Zamieszanie wokół olsztyńskich tramwajów. Będzie opóźnienie?

2012-02-08 19:38:25 (ost. akt: 2012-02-08 20:04:18)

13 lutego Krajowa Izba Odwoławcza zajmie się protestem dwóch firm, które przegrały przetarg na dostarczenie tramwajów dla Olsztyna. Dopiero wtedy dowiemy się ostatecznie, kto zaopatrzy miasto w 15 pojazdów.

Już niedługo na olsztyńskie drogi powrócą tramwaje. Będą o wiele nowocześniejsze niż ten zabytkowy ze zdjęcia, który stał niegdyś pod Wysoką Bramą.

Już niedługo na olsztyńskie drogi powrócą tramwaje. Będą o wiele nowocześniejsze niż ten zabytkowy ze zdjęcia, który stał niegdyś pod Wysoką Bramą.

Autor: Zbigniew Woźniak

Przetarg na dostarczenie Olsztynowi 15 tramwajów na początku roku wygrały nowosądecki Newag i poznański Modertrans. Konsorcjum firm zadeklarowało, że zaopatrzy miasto w tramwaje za 113,6 mln zł.

To o niemal 7 mln zł mniej niż oczekiwał Solaris i o ponad 18 mniej niż proponowała Pesa, a także o prawie 40 mln zł mniej niż początkowo planowało przeznaczyć na inwestycję miasto.

Obie firmy, które przegrały w przetargu, postanowiły jednak nie odpuszczać i odwołały się od decyzji ratusza. Protestujące firmy wytknęły kilka parametrów technicznych, które ich zdaniem są niemożliwe do zrealizowania.

— Zasadność odwołań rostrzygnie Krajowa Izba Odwoławcza — mówi Józef Michalik, dyrketor marketingu Newag S.A. — Naszym celem będzie obrona pozycji przetargowej.

Odwołaniem od przetargu KIO zajmie się 13 lutego. Zdaniem Zdzisława Bukowskiego, kierującego miejską jednostką realizującą projekt inwestycji tramwajowej, protesty nie powinny opóźnić prac nad projektem.

— Tramwaje i tak będą produkowane najprawdopodobniej dopiero w przyszłym roku — zauważa Bukowski.

Dodajmy, że 15 zamówionych przez miasto tramwajów będzie mieć po 28-32 m długości, a każdy pojazd będzie mógł pomieścić około 200 pasażerów.

Tramwaje w Olsztynie. Wszystko o inwestycji!


PEGA

Źródło: Gazeta Olsztyńska

Widziałeś coś ciekawego, chcesz podzielić się informacją, zdjęciami? Daj nam znać, a zajmiemy się Twoim tematem! Napisz do nas: internet@gazetaolsztynska.pl lub dodaj swój artykuł.

Komentarze 42 pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj swój komentarz

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

  1. Wszebor #573044 | 88.156.*.* 24-02-2012 16:16

    "Protestujące firmy wytknęły kilka parametrów technicznych, które ich zdaniem są niemożliwe do zrealizowania." Skoro PRZED PRZETARGIEM wiedziały, iż niektóre parametry techniczne są niemożliwe do zrealizowania, to PO CO STARTOWAŁY W PRZETARGU!?

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. Wsiok #551410 | 83.9.*.* 09-02-2012 16:23

    a ja popylam w kopytniaki i wszystkim z tego miasta jako spadkobierców mojej warstwy społecznej proponuje zakup kilku szkapin i wozów by było ekologicznie, bezpiecznie i bezawaryjnie o powrocie do rdzennych korzeni nie wspominając.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. Prezes #550900 | 81.190.*.* 09-02-2012 11:18

    Jeszcze niezaczeli nic robic a juz protesty !!!!!!!!!!!!! Polska Niema Prezydenta

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  4. Bartek #550894 | 83.14.*.* 09-02-2012 11:10

    Cieszę się że za dwa lata będziemy jeździć tramwajami. Brawo Ratusz. Jak planowana jest rozbudowa linii tramwajowych w przyszłości?

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. seb #550804 | 46.113.*.* 09-02-2012 10:23

      Ciekawe co powiedzą Ci którzy teraz są za tramwajami w Olsztynie jak już je wybudują. Tu nie trzeba byc specjalistą od transportu aby zobaczyc że częśc planowanych tras dla trampka spowoduje wieksze korki jaki są w tej chwili nie licze stłuczek i wypadków.

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (4)

      1. szkoda #550774 | 89.228.*.* 09-02-2012 10:02

        Przebieg linii tramwajowej odzwierciedla priorytety w naszym mieście .Ratusz i Alfa najważniejsze ,wielki zakład Michelin który daje podstawy bytu miasta, omijany jest wielkim łukiem

        Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

        1. Edek #550772 | 164.126.*.* 09-02-2012 10:01

          po pierwsze to jest dopiero poczatek tramwajow w Olsztynie, za co dziekuje prezydentowi. moim zdaniem trasa tramwajow jest bardzo rozsadna w Olsztynie zaklady pracy rozsiane sa po calym miescie, wiadomo ze na poczatku trzeba stworzyc najbardziej optymalna opcje, potem bedzie przeciez dobudowywane kolejne torowiska do innych rejonow Olsztyna. Obecnie najwiecej ludzi jezdzi do centrum oraz w okolice dworca i tak jest poprowadzona pierwsza w Olsztynie nitka, wlacznie z kortowem. Gsyby poprowadzic tramwaj tylko do michelina na przyklad to bylby on pelny (nawet nie do kpnca) tylko rano i po 16. Puszczjac tramwaj w centrum dworzec i uwm mamy pewnosc ze bedzie on pelny od rana do wieczora... Malkontenci zawsze musza pomieszac:-) taka ich uroda...

          Ocena komentarza: poniżej poziomu (-3) ! - + odpowiedz na ten komentarz

        2. bzdethunter #550744 | 178.36.*.* 09-02-2012 09:43

          ...a każdy pojazd będzie mógł pomieścić około 200 emerytów, rencistów oraz studentów, ponieważ linia tramwajowa nie będzie dojeżdzała do żadnego większego zakładu pracy z wyjątkiem Alfy i ratusza.

          Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

          1. oko #550638 | 77.242.*.* 09-02-2012 08:26

            Hmm, a może w związku z tym należy powołać kolejną komisję śledczą? ;)

            Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

          2. do redakcji #550600 | 213.73.*.* 09-02-2012 07:53

            Prosze zatrudnić sobie konsultanta od spraw prawno-administracyjnych i nie nazywac normalnej procedury odwoławczej zamieszaniem. W każdym mieście, które zamawia nowy tabór niema przetargu bez odwołania. Produkcja taboru to nie działalność charytatywna, tutaj gr idzie zawsze o grubie miliony i trudno się dziwić że każdy chce wygrać. Sam fakt złożenia odwołania był niemal pewny zatem nie rozumiem po co gazeta tworzy taki tytuł wystawiając sobie negatywną ocenę z wiedzy prawnej i rzetelności dziennikarskiej.

            Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

          3. Tramwaje są BARDZO POTRZEBNE!!!! #550593 | 213.158.*.* 09-02-2012 07:49

            Zamknijcie swoje wiecznie niezadowolone jadaczki!!! Jak chcecie to zapraszam na jaroty os. generałów, nagórki i pomieszkajcie tutaj sobie trochę, to zobaczycie jak łatwo się wyjeżdża Sikorskiego rano!!!!! CZY W TYM MIEŚCIE MOŻE POWSTAĆ COŚ NA CZAS!!!!

            Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

            1. mm #550581 | 83.9.*.* 09-02-2012 07:29

              z tej całej inwestycji to najbardziej podoba mi się ulica obiegowa. ona się przyda a co ciekawe wreszcie ktoś poszedł po rozum do głowy i z żołnierską będzie połączona skrzyżowaniem dwupoziomowym. akurat to jest dobre rozwiązanie

              Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

            2. olsztyniak_od_2_mcy #550577 | 145.237.*.* 09-02-2012 07:26

              Tylko metro, tylko ! I limuzyny holywoodzkie dla Panów Z Ratusza.

              Ocena komentarza: warty uwagi (3) ! - + odpowiedz na ten komentarz

            3. beru #550575 | 83.9.*.* 09-02-2012 07:24

              jak tylko uruchomią linię tramwajową to na sam początek powinni dać jakieś stare tramwaje bo coś mi się wydaje ze trochę stłuczek będzie a zanim stary klamot wytłucze trochę samochodów to trochę czasu minie:). jeszcze trochę i będzie luźniej na ulicach miasta he he

              Ocena komentarza: warty uwagi (7) ! - + odpowiedz na ten komentarz

            4. Jurand #550446 | 83.9.*.* 08-02-2012 23:01

              A po co w Olsztynie tramwaje?

              Ocena komentarza: warty uwagi (8) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

              1. tom #550437 | 213.73.*.* 08-02-2012 22:51

                Autobusami MPK po ostatnich podwyżkach (w ubiegłym roku) jeździ o 1/3 mniej ludzi. Kto może, wybiera inne środki transportu albo idzie pieszo. Bilety na tramwaje wcale nie będą tańsze. To nie daje do myślenia osobom odpowiedzialnym na komunikację miejską. Czy oni myślą, że - kiedy będą tramwaje - ludzie zaczną nimi jeździć z ciekawości?... Na siłę chcą nas uszczęśliwić...

                Ocena komentarza: warty uwagi (7) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

                1. odkopcie stare zalane tory #550432 | 88.156.*.* 08-02-2012 22:46

                  haha

                  Ocena komentarza: warty uwagi (5) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

                  1. :) #550426 | 178.36.*.* 08-02-2012 22:37

                    Policja będzie miała co robić na skrzyżowaniach z liniami tramwajowymi .Warsztaty samochodowe i laweciarze pewnie już zacierają ręce. Zanim olsztyniacy nauczą się jeździć ,niejeden polegnie ku chwale władzy Olsztyna.

                    Ocena komentarza: warty uwagi (4) ! - + odpowiedz na ten komentarz

                  2. kierowca #550408 | 178.36.*.* 08-02-2012 22:27

                    Oby protest ciągnął się w nieskończoność .Co za debil wymyślił tramwaje ,skoro i tak już Olsztyn jest nieprzejezdny.Budować drogi i obwodnice ,zamiast inwestować kasę w czyjeś widzimisie.

                    Ocena komentarza: warty uwagi (3) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

                    1. ABC #550379 | 88.156.*.* 08-02-2012 22:02

                      Będzie opóźnienie ? Jak wspaniale. Jedyne opóźnienie, które mnie w tym smutnym mieście nie zmartwi. Za oczywiste uważam też, że Betonowicz odda swoją limuzynę na WOŚP i będzie przykładnie zapylał wymarzonym tramwajem do swej twierdzy.

                      Ocena komentarza: warty uwagi (4) ! - + odpowiedz na ten komentarz

                    2. Gilgamesz #550354 | 83.25.*.* 08-02-2012 21:48

                      Tak ,to wszystko interesy, wszystko jest obłuda, ktoś wygrywa przetarg to zaraz łapówkarz, tak żyj w swoim świecie... Chyba naprawdę ci sie nudzi człowieku, za robote sie weź a nie szukasz sensacji...

                      Ocena komentarza: warty uwagi (5) ! - + odpowiedz na ten komentarz

                    3. gość #550349 | 81.190.*.* 08-02-2012 21:46

                      Przetarg na dostarczenie Olsztynowi 15 tramwajów na początku roku wygrały nowosądecki Newag i poznański Modertrans. Konsorcjum firm zadeklarowało, że zaopatrzy miasto w tramwaje za 113,6 mln zł. A więc za jeden tramwaj wychodzi po około 8 mln zł . To bardzo ciekawe bo : http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,3 4889,8778180,Metro_wybralo_wagony_na_dru ga_linie__jednak_Siemens.html "najlepsz ofertę w przetargu na 210 nowych wagonów dla podziemnej kolejki złożyło konsorcjum Siemensa i Newagu.(...)Cena, jaką zaproponowały Siemens i Newag, to ponad 1 mld 069 mln zł netto (1 mld 305 mln zł brutto)." -a to daje cenę za wagon około 6 mln . Czy to możliwe że tramwaj jest o 30 % droższy od wagonu metra ? W czasach budowy pierwszej linii metra cena jednego wagonu wynosiła około 4,7 mln zł. To juz prawie o połowę mniej niz koszt jednego wagonu tramwajowego dla Olsztyna . A jak pokazało życie i tak ta cena była zawyżona o łapówki: http://www.google.pl/#hl=pl&c p=17&gs_id=1d&xhr=t&q=aresztowany+metro& pf=p&sclient=psy-ab&source=hp&pbx=1&oq=a resztowany+metro&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=&g s_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp= 4b426e089ee7cda6&biw=1400&bih=867 "Przet arg na 108 wagonów dla metra powtarzano trzykrotnie w latach 1996-98. W końcu z ceną 479 mln zł wygrała go francuska firma Alstom. Zgłosiła dopiero czwartą w kolejności cenę.""Bohdan Z., były dyrektor warszawskiego Metra, został w czwartek aresztowany. Prokuratura twierdzi, że wziął łapówkę w czasie przetargu na dostawę wagonów dla podziemnej kolejki" A może i w Olsztynie ktoś zwietrzył że można ukręcić dobry interes przy budowie tramwajów ?

                      ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (5)

                      1. Gilgamesz #550346 | 83.25.*.* 08-02-2012 21:44

                        Tak, najlepiej nic nie budować, kase rozdać a potem narzekać, że miasto się nie rozwija...

                        Ocena komentarza: poniżej poziomu (-4) ! - + odpowiedz na ten komentarz

                      2. Olsztyniak #550339 | 83.9.*.* 08-02-2012 21:42

                        W olsztynie i tak nie ma miejsca to jeszcze tramwaje wymyślili haha paranoja

                        Ocena komentarza: warty uwagi (3) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

                        1. hycel #550311 | 46.186.*.* 08-02-2012 21:21

                          te tramwaje to poraniony pomysł!! ale kto mnie będzie słuchał..

                          Ocena komentarza: warty uwagi (5) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

                          1. s #550298 | 46.134.*.* 08-02-2012 21:11

                            Ten tramwaj na zdjęciu to chyba do muzeum wiozą na wystawę

                            ! - + odpowiedz na ten komentarz

                          2. xyz #550284 | 88.156.*.* 08-02-2012 21:04

                            tak tak polepszy komunikację, zwłaszcza na ul. Kościuszki, tyle lat nie było ich i jest ok i niech tak zostanie, kasa w błoto

                            Ocena komentarza: warty uwagi (3) ! - + odpowiedz na ten komentarz

                          3. YHM #550272 | 83.25.*.* 08-02-2012 20:56

                            W wielu aglomeracjach miejskich ludzie narzekają na niską jakość życia, m.in. na zanieczyszczenie powietrza, stres, wysoki poziom hałasu, wypadki, zajmowanie coraz większej przestrzeni przez samochody. Dlatego też tramwaj jest proekologicznych i cichym środkiem transportu miejskiego przyjaznego środowisku.

                            Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

                          4. Ewelina #550263 | 83.25.*.* 08-02-2012 20:52

                            A teraz na temat, nie wiem po co olsztyńska pisze o odwołaniu się po przetargu od decyzji, zawsze firmy się odwołują bo mają do tego prawo i zazwyczaj nic z tego nie wynika.. Czy Olsztyńska też nie przyzwyczajona do inwestycji i nie zna takich błahostek z nimi związanych? :D Potem taki naród niedoinformowany pisze takie głupiutkie komentarze.

                            ! - + odpowiedz na ten komentarz

                          5. pimpirimpi #550262 | 109.207.*.* 08-02-2012 20:51

                            osoby piszące,że Olsztynowi nie są potrzebne tramwaje mają niewielką wiedzę o ekonomii transportu oraz przepustowości pasażerów na liniach tramwajowych.Samo utrzymanie tramwajów i eksploatacja póżniejsza przyniesie mmiastu wymierne korzyści finansowe,które będzie można przeznaczyć na szpitale,żłobki itd.Autobusy są droższe w eksploatacji i nie ,,wyjeżdżą,,tyle co tramwaje.Pamiętam tramwaje w Olsztynie i żałuję,że zostały zlikwidowane.Popatrzcie też na sąsiadów,którzy są bogatsi od nas,a jednak używają tramwajów do kom.publ.Popieram władze Olsztyna-oby Wam się udało.Mieszkaniec Pomorza......dawniej olsztyńskiego....

                            ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

                            1. Ewelina #550257 | 83.25.*.* 08-02-2012 20:48

                              Ciągle pare tych samych osób pisze "po co tramwaje", pisali tak samo "po co basen z aquaparkie", pisali "po co artyleryjska", pisali po co "ścieżki nad długim". No kompletna bzdura ludzi którzy boją się inwestycji w mieście, wcześniejsi włodarze tak was przyzwyczaili że w mieście się nic nie działo że teraz każda inwestycja wam przeszkadza. Doczepiliście się teraz tramwajów, inwestycji która ma szanse na rozwiązane wielu kwestii związanych z transportem miejskim. W zasadzie ci co nie rozumieją po co będzie i do czego służy wprowadzenie tramwajów w Olsztynie powinni się dokształcić albo wyprowadzić do Ostródy, tam rogatki w centrum miasta was powitają...

                              Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

                            2. wojcekr #550253 | 81.190.*.* 08-02-2012 20:45

                              fro dostaje orgazmu jak zobaczy tramwaj, i odpowie za to że popiera dziwaczny przebieg linii, odbije się czkawką ale to tylko tania polityka

                              Ocena komentarza: warty uwagi (4) ! - + odpowiedz na ten komentarz

                            3. cykl #550246 | 164.126.*.* 08-02-2012 20:41

                              tak ogromne te miasto ,że rowerkiem max 40 minut z jednego końca na drugi , ale co kto lubi może komuś się przydadzą te tramwaje skoro większość jest skłonna zapłacić 1,45 za zkm hehe

                              Ocena komentarza: warty uwagi (6) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

                              1. Arek #550245 | 83.25.*.* 08-02-2012 20:41

                                Kto nie rozumie po co w mieście tramwaje jest strasznie ograniczony... Przecież tramwaj to gwarancja rozwoju szybkiego zrównoważonego transportu w mieście. Widzę że paru Olsztynian nie dorosło jeszcze do dużych inwestycji, a może po prostu lubią ponarzekać ...

                                Ocena komentarza: poniżej poziomu (-10) ! - + odpowiedz na ten komentarz

                              2. hania #550231 | 93.223.*.* 08-02-2012 20:30

                                Zgadzam sie z gg, po co w Olsztynie tramwaje?, zrobcie wycieczke do Warszawy pojezdzicie sobie tramwajem albo metrem, po co narazac miasto na tak powazne koszta. Przemyslcie to lepiej.

                                Ocena komentarza: warty uwagi (4) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

                                1. glob #550220 | 88.156.*.* 08-02-2012 20:23

                                  Znając działania włodarzy miasta będzie to totalna klęska tak jak wszystkie poczynania dotychczas a jeśli chodzi o wybór to kolejna porażka bo na pewno tramwaje z Pesy były by najlepsze ale władze nasze zawsze stawiają na tandetę tak też uczyniły i tym razem

                                  Ocena komentarza: warty uwagi (7) ! - + odpowiedz na ten komentarz

                                2. wojtek #550201 | 46.205.*.* 08-02-2012 20:05

                                  Ponadto piszą tu, że niejaki Solaris oczekiwał o 7 mln mniej. Kgto pisze te artykuły? Do szkoły, jezyka polskiego sie uczyć...

                                  Ocena komentarza: poniżej poziomu (-3) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

                                  1. ja #550188 | 213.73.*.* 08-02-2012 19:57

                                    nie wszystkie pomieszczą około 200 pasażerów tylko chyba każdy?!

                                    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

                                  2. czegoś tu nie rozumiem! #550187 | 88.156.*.* 08-02-2012 19:56

                                    15 tramwajów kosztuje 113,6 mln zł bez kosztów wybudowania linii, a pomieszczą cytuję "...wszystkie pojazdy będą mogły pomieścić około 200 pasażerów." Czyli jeśli we wszystkich tramwajach jest 200 miejsc to gdy podzielimy to przez 15 tramwai to wyjdzie iż w jednym mieści się ok 13 osób. To po co wydawać tyle pieniędzy na takie pojazdy??? Więcej osób mieści się w autobusach, za te pieniądze kupić nowe ( nie gruchoty odremontowane z Niemiec) i więcej ludzi przejedzie się.

                                    Ocena komentarza: warty uwagi (3) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

                                    1. Marek #550182 | 89.228.*.* 08-02-2012 19:52

                                      7 milionów miej niż Solaris-ale Solaris ma o wiee lepsze tramwaje-olsztyniacy chcieli właśnie solaris to arbuz zrobił imna przekór hehe jak zwykle

                                      Ocena komentarza: warty uwagi (7) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

                                      1. kierowca i pieszy #550181 | 88.156.*.* 08-02-2012 19:52

                                        Poszerzać drogi w mieście, wybudować obwodnicę i modernizować istniejące drogi. Tramwaje to porażka włodarzy miasta. Miasto zaczopuje się niczym klop w niedrożnej rurze odpływowej.

                                        Ocena komentarza: warty uwagi (8) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

                                        1. gg #550175 | 83.9.*.* 08-02-2012 19:46

                                          DEBILE W RATUSZU WYMYŚLILI TRAMWAJE. Są ważniejsze rzeczy do zrobienia w mieście a tu znowu wywalą ogromne pieniądze, rozpierdzielą dużą część miasta i przy tym zakorkują. Nie wiem co chce udowodnić Grzymowicz olsztyniakom.

                                          Ocena komentarza: warty uwagi (11) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)