Tramwaj budzi nad ranem mieszkańców okolicy Płoskiego w Olsztynie

2016-04-09 18:48:35(ost. akt: 2016-04-09 20:47:32)

Autor zdjęcia: Przemysław Getka

- Przy zamkniętych oknach słyszalny jest bardzo uciążliwy, metaliczny hałas. Nie jest to dzwonek tramwaju, tylko hałas wydobywający się z trakcji tramwajowej - pisze jeden z mieszkańców ul. Mazowieckiej w Olsztynie. Czy rzeczywiście chodzi o usterkę linii tramwajowej?
Mieszkańcy Olsztyna biorą sprawy w swoje ręce nie tylko, gdy w mieście dzieje się coś złego. Coraz częściej starają się czynnie brać udział w tworzeniu przestrzeni miejskiej. Platformą komunikowania się z władzami miasta są nie tylko konsultacje społeczne, ale zapytania dotyczące funkcjonowania życia miejskiego kierowane bezpośrednio do odpowiedzialnych urzędników.

- Jestem mieszkańcem ulicy Mazowieckiej w Olsztynie. Od ponad miesiąca wraz z innymi sąsiadami zgłaszamy problem uciążliwego hałasu podczas przejeżdżania tramwajów na wysokości ulicy Płoskiego - pisze nasz czytelnik. - Podczas przemieszczania się pojazdu szynowego od godzin wczesnorannych do nocnych przy zamkniętych oknach słyszalny jest bardzo uciążliwy, metaliczny hałas. Nie jest to dzwonek tramwaju, tylko hałas wydobywający się z trakcji tramwajowej. W ostatnich dniach, gdy temperatury zewnętrzne wzrosły i rozszczelniliśmy okna jesteśmy budzeni przez tramwaje, np. przed godziną 5 rano. Problem zgłaszaliśmy również do ZDZiT oraz MPK, niestety nie ma tam osoby odpowiedzialnej za przyjmowanie tego typu zgłoszeń. Finalnie otrzymaliśmy informację, że osobą odpowiedzialną za projekt jest pan Andrzej Karwowski, jednak od początku tygodnia nie mogę skontaktować się z tą osobą ani sekretariatem, ponieważ nikt nie odbiera telefonu - dodaje czytelnik.

Czy rzeczywiście doszło do uszkodzenia trakcji tramwajowej na ul. Płoskiego, czy hałas związany jest z tarciem metalowych kół tramwajów o szyny, a co za tym idzie - tramwaje nie osiągają deklarowanego w przetargu niskiego poziomu hałasu?

Choć tramwaje są obecnie najpopularniejszym środkiem komunikacji miejskiej, a tworzenie trakcji chętnie dofinansowuje Unia Europejska, ich wadą jest hałas, generowany podczas eksploatacji, zwłaszcza charakterystyczne piszczenie, powstające podczas jazdy tramwaju po łuku. Pisał o tym m.in. Vladimír Deák z katedry Odnowy Maszyn i Urządzeń Wydziału Mechaniki na Uniwersytecie w Žilinie.

- Wywołane jest ono (piszczenie - przyp. red.) wejściem obrzeża koła w kontakt z główką szyny, przypominającym wcinanie się obrzeża w główkę szyny. Zjawisko to jest charakterystyczne dla łuków o małych promieniach, często spotykanych na torowiskach tramwajowych. W ten sposób dochodzi do stosunkowo szybkiego wycierania główki szyny w obszarze łuku i nadmiernego zużycia obrzeża koła. Prowadzi to do zwiększenia kosztów utrzymania toru i pojazdów oraz - z uwagi na hałas - są to zjawiska uciążliwe dla otoczenia - pisze specjalista.

Tramwaje Solaris Tramino dostarczone do Olsztyna przez firmę Solaris Bus & Coach liczą 29,3 metra długości i 2,5 metra szerokości. Maksymalnie mogą uzyskać prędkość 70 km/h. Podobno udało się zejść z generowaniem hałasu do poziomu 74 dB, choć w Polsce rozporządzenie dopuszcza poziom 80 dB.

Tramino Olsztyn wyposażono w szereg innowacyjnych i niespotykanych wcześniej w Polsce, a nawet w Europie rozwiązań. Jednym z nich jest układ poziomowania przy różnym obciążeniu i zużyciu obręczy kół. Układ napędowy stanowią łącznie cztery asynchroniczne silniki trakcyjne o mocy 120 kW każdy. Dwie baterie o łącznej pojemności 520 Ah pozwalają na jazdę autonomiczną, bez podłączenia do sieci trakcyjnej.

O zaletach tramwaju zapominamy jednak najszybciej, gdy dochodzi do usterek lub znacznego opóźnienia w kursowaniu. A zwłaszcza, gdy pogrążonych we śnie budzi nas hałas miasta, budzącego się do życia.

masz

Komentarze (123) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Hort #1972398 | 176.221.*.* 9 kwi 2016 19:05

    Nic innego jak powinni wymienić na koła gumowe bo problem będzie narastać .

    Ocena komentarza: warty uwagi (12) odpowiedz na ten komentarz

  2. ziomek #1972401 | 81.190.*.* 9 kwi 2016 19:08

    przykro mi, ale ja niedlugo bede mial po nosem obwodnice nie wiem co gorsze

    Ocena komentarza: warty uwagi (10) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. krzroy #1972402 | 81.190.*.* 9 kwi 2016 19:08

      Jest źle, będzie gorzej.

      Ocena komentarza: warty uwagi (10) odpowiedz na ten komentarz

    2. CZESŁAW #1972406 | 178.235.*.* 9 kwi 2016 19:12

      Komentarz nisko oceniony. Kliknij aby przeczytać. MOJE TROLLE ZA MAŁO KOMENTARZY TU WIDZĘ - O DZIEŁA!

    3. Mateusz #1972429 | 46.112.*.* 9 kwi 2016 19:47

      Z przykrością stwierdzam, że problemów związanych z tramwajami będzie przybywać, a nie ubywać. Inwestycja tramwajowa , a konkretnie jej realizacja to totalna klapa ratusza, a ściślej mówiąc niejakiego pana Grzymowiczam bez pozdrowień w stronę Brzezin :)

      Ocena komentarza: warty uwagi (14) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

      Pokaż wszystkie komentarze (123)
      2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5