Jak zmieni się centrum Olsztyna, kiedy ruszą tramwaje?

2015-10-28 18:39:31(ost. akt: 2015-10-28 16:14:41)

Autor zdjęcia: UM Olsztyn

Budowa linii tramwajowej w Olsztynie wymusiła zmiany w organizacji ruchu m.in. w ścisłym centrum miasta. Kierowcy poruszający się w tej cześć miasta, muszą przyzwyczaić się do nowych rozwiązań, szczególnie, że już niebawem pojawią się tu tramwaje.
Kierowcy jeżdżący po Olsztynie zdążyli przywyknąć do zablokowanych głównych ulic w ścisłym centrum miasta. Teraz drogowcy otworzyli cześć głównych arterii, ale nie jest tak jak dawniej. Przypominamy najważniejsze zmiany w centrum Olsztyna po zakończeniu budowy linii tramwajowych:

al. Piłsudskiego:

Na odcinku od ul. Kościuszki do ul. Dąbrowszczaków linia tramwajowa będzie dwutorowa, a nie jednotorowa jak pierwotnie planowano. To pozwoli zwiększyć częstotliwość kursowania i w większym stopniu uniezależni tramwaje od sytuacji nadzwyczajnych (awarie, wypadki itp.). Olsztyńskie tramwaje będą dwukierunkowe, więc w razie potrzeby będzie można skrócić trasę do przystanku Centrum, a tramwaj pojedzie "pod prąd", gdy drugi tor będzie zablokowany.

Przystanek Centrum zostanie zamieniony w tzw. zintegrowany przystanek autobusowo-tramwajowy. Oznacza to, że i autobusy, i tramwaje będą zatrzymywały się na tym samym przystanku. Dzięki temu większość przesiadek będzie odbywała się w najprostszy z możliwych sposobów - z tego samego peronu. W przypadku przesiadki na autobus czy tramwaj w przeciwnym kierunku wystarczy przejście przez torowisko, nie będzie potrzeby przechodzenia aż na drugą stronę jezdni, ponieważ perony połączonego przystanku autobusowo-tramwajowego znajdą się na środku ulicy, między jezdniami. Przystanek będzie miał aż 66 metrów, co oznacza, że pomieści tramwaj i dwa najdłuższe autobusy przegubowe.

Dzięki tramwajom autobusy nie będą tkwiły w korkach na al. Piłsudskiego, ponieważ od ul. Dąbrowszczaków do ul. Kościuszki będą poruszały się po torowisku tramwajowym, czyli po tzw. trambuspasie. Uniezależni je to od ewentualnych korków na jezdni dla samochodów.

Przebudowa al. Piłsudskiego przy okazji powstawania linii tramwajowej będzie oznaczała pewne zmiany w ruchu samochodowym. Ponieważ spadnie rola alei w tranzycie będzie można pozostawić po jednym pasie w każdym kierunku bez większych szkód dla płynności ruchu.

Na jezdni zostaną też wyznaczone (od ul. Dąbrowszczaków do ul. Kopernika i ul. Plater) pasy dla rowerów i to po obu stronach ulicy. Powstaną trzy nowe przejścia dla pieszych. Pierwsze na wysokości ul. Dąbrowszczaków to w zasadzie przywrócona zebra, którą z powodu bezpieczeństwa trzeba było zamknąć w 2009 roku. Drugie, całkiem nowe przejście powstanie kilkadziesiąt metrów dalej w stronę Urzędu Wojewódzkiego, na drugim końcu przystanku autobusowo-tramwajowego. Trzecie pojawi się przed samym Urzędem Wojewódzkim, między ul. Kopernika i ul. Plater.

Co ważne, nie ubędzie miejsca dla pieszych na chodnikach, co pierwotnie planowali projektanci. Wzdłuż alei pojawi się także więcej zieleni.

ul. Pieniężnego:

Na całej długości ul. Pieniężnego zostanie przywrócony ruch dwukierunkowy.

ul. 11 Listopada:

Zmiany na plus na ul. 11 Listopada najbardziej odczują piesi. Po wprowadzeniu tramwajów samochody pojadą jednym pasem, obok pobiegnie jeden tor linii tramwajowej, a reszta terenu zostanie oddana pieszym.

Ulicą poruszać się będą głównie tramwaje i autobusy, ruch samochodowy będzie miał charakter lokalny. Całkowicie ulicy w deptak zamienić się nie da, ponieważ mogłoby to oznaczać ogromne utrudnienia i praktycznie odcięcie od centrum mieszkańców i firm znajdujących się przy ulicach Nowowiejskiego, Wyzwolenia czy Skłodowskiej-Curie. Dzięki przyjętemu rozwiązaniu samochodów będzie zdecydowanie mniej, ale też nie utrudni się życia na sąsiednich ulicach.

Podobnie jak na al. Piłsudskiego przybędzie zieleni. Pojawi się nowe przejście dla pieszych - tuż za pl. Jana Pawła II, na wysokości budynków 11 Listopada 4 i 11 Listopada 13.

Zmiany w śródmieściu na odcinku od ul. Kościuszki do placu Jedności Słowiańskiej mają spowodować spowolnienie ruchu do 30 km/h.



Komentarze (52) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Jakub #1845981 | 81.190.*.* 29 paź 2015 21:17

    Jeden pas ruchu dla pojazdów to kosmicznie nieporozumienie. Jak się jakiś większy samochód zepsuje to korek gotowy. Gdzie zjechać na takiej ulicy by udostępnić przejazd pojazdowi uprzywilejowanemu o większych gabarytach jak n.p. Straż Pożarna? Kto miał tak absurdalne pomysły i dlaczego z uporem maniaka na siłę je wprowadził totalnie lekceważąc opinię społeczną?

    Ocena komentarza: warty uwagi (82) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Jakub #1847506 | 81.190.*.* 31 paź 2015 21:33

      Dlaczego lewy pas przed Dukatem prowadzi wprost na torowisko? Autobus na zdjęciu zaraz zderzy się z tramwajem. Kto takie bzdury powymyślał i kto przyjął ten porąbany projekt? To jest celowe stworzenie zagrożeń w ruchu. Ciekawe kiedy dojdzie do pierwszego makabrycznego wypadku?

      Ocena komentarza: warty uwagi (79) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (4)

      1. Wybierzcie mnie na prezydenta! #1845363 | 83.16.*.* 29 paź 2015 09:10

        Oto mój program: likwidacja tramwajów, autobusy elektryczne i sieć buspasów, obwodnica miasta i dojazdy do obwodnicy, wszystkie główne ulice w mieście dwupasmowe, połączenie ścieżek rowerowych w sieć, likwidacja kamer ITS, likwidacja niepotrzebnych świateł na skrzyżowaniach, budowa bezpiecznych przejść dla pieszych, jednolite ograniczenie prędkości w całym mieście (70 dwupasmowe, 50 jedno, 30 strefy zamieszkania), budowa parkingów. Wymiana kadry kierowniczej we wszystkich zakładach miejskich. Likwidacja straży miejskiej. Rozliczenie poprzedniej władzy. Moje hasło: "miasto przyjazne obywatelom". Pozdrawiam!

        Ocena komentarza: warty uwagi (45) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

        1. Złomiarz #1845151 | 31.61.*.* 28 paź 2015 21:18

          I po co to skamlanie ? korki, Olsztyn nie przejezdny ! Przecież to było wiadome od samego początku, cały projekt miał za zadanie maksymalnie utrudnić jazdę samochodom i na siłę wsadzić ludzi do komunikacji miejskiej - Taki był plan Grzymowicza dodając do tego jego nieudolność wyszło jak wyszło a to wy go wybraliście więc teraz nie skamlać tylko grzecznie na przystanek i czekać na przyjazną komunikację miejską .

          Ocena komentarza: warty uwagi (40) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (4)

          1. vixen #1845034 | 88.156.*.* 28 paź 2015 19:11

            Co za debil wpadł na pomysł aby zrezygnować ze skrętu z Kościuszki w Kopernika!!! Podczas tej śmiesznej budowy można było skręcić przed Manhattanem a wcześniej można było za Manhattanem!! Teraz trzeba jechać na skrzyżowanie z Kościuszki do Kętrzyńskiego następnie na ronda Bema, później partyzantów i na Kopernika!!! Poza tym co chwila światła, chyba ktoś musi dawać te 10% że tyle tego jest! Chore miasta, chory rządzący nieudacznik!!

            Ocena komentarza: warty uwagi (39) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

            Pokaż wszystkie komentarze (52)
            2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5