"Projekt-tramwaj" nie tylko na torach

2014-11-07 08:52:50(ost. akt: 2014-11-07 09:30:35)

Autor zdjęcia: Grzegorz Czykwin

Przysłowiową wisienką na torcie projektu tramwajowego są oczywiście wracające do miasta po pięciu dekadach tramwaje, ale setki milionów złotych wydanych zostało także na szereg innych kwestii usprawniających komunikację drogową w stolicy Warmii i Mazur. Nowa ulica, buspasy czy nowatorski system ITS kompletnie odmienią drogową przestrzeń Olsztyna.

Ulica Obiegowa i wiadukt przy ulicy Żołnierskiej
Jeden z najbardziej spektakularnych elementów tramwajowej układanki, który da mieszkańcom Olsztyna to, o czym marzyli od wielu lat — sprawniejszy dojazd z południowych osiedli do Dworca Głównego. Budowa nowej trasy wraz z wiaduktem przy ul. Żołnierskiej pochłonie ponad 45 mln złotych. Co ważne, chociaż tramwaje pojadą tamtędy dopiero w przyszłym roku, już pod koniec grudnia ul. Obiegowa ma zostać udostępniona kierowcom. Pojawić ma się przejezdność od skrzyżowania ul. Pstrowskiego z al. Sikorskiego w kierunku ul. Żołnierskiej i al. Piłsudskiego. Wszystko to oczywiście jeszcze bez linii tramwajowej, ścieżek rowerowych i pieszych.

Dla kierowców to jednak dobra informacja. Drogowcy położyli już na ul. Obiegowej asfalt, dobiega również końca budowa wiaduktu przy ul. Żołnierskiej. Ten powinien być otwarty już w ten weekend , natomiast skrzyżowanie ul. Obiegowej. z al. Piłsudskiego do końca października. Docelowo nowa ulica będzie miała ok. 1100 metrów. Oprócz nowej, dwupasmowej drogi w każdym kierunku inwestycja zakłada budowę wiaduktu przy ul. Żołnierskiej o szerokości 21 metrów. Trasa tramwajowa będzie biegła lewym poboczem drogi i skręci w ul. Żołnierską, przy której będzie zlokalizowany przystanek (dwutorowa linia tramwajowej będzie miała ok. 650 metrów).

Inwestycja uwzględnia też budowę murów oporowych, ekranów akustycznych, ścieżek rowerowych, chodników i nowego oświetlenia. Ul. Obiegowa — o której po raz pierwszy mówiło się już w latach 70. — będzie obwodnicą śródmieścia. Ułatwi też dojazd od centrum mieszkańcom Jarot, Pieczewa, Nagórek i Osiedla Generałów.


Inteligentny System Transportu
Kolejny ważny aspekt projektu tramwajowego, chociaż tak naprawdę będzie go chyba najtrudniej zauważyć. Ale jemu nic jednak nie umknie. Głównym zadaniem systemu ITS będzie bowiem usprawnienie ruchu na skrzyżowaniach oraz wsparcie w drogowej rzeczywistości przyszłego tramwaju oraz autobusów komunikacji miejskiej , dając im priorytet przy przejeździe przez skrzyżowania. Oprócz tego nowoczesny system znacznie ułatwi pasażerom kupowanie biletów (biletomaty, karta miejska itp.), jak również umili samo czekanie na przystanku na tramwaj lub autobus (wyświetlacze już zostały zainstalowane przy przystankach). Dzięki nowemu systemowi wszystko ma działać bardzo sprawnie, ma być również bezpieczniej (monitoring przystanków).

Wdrożenie ITS-u pochłonie ok. 55 mln zł. Dzięki tym pieniądzom łącznie na drogach i przystankach autobusowych pojawi się ok. 400 kamer. Kierowcy muszą pamiętać, że zainstalowane urządzenia rejestrują m.in . przejazdy na czerwonym świetle. Na tym jednak nie koniec, bo kamery na skrzyżowaniach okazały się bardzo pomocne przy ustalaniu okoliczności wielu wypadków i kolizji. Z każdym tygodniem takich spraw przybywa. Jakie zakątki miasta obejmuje Inteligentny System Transportu? Będą to ulice Krasickiego, Witosa, Płoskiego, Wilczyńskiego, Kalinowskiego, Warszawskiej, Armii Krajowej, Sielskiej, Schumana, Bałtyckiej, Artyleryjskiej, Wojska Polskiego, Sybiraków, Jagiellońskiej, Limanowskiego, Bema, Partyzantów, Lubelskiej, Budowlanej, Towarowej, Leonharda, Wyszyńskiego, Pstrowskiego oraz Synów Pułku. Łącznie ponad 80 skrzyżowań

Buspasy
Wydzielenie na najważniejszych ulicach buspasów było gorąco dyskutowane przez mieszkańców, ale czas pokazał, że to rozwiązanie komunikacyjne było dobrym krokiem drogowców. Obecnie w drogowej siatce Olsztyna buspasy obecne są na następujących odcinkach ulic: ul. Pstrowskiego od skrzyżowania z al. Sikorskiego do skrzyżowania z ul. Kasprzaka, al. Niepodległości, odcinki na ul. Grunwaldzkiej, ul. Śliwy, al. Warszawskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Śliwy do skrzyżowania z ul. Tuwima oraz na al. Sikorskiego. Szacunkowa długość buspasów na wspomnianych ulicach wynosi prawie 7 kilometrów. Wprowadzenie takiego rozwiązania kosztowało blisko 32 mln zł. Za budowę buspasów odpowiadało konsorcjum, na którego czele stało przedsiębiorstwo PUDiZ w Olsztynie. Jego partnerami były W-MPD z Gutkowa oraz Dro-Konsult z Warszawy.

Autobusy Komunikacji Miejskiej
Usprawnienie komunikacji w stolicy naszego regionu to jednak nie tylko tramwaj i nowe drogi, ale również znaczące wzmocnienie taboru autobusowego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Przypomnijmy, że przed rokiem miejski przewoźnik zaprezentował mieszkańcom 22 nowe niskopodłogowe autobusy (maszyny zostały dostarczone przez poznańską firmę Solaris). Wśród nich znalazło się 12 pojazdów standardowych i 10 przegubowych. Autobusy spełniają niezwykle ważną normę emisji spalin, co wielokrotnie było podkreślane. Wygodę podczas podróży nimi zaznaczają co ważne sami mieszkańcy Olsztyna. To jednak nie koniec autobusowych inwestycji, ponieważ latem tego roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zamówiło 18 kolejnych pojazdów. Wszystkie będą autobusami niskopodłogowymi, przystosowanymi do przewozu osób niepełnosprawnych, klimatyzowanymi oraz spełniającymi normę emisji spalin EURO VI.

Budowa sieci podziemnych
Projekt tramwajowy nie uwzględnia wyłącznie tego, co jeździ po ulicach oraz samej infrastruktury drogowej. To również sieci podziemne, które stanowią jedną z najważniejszych części każdej inwestycji oraz od której każda z nich przecież się zaczynała. Na przebudowę i zabezpieczenie tych sieci wydano ponad 46 mln zł. Najwięcej pochłonęły przede wszystkim system odwodnienia jezdni i torowiska wraz z przebudową kanalizacji deszczowej (11,4 mln zł), sieci wodociągowe (9,1 mln zł), sieci teletechniczne (7,2 mln zł), sieci C.O. (6,4 mln zł) oraz kanalizacja sanitarna (5 mln zł). Na odcinek A (ul. Bukowskiego) wydano więc łącznie 1,3 mln zł, na odcinek B (ul. Obiegowa) 6,6 mln zł, na odcinek C (ulice Żołnierska i Kościuszki) 9,4 mln zł, na odcinek D (al. Piłsudskiego) 5,6 mln zł, a na odcinek E (parking autobusów przy al. Sikorskiego) 1,4 mln zł)

ko


Źródło: Gazeta Olsztyńska

Komentarze (69) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. lucek #1536252 | 85.232.*.* 7 lis 2014 09:40

    A gdzie podpis: "artykuł sfinansowany z budżetu komitetu wyborczego Piotra Grzymowicza"?

    Ocena komentarza: warty uwagi (36) odpowiedz na ten komentarz

  2. g #1536293 | 5.173.*.* 7 lis 2014 10:06

    Partyzantów, Sybiraków, Towarowa nadal mają tak doskonałą nawierzchnię, wloty do miasta od strony Barczewa i Dobrego Miasta po raz kolejny są łatane, kierowcy łatają zawieszenia swoich pojazdów, a niezbędny system ITS kosztuje tylko 55 mln. Mój 75 letni ojciec pyta "po co te tablice, przecież na przystanku jest tradycyjny, papierowy rozkład jazdy w ramce"

    Ocena komentarza: warty uwagi (18) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. yy #1536256 | 37.8.*.* 7 lis 2014 09:42

      Tramwaje to pomysł czyj chcesz się zapisać w historii i tyle pojezdzij po miescie i popatrz co się dzieje i jak się jezdzi podyskutuj z kierowcami i ludzimi a nie przed wyborami wychyl swój nos z zabiórka ratuszowego człowieku!!!!!!!! słychać o was i waszych planach i obiecankach tylko przed wyborami a tak macie to co ludzie mówia w powarzaniu !!!!

      Ocena komentarza: warty uwagi (17) odpowiedz na ten komentarz

    2. Jajco #1536347 | 88.156.*.* 7 lis 2014 10:50

      Niech autor zanim dostanie orgazmu uda się na Grunwaldzką i zobaczy ten żałosny fragment buspasa - i nie mniej żałosną śluzę, która powstała z naszych pieniędzy, a światła beztrosko sobie migają w trybie ostrzegawczym. Podobnie jak te koło Mc Donalda. Zróbmy ich więcej. Dajmy komuś zarobić , w końcu nie ma pracy w regionie.

      Ocena komentarza: warty uwagi (15) odpowiedz na ten komentarz

    3. Wyborca #1536305 | 88.156.*.* 7 lis 2014 10:17

      Gazeta jak zwykle sławi dobre imię Piotra Wielkiego. Czy KW PG sponsoruje ten tekst ? Aż mnie mdli od tego słodu. Kiedy szanowna Gazeta opamięta się i zacznie wsłuchiwać także w krytyczne względem PG uwagi ? Póki co mam wrażenie, że mieszkam w Niemczech, że jest tak wspaniale, terminowo, bezusterkowo. Gdy na tę stronę wejdzie Warszawiak, pomyśli ależ tam mają życie jak z bajki...

      Ocena komentarza: warty uwagi (15) odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (69)
    2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5