Wtorek, 21 listopada 2017. Imieniny Janusza, Marii, Reginy

PKP: Wpisanie olsztyńskiego dworca do rejestru zabytków może całkowicie zablokować inwestycję

2017-10-31 13:16:57 (ost. akt: 2017-10-31 14:37:04)

Autor zdjęcia: archiwum GO

Zmniejszenie kubatury i powierzchni przyszłego dworca nie wpłynie na pogorszenie komfortu pasażerów... Przyczyni się natomiast do lepszego dostosowania obiektu do aktualnych potrzeb. Mniejsza powierzchnia dworca wynikać będzie przede wszystkim z likwidacji nieużytkowanych obecnie piwnic To jedna z tez oświadczenia wydanego we wtorek (31.10.2017) przez PKP.

Przypomnijmy, że przytłaczająca większość mieszkańców Olsztyna chce by w miejsce nieprzyjaznego i paskudnego budynku powstał nowy, przyjazny dla pasażerów nowy dworzec. Nie chcą tego trzy niewielkie stowarzyszenia.

Poniżej publikujemy fragmenty oświadczenia PKP SA:

(...)]PKP S.A. zamierza wyburzyć obecny, niefunkcjonalny dworzec kolejowy i w jego miejscu postawić nowy budynek – nowoczesny, dostosowany do wszystkich grup podróżnych i ich potrzeb. Dzięki planowanej inwestycji obiekt ma szansę stać się prawdziwą wizytówką kolei i miasta.

Plany lokalnych stowarzyszeń związane z wpisaniem dworca Olsztyn Główny do rejestru zabytków mogą całkowicie zablokować inwestycję planowaną przez PKP S.A. i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. W konsekwencji, uniemożliwi to budowę nowoczesnego, ergonomicznego budynku i modernizację infrastruktury torowo-peronowej. Z pewnością zablokuje również budowę przejścia łączącego kompleks dworcowy z Zatorzem. Wniosek o wpisanie do rejestru ma bowiem na celu zachowanie układu przestrzennego całego kompleksu dworcowego – wraz z budynkiem PKP, PKS i biurowcem Przewozów Regionalnych.

Mylące jest...stwierdzenie, że mimo ewentualnego wpisania dworca kolejowego do rejestru możliwy będzie montaż schodów ruchomych i windy w budynku. Wniosek o uznanie obiektu za zabytek obejmuje również takie elementy, jak posadzki. Montaż windy lub schodów może okazać się więc niemożliwy bez naruszania zabytkowej nawierzchni wewnątrz budynku. (...)

PKP S.A. pragnie jednoznacznie podkreślić, że zmniejszenie kubatury i powierzchni przyszłego dworca nie wpłynie na pogorszenie komfortu pasażerów... Przyczyni się natomiast do lepszego dostosowania obiektu do aktualnych potrzeb. Mniejsza powierzchnia dworca wynikać będzie przede wszystkim z likwidacji nieużytkowanych obecnie piwnic...O tym, jaka będzie ostateczna powierzchnia obiektu zdecyduje bowiem rzeczywiste zapotrzebowanie powierzchniowe oraz projekt przygotowany przez wyłonioną w przetargu firmę.

PKP S.A. nie zgadza się ze stwierdzeniem, że „współczesne realizacje PKP nie grzeszą (…) solidnością i estetyką” oraz, że „większość materiałów wykończeniowych w nowych obiektach to zestawy blachy aluminiowej i płyt włókno-cementowych. Wewnętrzne ściany najczęściej pokrywa tynk, czasami laminaty, zaś posadzki – szara terakota.” W żadnym z nowych lub modernizowanych dworców nie zastosowano tego typu materiałów. PKP S.A. zleca używanie materiałów wysokiej jakości, które odznaczają się odpowiednią estetyką i wpływają na bezpieczeństwo w budynkach użyteczności publicznej. (...)

Przedstawione przez stowarzyszenie informacje dotyczące nakładów ponoszonych przez PKP S.A. na inne inwestycje dworcowe wydają się niemiarodajne bez przyjęcia jakiegokolwiek stałego parametru. Podana... kwota na dworzec Bydgoszcz Główna (ok.165 mln zł) jest kwotą brutto i dotyczy całości projektu, który objął nie tylko budowę nowego obiektu i modernizację budynku międzyperonowego, ale również przebudowę infrastruktury torowo-peronowej (wraz z tunelem, o parametrach większych niż ten w Olsztynie). Przeliczając te kwotę na 1 metr kwadratowy, otrzymujemy już ok. 5 tysięcy złotych. Podobnie w przypadku modernizacji budynku dworca Warszawa Wschodnia, gdzie koszt inwestycji przy podziale ma metry kwadratowe wynosi ok. 3200 złotych. Dla planowanego dworca Olsztyn Główny przy wstępnie zakładanej obecnie powierzchni średni koszt budowy na 1 metr kwadratowy wyniesie ok. 15 tysięcy złotych, a więc znacznie więcej niż w przypadku poprzednio wymienionych obiektów.

Zobacz jak naprawdę wygląda olsztyński dworzec

W piątkowej Gazecie Olsztyńskiej zmieścimy wywiad z prezesem PKP SA Krzysztofem Mamińskim dotyczący olsztyńskiego dworca
Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (34) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Ats #2365344 | 89.70.*.* 2 lis 2017 00:26

    Jak nie wiadomo o co chodzi, to... itd.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. cenzor #2364850 | 88.156.*.* 1 lis 2017 11:24

    Tresci logiczne są. Tutaj cenzurowane.Szkoda czasu.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. koz #2364779 | 83.9.*.* 1 lis 2017 10:16

    a czy nieużywanych obecnie piwnic nie można przeznaczyć na jakieś sklepy, małe kino czy coś w tym rodzaju?

    Ocena komentarza: warty uwagi (11) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  4. duszejka #2364771 | 83.9.*.* 1 lis 2017 10:05

    Autorom tezy, że wielkość dworca nie ma wpływu na komfort pasażerów proponuję przeprowadzkę z willi do kawalerki - może wtedy idiotyzm tego co mówią do nich dotrze. Obecny dworzec ma ciekawą bryłę, jest jasny i przestrzenny, po renowacji będzie wyglądać prestiżowo. A PKP do tej pory nawet nie pokazało proponowanej alternatywy!

    Ocena komentarza: warty uwagi (11) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Olsztyn syf #2364714 | 37.47.*.* 1 lis 2017 09:01

      Olsztyn wygląda już prawie tak samo jak ten straszący smierdzacy dworzec

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (34)

    Zagraj w GRY.wm.pl

    • Goodgame Empire
    • Goodgame Big Farm
    • Goodgame Poker
    • Shadow Kings - The Dark Ages