środa, 1 kwietnia 2020. Imieniny Chryzamtyny, Grażyny, Zygmunta

Podziel się:

Podziel się:

Chmura w walce z coronavirusem, czyli jak żyją uczniowie objęci kwarantanną?

W całym kraju uczniowie są objęci kwarantanną i powinni zostać w domu. Jak w takiej sytuacji zachowają się dyrektorzy szkół, nauczyciele oraz najważniejsza w tej okoliczności młodzież.

Minister oświaty Dariusz Piontkowski mądrze podchodzi do całej sytuacji i proponuje pracę zdalną, czyli zajęcia online. Słusznie podpowiada, że technologicznie jesteśmy przygotowani. Minister zaapelował do uczniów, żeby zostali w domu, wykorzystując ten czas na naukę zdalną. Takie zajęcia mają już swoją nazwę connected learning (zdalne nauczanie – w swobodnym tłumaczeniu).

Czy rzeczywiście nauczyciele oraz uczniowie są gotowi do przystąpienia do zajęć w sieci? Z pewnością wszystko okaże się dzisiaj, w poniedziałek kiedy przystąpimy do realizacji podstawy programowej stosując rozwiązania technologiczne. Materiałów w sieci jest bardzo dużo i ministerstwo poleca bardzo ciekawe miejsca jak: Strona Centrum Nauki Kopernik, Portal lektury.gov.pl, podręcznik Internetowy „Włącz Polskę” i wiele innych. Polecam, żeby zajrzeć na stronę Internetową Ministerstwa Edukacji.

Jesteśmy w trakcie pierwszego dnia nauki zdalnej. Jak wygląda to w praktyce opowiem na podstawie XI LO, Szkoły Podstawowej 311 oraz Technikum Informatyczno-Ekonomicznego nr 9 w Olsztynie. Dyrektor Janusz Krzysztof Rączkiewicz bardzo poważnie podchodzi do wykorzystania technologii na lekcji budując nowoczesną bazę edukacyjną wykorzystywaną przez nauczycieli i uczniów. Bazujemy na nowoczesnych rozwiązaniach chmurowych zarówno w procesie dydaktycznym jak i do analizy danych związanych z realizacją podstawy programowej, wyników dydaktycznych, egzaminów próbnych i egzaminów zewnętrznych.

Jak w takiej cyfrowej szkole odbywają się lekcje zdalne? Oczywiście postawiliśmy na to, że nie wszystkie zajęcia mogą odbyć się w chmurze, tego nie da się zrealizować. Dołożyliśmy wiele starań na analizę sytuacji i wybraliśmy przedmioty, z których zajęcia lekcyjne będą odbywały się cyklicznie, tak długo jak będzie wymagała tego sytuacja. Żeby uniknąć okienek ułożyliśmy plan lekcji: fizyka, matematyka, biologia, chemia, geografia, historia, język polski, języki obce i informatyka. Przez 2 dni szkolni informatycy szkolili przypominająco nauczycieli z technik nauczania zdalnego.

Uczniowie bardzo poważnie podeszli do kwestii uczestnictwa w zajęciach i frekwencja jest w zasadzie 80 %. (W systemach informatycznych możemy na bieżąco sprawdzać ilu uczniów oraz nazwiska obecnych na zajęciach). Jakie aplikacje polecamy do prowadzenia zajęć? Przede wszystkim najprostsze i najczęściej używane u nas: hitem jest uwielbiany przez uczniów Teams oraz MOODLE. Dlaczego uczniowie uwielbiają tam pracować? Jest wiele przyczyn: prostota obsługi, możliwość czatowania (wysyłania wiadomości), cyfrowy zeszyt OneNote do organizacji treści realizowanych na lekcji, możliwość testowania, podawania kart pracy, edycja kart pracy w aplikacji klasycznej. Na pewno rodzice zapytają czy uczniowie korzystają z lekcji online i czy są one efektywne. Odpowiadamy w pełni odpowiedzialnie tak, są. Praca w naszej szkole nie zmieniła się. Nie ma tylko spotkania z nauczycielem twarzą w twarz. Ale to nie wydaje nam się problemem ponieważ możemy włączyć kamerę i rozmawiać z uczniem w czasie rzeczywistym. Takie zajęcia bez straty realizacji podstawy programowej możemy prowadzić jeszcze długo. Tak długo jak będzie wymagała tego sytuacja.
Artykuł został umieszczony przez naszego użytkownika na jego profilu: informer oraz opublikowany na portalu Olsztyn: Chmura w walce z coronavirusem, czyli jak żyją uczniowie objęci kwarantanną?
Oceń artykuł:

(0)