Samochody zajmują każdy wolny kawałek. Jak żyć w tym wielkim garażu?

2015-05-16 13:01:00(ost. akt: 2015-05-16 13:03:31)

Autor zdjęcia: MZG

Dwa tygodnie temu opublikowaliśmy rozmowę z olsztynianinem pracującym w Sztokholmie. Opowiedział nam, jak Szwedzi radzą sobie z parkowanie samochodów w miastach i osiedlach. Dziś pokazujemy, jak wygląda sytuacja na olsztyńskim osiedlu Mleczna.
Mieszkaniec Sztokholmu mówił m.in. o płatnych parkingach — podziemnych i ulicznych miejskich i osiedlowych; o bardzo wysokich mandatach na niewłaściwe parkowanie; o ograniczeniu liczby miejsc w centrach miast i o polityce minimalizacji ruchu samochodowego w centrach miast. Szwedzi postawili na komunikację publiczną i rowery. >>> Na Dąbrowszczaków jest więcej samochodów niż w centrum Karlskrony.

Wywiad wywołał żywą dyskusję. Większość internautów odniosła się do szwedzkiego modelu bardzo krytycznie. Co potwierdziło opinię, że olsztyniacy, podobnie jak mieszkańcy innych polskich miast, w najbliższej przyszłości nie przesiądą się do autobusów ani tramwajów. Powody takiej postawy są co najmniej dwa — niedoskonała komunikacja miejska oraz wielka miłość Polaków do samochodów.

Według danych ratusza w Olsztynie na 1000 mieszkańców przypada 438 samochodów. Zajmują każdy wolny kawałek chodnika, utrudniając lub uniemożliwiając przejście. Stoją na zakrętach, ograniczając widoczność i kopcą spalinami pod samymi oknami. Co stałoby się z nimi w Szwecji?

— Robimy rzeczy, które gdzie indziej dawno zarzucono — powiedział w jednym z wywiadów Jan Sowa, socjolog i kulturoznawca. — W Paryżu w latach 50. poszerzano ulice, ale już w 90 je zwężano, żeby ograniczyć napływ samochodów. A my je wciąż poszerzamy tak, żeby mieć jeszcze więcej spalin i jeszcze więcej smogu. I więcej chorób przewlekłych.

Dodam jeszcze, że ogromna liczba samochodów prowadzi do degradacji miast. Zamożni, których byłoby stać na utrzymanie zabytkowych kamienic w centrum, z nich uciekają, a domy popadają w ruinę. Zresztą, każdy, kto może ucieka, bo jak żyć w tym wielkim garażu?

MZG


Źródło: Gazeta Olsztyńska

Komentarze (41) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. ()()() #1735620 | 88.156.*.* 16 maj 2015 13:58

    heheh Polska co za dziwny kraj, prawie wszystko ściągają z zachodu, północy świata, bo Szwecja to bo Niemcy sro, bo Bruksela pierdo.. ale kurwa jak pensje były chujowe tak do tej pory są, dlaczego nie zaczniemy ściągać na sam początek ich zarobków a później z reszta ???:):) POJEBANY KRAJ i tyle, całe szczęście że już dawno Was pojebusy opuściłem

    Ocena komentarza: warty uwagi (16) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (4)

    1. KMP OLSZTYN #1735604 | 89.228.*.* 16 maj 2015 13:36

      WYSTARCZY SPOJRZEĆ na chodnik rzez KMP Olsztyn, zaparkowane samochody policjantów.. i co? nawet 3 metry od przejścia dla pieszych. i co?? i NIC.

      Ocena komentarza: warty uwagi (16) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. do Pana Jana Sowy #1735703 | 95.90.*.* 16 maj 2015 16:19

        Chyba wprowadza Pan wszystkich w błąd. Proszę zauważyć, że Paryż miał z czego zwężać. Olsztyn nigdy takiej infrastruktury jak Paryż, czy przeciętne miasto niemieckie nie posiadał. W dużym mieście niemieckim na podobnym osiedlu jak np. na obszarze Janowicza-Mazowiecka znajdzie Pan z 20 dużych podziemnych garaży, od 100 do 500 stanowisk. Zanim zaczęto na Zachodzie zwężać w centrum, powstały obwodnice i autostrady wokół miast, które spowodowały znaczne zmniejszenie ruchu wewnątrz miast. Zanim zacznie Pan zwężać ulice w centrum musi Pan stworzyć dobrze funkcjonującą obwodnicę śródmiejską, taką zaczyna robić np. Toruń, a czy Olszyn ma jakąś koncepcję? Można by mnożyć przykłady. Odnoszę wrażenie, że Państwa tu przykłady pasują do obecnej mody panującej w bogatych miastach zachodu, Szwecji również, ale to pomysły należy rozwijać osiągnąwszy pewien poziom rozwoju infrastrukturalnego, czego u nas nie ma i nie będzie przez najbliższych 20 lat. Dodajmy doskonale funkcjonujące koleje jako alternatywę, czy lotniska. Mamy w Olsztynie np. uliczki osiedlowe do dzisiaj nie utwardzone, czy brak połączenia Tomaszkowa z Dywitami, przez Łupsztych, Gutkowo, Redykajny. I tym powinno zająć się miasto obecnie. A za 20 lat jak będą połączenia i środki transportu alternatywne myślcie o zwężaniu ulic śródmiejskich.

        Ocena komentarza: warty uwagi (15) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

        1. cbś #1735832 | 31.61.*.* 16 maj 2015 21:33

          Normalnie , spokojnie i bez stresów .

          Ocena komentarza: warty uwagi (12) odpowiedz na ten komentarz

        2. ols #1735706 | 213.158.*.* 16 maj 2015 16:38

          Wybudowali jeden blok na drugim z małym chodniczkiem i uliczką ale o samochodach nie pomyśleli barany i się dziwią.

          Ocena komentarza: warty uwagi (12) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

          Pokaż wszystkie komentarze (41)
          2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5