Masz opony całoroczne? To nie oznacza, że możesz zapomnieć o zimie

2021-11-29 17:07:37(ost. akt: 2021-11-29 15:04:35)

Autor zdjęcia: Pixabay

Coraz więcej Polaków decyduje się na wygodne rozwiązanie, jakim są opony całoroczne. To nie oznacza jednak, że zimę mamy zupełnie z głowy. Wybierając takie opony, również należy je sprawdzić przed zimą.
Wybierając opony całoroczne, kierowca nie musi się martwić i pamiętać, aby je wymieniać w zależności od pory roku. Nie oznacza to jednak, że takimi oponami nie należy się zajmować. Jak zaznacza Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, najważniejszą rzeczą, o której należy pamiętać, jest zasada 3xP — porządne opony, profesjonalny serwis, prawidłowe ciśnienie.

— Pojedź do profesjonalnego serwisu — gdzie sprawdzą, czy koła są dalej dobrze wyważone. Jeśli czujesz wibracje na kierownicy – to układ zawieszenia, mocowanie silnika i układ kierowniczy czują to jeszcze bardziej. Jeśli widzisz, że ciśnienie spada bardziej niż wynika to z pogody — to albo jest nieszczelność między oponą a rantami felgi, albo zaworek jest uszkodzony, albo masz przebitą oponę. W serwisie to sprawdzą. Temperatura spada więc zmniejsza się ciśnienie — koniecznie dopompuj! – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

I dodaje: — To ostatnie dotyczy oczywiście też tych wszystkich z nas, którzy wymieniali opony na zimowe w październiku przy temperaturach 7-10 st. C. Teraz są 1-3 stopnie, a za chwilę będzie jeszcze zimniej. Więc jeśli przy +10 st. mieliście prawidłowe ciśnienie w kołach, to teraz będzie zbyt niskie i trzeba je dopompować. Inaczej droga hamowania i hałas opon się zwiększa, a przyczepność i odporność na poślizgi zmniejsza.

W przypadku opon całorocznych warto zwrócić uwagę na symbol płatka śniegu na tle góry (symbol alpejski). Oznacza on homologację zimową, którą posiadają wszystkie dobre opony całoroczne – a więc potwierdzenie, że takiego ogumienia można używać zimą w krajach, gdzie wprowadzono wymóg jazdy na oponach zimowych.

Prawidłowe ciśnienie


Prawidłowa wartość ciśnienia przewidziana przez producenta samochodu podana jest w instrukcji pojazdu oraz bardzo często na wewnętrznej dolnej części środkowego lewego słupka. Ciśnienie powinno być mierzone minimum raz w miesiącu, nawet jeśli samochód posiada odpowiednie czujniki — a tymczasem jedynie 40% kierowców deklaruje, że jedynie czasem sprawdza jego poziom. Wystarczą 2 dni jazdy ze zbyt niskim ciśnieniem, a zużyjemy opony tak, jak przez tydzień z ciśnieniem prawidłowym.

Ciśnienie w oponie
Fot. PZPO
Ciśnienie w oponie

— Jeśli nie sprawdzamy ciśnienia, to opony starczą nam na 3 razy krócej! Zbyt niskie ciśnienie w oponach powoduje nawet dwukrotny wzrost temperatury warstw wewnętrznych — a to już prosta droga do rozerwania opon w czasie jazdy. Opony niedopompowane o 0,5 bara są aż o 3dB głośniejsze i wydłużają drogę hamowania nawet o 4 metry! — alarmuje Piotr Sarnecki z PZPO.

Źródło: Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5