Będą zmiany w Strefie Płatnego Parkowania w Olsztynie [MAPY, CENNIK]

2020-01-14 07:01:00(ost. akt: 2020-01-13 20:07:36)
Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: Bartosz Cudnoch

Więcej zapłacimy nie tylko za pozostawienie samochodu w Strefie Płatnego Parkowania, ale i za karę, jeśli nie wykupimy biletu parkingowego. Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie zapewnia, że chodzi o to, żeby zniechęcić nas do wjeżdżania do centrum miasta autami.
W piątek pisaliśmy o tym, że wojewoda nie zgodził się, by mieszkańcy Olsztyna płacili za parkowanie w SPP mniej niż osoby zameldowane poza stolicą Warmii. Tym samym wszyscy kierowcy muszą liczyć się z tym, że już niedługo za postój w centrum miasta zapłacą więcej i... dłużej, bo zmienią się godziny, w czasie których konieczne będzie korzystanie z parkomatów.

Na stronie Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie opublikowany został komunikat, będący wyjaśnieniem przyczyn, dla których już od lutego będziemy musieli liczyć się ze zmianą cen za parkowanie w mieście.

"Olsztyn od lat stawia na rozwój publicznego transportu zbiorowego, który w dobie wszechobecnego zanieczyszczania powietrza i rosnącego natężenia ruchu samochodowego, powinien być wykorzystywany w jak najszerszym zakresie" - czytamy w komunikacie. I dalej: "Miasto regularnie inwestuje w rozwój komunikacji publicznej i utrzymuje ceny za przejazdy, które należą do najniższych w polskich metropoliach. Co istotne, w najbliższym czasie nie ulegną one zmianie dając prawdziwą alternatywę dla zmotoryzowanych mieszkańców".

W uzasadnieniu przygotowanym przez urzędników znalazło się także stwierdzenie, że "Pozostawianie pojazdów w olsztyńskiej Strefie Płatnego Parkowania nie powinno być tańsze niż korzystanie z komunikacji publicznej. Z kolei osoby, które przyjeżdżają do Centrum w celu np. wizyty u lekarza lub załatwienia spraw w urzędach nie powinny krążyć w poszukiwaniu wolnych miejsc postojowych".

Jak dalej informują przedstawiciele ZDZiT, Olsztyn, wzorem innych miast, postanowił wprowadzić podwyżki w opłatach za parkowanie. Ma to na celu zniechęcenie do wjeżdżania prywatnymi samochodami do Śródmieścia i centrum Olsztyna, a ci, którzy się na to zdecydują, mają pozostawiać auta w SPP na krócej.

W dalszej części komunikatu czytamy, że gmina Olsztyn przed podjęciem decyzji o podwyżce opłat w SPP, dokonała analizy dotyczącej rotacji samochodów na miejscach parkingowych. Okazuje się, że średnie obłożenie w ciągu dnia w SPP wynosi 77 proc., podczas gdy w samym centrum dochodzi do 94 proc.

Tymczasem urzędnicy przypominają, że "w centrach dużych polskich miast, w okresie letnim blisko 50 proc. zanieczyszczeń powietrza pochodzi z emisji spalin samochodowych. Dlatego ograniczenie ruchu przynosi zmniejszenie jego zanieczyszczenia, a tym samym podnosi komfort życia mieszkańców".

Zmiany w olsztyńskiej SPP będą wprowadzone dwuetapowo.


Od lutego 2020 roku nastąpi podniesienie opłat. Przykładowo za pierwszą godzinę postoju zapłacimy 3 zł (dotychczas 2,5 zł), a w przypadku abonamentu miesięcznego za korzystanie SPP 150 zł (dotąd 100 zł).

Wysokość stawek opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w Strefie Płatnego Parkowania w Olsztynie, obowiązuje od dnia 1 lutego 2020 r. do dnia 30 czerwca 2020 r.


Poza wysokością opłat zmiany nastąpią w samym obszarze SPP. Najistotniejsza to zastąpienie dotychczasowej podstrefy żółtej (Z) podstrefą czerwoną (C). W skrócie: od lutego 2020 roku będą obowiązywały zamiast dotychczasowych trzech podstref: C (czerwona), Z (żółta) oraz T (zielona) – dwie: C (czerwona) oraz T (zielona).


Obrazek w tresci

Drugi etap zmian zostanie wprowadzony od lipca 2020 roku


Polegać będzie na podniesieniu opłat za parkowanie - za pierwszą godzinę postoju 3,9 zł, a w przypadku abonamentu miesięcznego w SPP 250 zł.


Wysokość stawek opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w Strefie Płatnego Parkowania w Olsztynie, obowiązuje od dnia 1lipca 2020 r.


Planowane doposażenie parkomatów o pewne elementy pozwoli na opłacenie postoju kartą płatniczą czy dokonywanie opłaty dodatkowej w parkomacie.

Obszar SPP zostanie również rozszerzony o dodatkowe ulice: Kromera, Żarskiej, Konopnickiej, Jagiełły oraz parking przy hali Urania.


Źródło: ZDZiT/ red.

Komentarze (34) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Juro #2859733 | 82.177.*.* 31 sty 2020 14:46

    A co z samochodami o napędzie elektrycznym i hybrydami w wersji Plug-in ??? one nie są zwolnione z opłat ???

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  2. jas #2849605 | 88.156.*.* 15 sty 2020 01:14

    Czy spalinowe jednoślady i trójkołowce wydzielają inne spaliny niż samochody, że zwolnione są z opłat? To wyraźny brak konsekwencji między argumentacją (zresztą wątpliwą) a wybiórczo nakładanymi obciążeniami.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  3. jas #2849604 | 88.156.*.* 15 sty 2020 01:10

    A jak się mają tabelki do słów: "by mieszkańcy Olsztyna płacili za parkowanie w SPP mniej niż osoby zameldowane poza stolicą Warmii"?

    odpowiedz na ten komentarz

  4. kocham olsztyn #2849577 | 5.173.*.* 14 sty 2020 23:48

    Przede wszystkim rozwiązać parkowanie urzędników przed Ratuszem! Od nich powinien iść przykład korzystania z komunikacji miejskiej. Ile razy mam do załatwienia sprawę w Ratuszu, tyle razy objeżdżam po kilka razy okoliczne ulice w poszukiwaniu miejsca parkingowego.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  5. Nick #2849541 | 37.201.*.* 14 sty 2020 22:59

    Czysty Zachod. Pracownicy niech rzadaja zachodnich stawek placy.

    odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (34)
2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5