Poniedziałek, 20 listopada 2017. Imieniny Anatola, Edyty, Rafała

"Projekt-tramwaj" nie tylko na torach

2014-11-07 08:52:50 (ost. akt: 2014-11-07 09:30:35)

Autor zdjęcia: Grzegorz Czykwin

Przysłowiową wisienką na torcie projektu tramwajowego są oczywiście wracające do miasta po pięciu dekadach tramwaje, ale setki milionów złotych wydanych zostało także na szereg innych kwestii usprawniających komunikację drogową w stolicy Warmii i Mazur. Nowa ulica, buspasy czy nowatorski system ITS kompletnie odmienią drogową przestrzeń Olsztyna.


Ulica Obiegowa i wiadukt przy ulicy Żołnierskiej
Jeden z najbardziej spektakularnych elementów tramwajowej układanki, który da mieszkańcom Olsztyna to, o czym marzyli od wielu lat — sprawniejszy dojazd z południowych osiedli do Dworca Głównego. Budowa nowej trasy wraz z wiaduktem przy ul. Żołnierskiej pochłonie ponad 45 mln złotych. Co ważne, chociaż tramwaje pojadą tamtędy dopiero w przyszłym roku, już pod koniec grudnia ul. Obiegowa ma zostać udostępniona kierowcom. Pojawić ma się przejezdność od skrzyżowania ul. Pstrowskiego z al. Sikorskiego w kierunku ul. Żołnierskiej i al. Piłsudskiego. Wszystko to oczywiście jeszcze bez linii tramwajowej, ścieżek rowerowych i pieszych.

Dla kierowców to jednak dobra informacja. Drogowcy położyli już na ul. Obiegowej asfalt, dobiega również końca budowa wiaduktu przy ul. Żołnierskiej. Ten powinien być otwarty już w ten weekend , natomiast skrzyżowanie ul. Obiegowej. z al. Piłsudskiego do końca października. Docelowo nowa ulica będzie miała ok. 1100 metrów. Oprócz nowej, dwupasmowej drogi w każdym kierunku inwestycja zakłada budowę wiaduktu przy ul. Żołnierskiej o szerokości 21 metrów. Trasa tramwajowa będzie biegła lewym poboczem drogi i skręci w ul. Żołnierską, przy której będzie zlokalizowany przystanek (dwutorowa linia tramwajowej będzie miała ok. 650 metrów).

Inwestycja uwzględnia też budowę murów oporowych, ekranów akustycznych, ścieżek rowerowych, chodników i nowego oświetlenia. Ul. Obiegowa — o której po raz pierwszy mówiło się już w latach 70. — będzie obwodnicą śródmieścia. Ułatwi też dojazd od centrum mieszkańcom Jarot, Pieczewa, Nagórek i Osiedla Generałów.


Inteligentny System Transportu
Kolejny ważny aspekt projektu tramwajowego, chociaż tak naprawdę będzie go chyba najtrudniej zauważyć. Ale jemu nic jednak nie umknie. Głównym zadaniem systemu ITS będzie bowiem usprawnienie ruchu na skrzyżowaniach oraz wsparcie w drogowej rzeczywistości przyszłego tramwaju oraz autobusów komunikacji miejskiej , dając im priorytet przy przejeździe przez skrzyżowania. Oprócz tego nowoczesny system znacznie ułatwi pasażerom kupowanie biletów (biletomaty, karta miejska itp.), jak również umili samo czekanie na przystanku na tramwaj lub autobus (wyświetlacze już zostały zainstalowane przy przystankach). Dzięki nowemu systemowi wszystko ma działać bardzo sprawnie, ma być również bezpieczniej (monitoring przystanków).

Wdrożenie ITS-u pochłonie ok. 55 mln zł. Dzięki tym pieniądzom łącznie na drogach i przystankach autobusowych pojawi się ok. 400 kamer. Kierowcy muszą pamiętać, że zainstalowane urządzenia rejestrują m.in . przejazdy na czerwonym świetle. Na tym jednak nie koniec, bo kamery na skrzyżowaniach okazały się bardzo pomocne przy ustalaniu okoliczności wielu wypadków i kolizji. Z każdym tygodniem takich spraw przybywa. Jakie zakątki miasta obejmuje Inteligentny System Transportu? Będą to ulice Krasickiego, Witosa, Płoskiego, Wilczyńskiego, Kalinowskiego, Warszawskiej, Armii Krajowej, Sielskiej, Schumana, Bałtyckiej, Artyleryjskiej, Wojska Polskiego, Sybiraków, Jagiellońskiej, Limanowskiego, Bema, Partyzantów, Lubelskiej, Budowlanej, Towarowej, Leonharda, Wyszyńskiego, Pstrowskiego oraz Synów Pułku. Łącznie ponad 80 skrzyżowań

Buspasy
Wydzielenie na najważniejszych ulicach buspasów było gorąco dyskutowane przez mieszkańców, ale czas pokazał, że to rozwiązanie komunikacyjne było dobrym krokiem drogowców. Obecnie w drogowej siatce Olsztyna buspasy obecne są na następujących odcinkach ulic: ul. Pstrowskiego od skrzyżowania z al. Sikorskiego do skrzyżowania z ul. Kasprzaka, al. Niepodległości, odcinki na ul. Grunwaldzkiej, ul. Śliwy, al. Warszawskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Śliwy do skrzyżowania z ul. Tuwima oraz na al. Sikorskiego. Szacunkowa długość buspasów na wspomnianych ulicach wynosi prawie 7 kilometrów. Wprowadzenie takiego rozwiązania kosztowało blisko 32 mln zł. Za budowę buspasów odpowiadało konsorcjum, na którego czele stało przedsiębiorstwo PUDiZ w Olsztynie. Jego partnerami były W-MPD z Gutkowa oraz Dro-Konsult z Warszawy.

Autobusy Komunikacji Miejskiej
Usprawnienie komunikacji w stolicy naszego regionu to jednak nie tylko tramwaj i nowe drogi, ale również znaczące wzmocnienie taboru autobusowego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Przypomnijmy, że przed rokiem miejski przewoźnik zaprezentował mieszkańcom 22 nowe niskopodłogowe autobusy (maszyny zostały dostarczone przez poznańską firmę Solaris). Wśród nich znalazło się 12 pojazdów standardowych i 10 przegubowych. Autobusy spełniają niezwykle ważną normę emisji spalin, co wielokrotnie było podkreślane. Wygodę podczas podróży nimi zaznaczają co ważne sami mieszkańcy Olsztyna. To jednak nie koniec autobusowych inwestycji, ponieważ latem tego roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zamówiło 18 kolejnych pojazdów. Wszystkie będą autobusami niskopodłogowymi, przystosowanymi do przewozu osób niepełnosprawnych, klimatyzowanymi oraz spełniającymi normę emisji spalin EURO VI.

Budowa sieci podziemnych
Projekt tramwajowy nie uwzględnia wyłącznie tego, co jeździ po ulicach oraz samej infrastruktury drogowej. To również sieci podziemne, które stanowią jedną z najważniejszych części każdej inwestycji oraz od której każda z nich przecież się zaczynała. Na przebudowę i zabezpieczenie tych sieci wydano ponad 46 mln zł. Najwięcej pochłonęły przede wszystkim system odwodnienia jezdni i torowiska wraz z przebudową kanalizacji deszczowej (11,4 mln zł), sieci wodociągowe (9,1 mln zł), sieci teletechniczne (7,2 mln zł), sieci C.O. (6,4 mln zł) oraz kanalizacja sanitarna (5 mln zł). Na odcinek A (ul. Bukowskiego) wydano więc łącznie 1,3 mln zł, na odcinek B (ul. Obiegowa) 6,6 mln zł, na odcinek C (ulice Żołnierska i Kościuszki) 9,4 mln zł, na odcinek D (al. Piłsudskiego) 5,6 mln zł, a na odcinek E (parking autobusów przy al. Sikorskiego) 1,4 mln zł)

ko

Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna:— Powrót olsztyńskiego tramwaju, to z pewnością wydarzenie tego dziesięciolecia i rozumiem, że dominuje ono we wszystkich dyskusjach. Warto jednak zwrócić uwagę, że powrót tramwaju, chociaż jest bardzo ważną rzeczą, pozostaje jednak tylko częścią dużego projektu modernizacji transportu publicznego. Olsztyn doczekał się już także blisko 7 kilometrów buspasów, a w trakcie prac jest budowa bardzo długo oczekiwanej ul. Obiegowej, wymiana kilometrów sieci komunalnych, budowa chodników i ścieżek rowerowych, czy też wprowadzenie na najważniejszych skrzyżowaniach miasta inteligentnego systemu zarządzania ruchem, czyli tzw. ITS-u. Kiedy patrzymy na trwające właśnie budowy, warto ocenić je także pod tym kontem. To niekwestionowana, chociaż czasami mniej widoczna wartość dodana projektu tramwajowego. Gdybyśmy chcieli to wszystko sprowadzić więc do jednego hasła, brzmiałoby ono „Tramwaje+”.
Polub nas na Facebooku:

Źródło: Gazeta Olsztyńska

Zobacz także

Komentarze (113) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. awa #1569702 | 37.152.*.* 22 lis 2014 22:31

    panie grzymowicz! to w takim razie weż pan swoje cztery litery wysadż z auta i sam nimi zacznij jeżdzić! nie słucha pan wyborców ! ma pan za nic mieszkańców!

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. jako #1561715 | 95.49.*.* 19 lis 2014 21:26

    bilety autobusowe są jak na Olsztyn drogie........zastanówmy się tylko ile zapłacimy za bilet na ów tramwaj, ????? ktoś będzie musiał spłacić!!!!!

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. BEZ ŚCIEM proszę #1548162 | 79.191.*.* 17 lis 2014 07:59

    Patrzę jak są rozwalane przez ekipy budujące tramwaje nowowybudowane ulice np. Tuwima. I zastanawiam się czy nie lepiej byłoby zrobić ulicę Lubelską i Towarową, którymi nie da się wjechać i wyjechać z miasta bo korki kilkukilometrowe. Albo zrobić ul. Partyzantów, gdzie wystarczy tylko sfrezować starą nawierzchnię, połozyc nową, poprawic krawężniki. Tramwaje mogłyby przecież zaczekać a odbudowa nowych i zniszcznych ulic? czy ktoś policzył ile to naprawdę będzie miasto czyli nas kosztowało?

    ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. VOLVO #1539823 | 88.156.*.* 10 lis 2014 09:55

      arbuz to dupek i tyle. Brak słów.

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. Procyk z Przedojskim ciuchciami. #1539162 | 87.205.*.* 9 lis 2014 18:27

        Czyli lokomotywami wyborczymi tzw, środowiska spółdzielczego do samorządu lokalnego. Wgoniki z różnych zajezdni, żeby nie rz3c- stajni wyścigowych. Obok okropnie zasłużonych prezesów, m. in. Możejko, Mokra, Mikulska, Szmidt, Butajło, ..., i jako końcowa czerwona latarenka skład Ciborowska. Mieszanka wybuchowa.

        Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

      Pokaż wszystkie komentarze (113)

      Zagraj w GRY.wm.pl

      • Goodgame Empire
      • Goodgame Big Farm
      • Goodgame Poker
      • Shadow Kings - The Dark Ages