Rowerowa wyprawa po nowych ścieżkach

2010-08-01 00:00:00

W niedzielę mieszkańcy Olsztyna mogli wziąć udział w uroczystym otwarciu pilotażowego systemu tras rowerowych w Lesie Miejskim. Miłośnicy dwóch kółek zebrali się popołudniu nad Jeziorem Długim przy pomoście Żubra.

Szlaki są zróżnicowane — od rodzinnych po ekstremalnie trudne. Nowością jest ich oznakowanie szlaków tablicami informacyjnymi. Pilotażowa część Systemu Tras Rowerowych przybrała postać czterech szlaków o bardzo zróżnicowanych poziomach trudności.

Cztery szlaki oznaczone intuicyjnie czterema kolorami: Szlak zielony przeznaczony jest dla każdego, kto tylko potrafi jeździć. Prowadzi przez prawie 10 kilometrów po leśnych drogach bardzo dobrej jakości. Malownicze i przystępne tereny oraz odpowiednia długość szlaku mają przyciągnąć do Lasu Miejskiego całe rodziny na rowerach.


Żółtym kolorem opatrzono trasę cross country, czyli przełajówkę. Jej dystans to niemal 7 kilometrów po leśnych drogach i ścieżkach z korzeniami, błotem i piachem. Tu już będziemy mieli do czynienia ze stromymi zjazdami i podjazdami, trudniejszymi zakrętami i innymi przeszkodami terenowymi. Organizatorzy uprzedzają, żeby przygotować się na zapierające dech w piersi widoki.


Czerwony szlak jest jeszcze trudniejszą i bardziej urozmaiconą propozycją dla doświadczonych kolarzy górskich. Trasa enduro to niemal czterokilometrowa wyprawa w góry, bo ostre podjazdy i zjazdy naszpikowane są korzeniami, a wąskie i kręte ścieżki obfitują w niespodziewane przeszkody.


Czarna trasa ekstremalna przeznaczona jest jedynie dla doświadczonych kolarzy górskich. Przygotowano dla nich dwa zjazdowe odcinki po ponad 500 metrów każdy. Specjalistyczny szlak łączy w sobie elementy tras: pumptrack, dual slalom i downhill. Znajdziemy tu muldy, bandy, uskoki, „stoliki”, kamienie i korzenie. Zwyczajny rower może nie dać rady atrakcjom i przeszkodom tej trasy.





Inauguracyjny przejazd trasami zakończył się o godz. 14.30 w parku rowerowym Wąwóz, gdzie odbył się piknik.

Na opisanym systemie szlaków i tras zostaną przeprowadzone badania terenowe (ilościowe i jakościowe), które określą, jak podają urzędnicy olsztyńskiego magistratu: - grupy głównych adresatów tych działań - natężenie ruchu „rekreacyjnego” (rowerowego i pieszego) na terenie Lasu Miejskiego - upodobania adresatów w kwestii wybieranych tras, korzystania z poszczególnych elementów infrastruktury, ewentualne braki w dostępnej infrastrukturze. Analiza wyników tych badań pozwoli urzędnikom zaplanować kolejne działania, których celem będzie rozwijanie systemu.

SzyT/MZG/UM
Uwaga! To jest archiwalny artykuł. Może zawierać niaktualne informacje.
Tagi: olsztyn
2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5