszenia.

Poniżej publikujemy fragmenty oświadczenia PKP SA:

(...)]PKP S.A. zamierza wyburzyć obecny, niefunkcjonalny dworzec kolejowy i w jego miejscu postawić nowy budynek – nowoczesny, dostosowany do wszystkich grup podróżnych i ich potrzeb. Dzięki planowanej inwestycji obiekt ma szansę stać się prawdziwą wizytówką kolei i miasta.

Plany lokalnych stowarzyszeń związane z wpisaniem dworca Olsztyn Główny do rejestru zabytków mogą całkowicie zablokować inwestycję planowaną przez PKP S.A. i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. W konsekwencji, uniemożliwi to budowę nowoczesnego, ergonomicznego budynku i modernizację infrastruktury torowo-peronowej. Z pewnością zablokuje również budowę przejścia łączącego kompleks dworcowy z Zatorzem. Wniosek o wpisanie do rejestru ma bowiem na celu zachowanie układu przestrzennego całego kompleksu dworcowego – wraz z budynkiem PKP, PKS i biurowcem Przewozów Regionalnych.

Mylące jest...stwierdzenie, że mimo ewentualnego wpisania dworca kolejowego do rejestru możliwy będzie montaż schodów ruchomych i windy w budynku. Wniosek o uznanie obiektu za zabytek obejmuje również takie elementy, jak posadzki. Montaż windy lub schodów może okazać się więc niemożliwy bez naruszania zabytkowej nawierzchni wewnątrz budynku. (...)

PKP S.A. pragnie jednoznacznie podkreślić, że zmniejszenie kubatury i powierzchni przyszłego dworca nie wpłynie na pogorszenie komfortu pasażerów... Przyczyni się natomiast do lepszego dostosowania obiektu do aktualnych potrzeb. Mniejsza powierzchnia dworca wynikać będzie przede wszystkim z likwidacji nieużytkowanych obecnie piwnic...O tym, jaka będzie ostateczna powierzchnia obiektu zdecyduje bowiem rzeczywiste zapotrzebowanie powierzchniowe oraz projekt przygotowany przez wyłonioną w przetargu firmę.

PKP S.A. nie zgadza się ze stwierdzeniem, że „współczesne realizacje PKP nie grzeszą (…) solidnością i estetyką” oraz, że „większość materiałów wykończeniowych w nowych obiektach to zestawy blachy aluminiowej i płyt włókno-cementowych. Wewnętrzne ściany najczęściej pokrywa tynk, czasami laminaty, zaś posadzki – szara terakota.” W żadnym z nowych lub modernizowanych dworców nie zastosowano tego typu materiałów. PKP S.A. zleca używanie materiałów wysokiej jakości, które odznaczają się odpowiednią estetyką i wpływają na bezpieczeństwo w budynkach użyteczności publicznej. (...)

Przedstawione przez stowarzyszenie informacje dotyczące nakładów ponoszonych przez PKP S.A. na inne inwestycje dworcowe wydają się niemiarodajne bez przyjęcia jakiegokolwiek stałego parametru. Podana... kwota na dworzec Bydgoszcz Główna (ok.165 mln zł) jest kwotą brutto i dotyczy całości projektu, który objął nie tylko budowę nowego obiektu i modernizację budynku międzyperonowego, ale również przebudowę infrastruktury torowo-peronowej (wraz z tunelem, o parametrach większych niż ten w Olsztynie). Przeliczając te kwotę na 1 metr kwadratowy, otrzymujemy już ok. 5 tysięcy złotych. Podobnie w przypadku modernizacji budynku dworca Warszawa Wschodnia, gdzie koszt inwestycji przy podziale ma metry kwadratowe wynosi ok. 3200 złotych. Dla planowanego dworca Olsztyn Główny przy wstępnie zakładanej obecnie powierzchni średni koszt budowy na 1 metr kwadratowy wyniesie ok. 15 tysięcy złotych, a więc znacznie więcej niż w przypadku poprzednio wymienionych obiektów.


W piątkowej Gazecie Olsztyńskiej zmieścimy wywiad z prezesem PKP SA Krzysztofem Mamińskim dotyczący olsztyńskiego dworca

Komentarze (31) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Ułan #2364189 | 82.139.*.* 31 paź 2017 14:11

    "Zmniejszenie kubatury i powierzchni przyszłego dworca nie wpłynie na pogorszenie komfortu pasażerów" OCZYWIŚCIE ŻE WPŁYNIE!!! Tego typu oficjalne brednie należy czytac dokłladnie odwrotnie - ostatni przykład (jeszcze lepszy): "Przystanki wiedeńskie poprawiają bezpieczeństwo pasażerów". Bełkot gorszy, niż za najgłębszej komuny!!!

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. z tego #2364196 | 83.14.*.* 31 paź 2017 14:16

      co wiem w procesie inwestycyjnym jest inwestor, wykonawca, projektant i nadzór. nie ma tam ani słowa o histerykach którzy mają coś do powiedzenia i chcą ingerować. także nie należy dyskutować z takimi ludźmi tylko robić swoje.

      Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

    2. JaJacek #2364200 | 212.160.*.* 31 paź 2017 14:23

      Miałem nadzieję, że już jest pozamiatane, a ta potwora dalej stoi. Zburzyć jak najszybciej.

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

    3. Zatwarz #2364220 | 188.146.*.* 31 paź 2017 14:41

      Obecny budynek dworca to socrealistyczna makabryła. Wstyd, że w Olsztynie coś takiego stoi. Zburzyć i postawić nowy! Można to zrobić ładnie i nowocześnie.

      Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

    4. q-ku #2364238 | 195.136.*.* 31 paź 2017 15:07

      mam nadzieję na lekką konstrukcję, dużo ciemnej stali z ażurami, nawiązującą do przedwojennych budowli a nie kolejny płaski barak

      Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (31)
    2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5