Wybierz z nami inwestycję dekady

2019-12-27 12:18:17(ost. akt: 2019-12-27 14:08:13)

Autor zdjęcia: Facebook Piotra Grzymowicza

Rok 2020 zbliża się wielkimi krokami. Zanim jednak wejdziemy w nową dekadę, chcielibyśmy podsumować tę, która właśnie mija. Sprawdzamy, jakie to było dziesięciolecie, jeśli chodzi o zrealizowane w Olsztynie inwestycje?
Południowa Obwodnica Olsztyna
Czekaliśmy na tę chwilę, aż wreszcie marzenia olsztynian się ziściły. 1 lipca 2019 roku została oddana do użytku południowa obwodnica Olsztyna, która odciążyła olsztyńskie ulice, przejmując sporą część ruchu, w tym tranzytowego. Łączny koszt inwestycji to ponad 1,6 miliarda złotych.




Projekt Tramwajowy
W sylwestra w 2015 roku na ulice wyjechał tramwaj ostatniej linii. „Trójka”, która kursuje pomiędzy Dworcem Głównym a Kortowem. Kilka dni wcześniej na trasy wyjechały tramwaje linie nr 1 i 2, które wożą pasażerów z ul. Kanta do centrum Olsztyna — pod Wysoką Bramę oraz do dworca głównego. Przy okazji realizacji inwestycji, wyremontowana została część ulic, a ponadto powstała nowa — ul. Obiegowa. Nitka pozwala dojechać z al. Sikorskiego do al. Piłsudskiego. Wzdłuż niej biegnie również torowisko.




Warmia Towers
Budynek, którego budowa zakończyła się wiosną 2014 roku ma 13 pięter i jest to największa liczba kondygnacji, jeśli chodzi o Olsztyn. Warmia Towers zlokalizowana jest na os. Podgrodzie. Budynek składa się z parkingu, części biurowo-handlowej oraz mieszkalnej. Ta ostatnia, to blisko dwieście lokali. Najmniejsze mają powierzchnię dwudziestu pięciu metrów kwadratowych, a największe ponad stu.




Galeria Warmińska
Najmłodsza z galerii handlowych w Olsztynie, a jednocześnie jedna z największych w północno-wschodniej Polsce. Budowa obiektu rozpoczęła się wiosną 2013 roku, a już półtora roku później wszystko było gotowe. Powierzchnia całkowita galerii wynosi 117 tysięcy metrów. Składa się na to część usługowa, gastronomiczna oraz oczywiście handlowa. Ponadto w budynku znajduje się dwupoziomowy parking na ponad tysiąc samochodów.




Dukat
Przez lata nazywany był postrachem Olsztyna. Na szczęście budynek w końcu doczekał się remontu. Szklana elewacja sprawia, że Dukat w końcu przestał szpecić i dobrze wpisuje się w centrum miasta. Obecnie w budynku znajduje się sklep odzieżowy, stoisko z papierosami elektronicznymi oraz pizzeria.




Dekada
Galeria Dekada powstała w rejonie dworca głównego, obok nieczynnego już hotelu Gromada. Jej budowa zakończyła się w 2012 roku. Całkowita powierzchnia galerii wynosi około 4 tys. mkw. Ponadto przygotowano również parking, który pomieści około stu samochodów. W budynku znajdują się sklepy, market, lokale usługowe oraz restauracja.




Inwestycje sportowe
Choć infrastruktura sportowa w stolicy Warmii i Mazur pozostawia wiele do życzenia, to nie sposób nie wspomnieć o kilku ważnych inwestycjach. Przełomowe z pewnością było zamontowanie oświetlenia na stadionie przy al. Piłsudskiego 69a w 2015 roku oraz wymianę płyty boiska trzy lata później. I jeśli chodzi o ważne inwestycje w ośrodki sportowe w Olsztynie w kończącym się dziesięcioleciu, to w zasadzie tyle, ponieważ Aquasfera i plaża miejska zostały opisane w osobnej kategorii.




Tartak Raphelsonów i Zajezdnia Trolejbusowa
W październiku 2014 roku oddany do użytku został zrewitalizowany Tartak Raphelsonów. Budynek przyległy do Parku Centralnego, z odnowionym wysokim kominem przykuwa uwagę już z daleka. Dawny tartak to obecnie Muzeum Nowoczesności. Kilka lat później, bo w 2019 roku zakończyła się modernizacja sąsiedniego budynku, czyli byłej zajezdni trolejbusowej. Obecnie pełni on funkcję pawilonu wystawowego Muzeum Nowoczesności.


Adaptacja dawnej zajezdni i zagospodarowanie tereny kosztuje niecałe 9 mln zł


Teatr im. Stefana Jaracza
W mijającej dekadzie remontu doczekał się również Teatr im. Stefana Jaracza. Inwestycję zakończono pod koniec 2013 roku. Co się zmieniło po modernizacji budynku? W zasadzie wszystko, bo przeprowadzono remont generalny. W teatrze odnowione zostały m.in. magazyny czy gmach główny. Budynek uzyskał też nową elewację.




Modernizacja ul. Partyzantów
O potrzebie odnowienia tej ulicy mówiło się od dawna. Dziurawa, z koleinami i z nierównym chodnikiem arteria, zastąpiona została nową, równą, z wyremontowanymi chodnikami i ścieżkami rowerowymi. Ponadto na ulicy pojawiły się buspasy, które zastąpiły skrajne pasy jezdni. Niestety budowa nowej ulicy przeciągała się, ale mimo wszystko warto było poczekać.




Parki
W ostatnich latach w Olsztynie pojawiło się sporo zieleni. Wpływ na to miało m.in. wybudowanie nowych parków. Sztandarową inwestycją parkową bez wątpienia jest park Centralny w samym sercu miasta, pomiędzy ulicą 22 Stycznia i aleją Niepodległości. Pod mostem św. Jakuba można przejść do kolejnego parku — Podzamcze. Ten ciągnie się od krańca Starego Miasta, aż do ulic Konopnickiej i Wyzwolenia. Ponadto w mieście wybudowano kilka mniejszych parków, a także wyremontowano stare, m.in. Jakubowo.




Plaże na jeziorami Ukiel i Skanda
Sporymi inwestycjami mijającej dekady były również te związane brzegami jezior. W ostatnim dziesięcioleciu zagospodarowany został teren nad jeziorem Skanda, gdzie powstał nowy pomost, boisko do siatkówki plażowej wraz z niewielką trybuną, altana i budynek gospodarczy. Największa tego typu inwestycja dotyczy jednak plaży miejskiej nad Ukielem. W tym miejscu powstał cały kompleks rekreacyjny z restauracjami, boiskami do plażówki, wypożyczalnią sprzętu wodnego i wieloma innymi atrakcjami.




Dworzec Zachodni
Do niedawna zarówno Dworzec Zachodni, jak i dworzec główny nie były wizytówką miasta. O ile w przypadku tego drugiego nic się nie zmieniło, tak Zachodni w końcu przestał straszyć gości i mieszkańców Olsztyna. Remont Dworca Zachodniego kosztował około 3,5 mln zł, prace rozpoczęły się pod koniec sierpnia 2016 r. i trwały ok. roku. Ze starego budynku został tylko szkielet, reszta obiektu przeszła gruntowną przemianę. Obiekt został przystosowany do osób niepełnosprawnych, a ponadto wokół niego pojawiły się nowe ławki, nasadzenia i parking.


Dworzec Zachodni

Olsztyn-Dworzec Zachodni PKP gotowy do otwarcia

Park Naukowo-Technologiczny
Budowa Olsztyńskiego Parku Naukowo-Technologicznego rozpoczęła się we wrześniu 2011 roku. Koszt inwestycji wyniósł prawie 70 mln zł, z czego ponad 56 mln pochodziło ze środków unijnych. Park dysponuje 3220 metrami powierzchni biurowej oraz ponad 1100 metrami powierzchni laboratoryjnej. Autorem projektu jest firma Artinex z Warszawy. Park otwarty został w drugiej połowie 2013 roku.




Łynostrada
Łynostrada to trasa rowerowa biegnąca, jak sama nazwa wskazuje, wzdłuż Łyny. Cały szlak trasy prowadzi od ul. Kalinowskiego na Brzezinach aż do Lasu Miejskiego. Całkowity koszt budowy drogi rowerowej wyniósł 13 milionów złotych. Warto dodać, że Łynostrada, to zwycięski projekt Olsztyńskiego Budżetu Obywatelskiego w 2015 roku. Pomysł okazał się jednak na tyle dobry, że miasto postanowiło go rozszerzyć i ścieżka rowerowa finalnie jest znacznie dłuższa niż pierwotnie zakładano.
Niestety podczas realizacja inwestycji przebiegła nie bez problemów. Podczas prac potrzebne było m.in. wzmocnienie niestabilnego gruntu na ok. 200 metrach. Po zakończeniu prac okazało się, że Łynostrada jest słabo oznakowana i łatwo się na niej zgubić. Ostatecznie problemy udało się jednak rozwiązać i olsztynianie mogą cieszyć się z nowego miejsca aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu.




Aquasfera
Największy basen w stolicy Warmii i Mazur. Aquasfera składa się z części sportowej z 50-metrowym basenem olimpijskim oraz z części rekreacyjnej. W przypadku tej drugiej do dyspozycji gości dostępny jest mniejszy basen, kilka jacuzzi, sauny, dwie zjeżdżalnie o łącznej długości ponad dwustu metrów oraz leniwa rzeka. Dla najmłodszych przygotowano również kilka mniejszych zjeżdżalni. Przepustowość obiektu na godzinę to 340 osób. Widownia może pomieścić ponad 1500 osób. Przypomnijmy, że budowa Aquasfery zakończyła się w 2012 roku.




Centaurus
Co prawda ta inwestycja nie została jeszcze zrealizowana, ale jest na tyle duża, że postanowiliśmy umieścić ją w naszym rankingu. Ponadto budowa rozpoczęła się jeszcze w tym dziesięcioleciu. Centaurus, czyli najwyższy budynek w Olsztynie, powstaje w samym sercu miasta — u zbiegu ul. Głowackiego i al. Piłsudskiego. Będzie miał 55 metrów. Mieszkania i apartamenty zajmą dwie wieże — jedna będzie miała 17, druga 18 pięter. Oprócz tego w budynku znajdzie się powierzchnia biurowa, hotelowa i handlowo-usługowa. Będzie się tu mieścił hotel Hampton by Hilton ze 105 pokojami. Powierzchnia biurowa zajmie ponad 8,5 tys. mkw., część handlowo-usługowa ok. 5 tys. m.kw.


Centaurus

Filharmonia
Prace związane z budową nowej filharmonii rozpoczęły się jeszcze w 2009 roku. Już dwa lata później obiekt został oddany do użytku. Uroczyste otwarcie odbyło się 15 września 2011 roku. Nowy budynek robi wrażenie szczególnie za sprawą przeszklonej, południowej części. Filharmonia składa się z kilku brył. To m.in. sala koncertowa na ponad pięćset miejsc, przeszklony hol czy część frontowa w postaci sześcianu. Powierzchnia użytkowa budynku wynosi ponad 10 tys. mkw. Całkowity koszt inwestycji to blisko 64 miliony zł.




Kuch


Inwestycja dekady to:
Południowa Obwodnica Olsztyna
54.23%
Projekt Tramwajowy
14.34%
Warmia Towers
0.68%
Galeria Warmińska
3.14%
Dukat
0.27%
Dekada
0.41%
Inwestycje sportowe
1.23%
Tartak Raphelsonów i Zajezdnia Trolejbusowa
0.41%
Teatr im. Stefana Jaracza
0.55%
Modernizacja ul. Partyzantów
0.41%
Parki
1.78%
Plaże na jeziorami Ukiel i Skanda
13.39%
Dworzec Zachodni
0.55%
Park Naukowo-Technologiczny
0.14%
Łynostrada
2.6%
Aquasfera
1.23%
Centaurus
3.01%
Filharmonia
1.64%


Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Roczna prenumerata e-wydania tylko 199 zł.

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl



Komentarze (28) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. towers #2841210 | 54.36.*.* 29 gru 2019 22:58

    Haha zalamać ręce i płakać nad tymi "inwestycjmi".Jedyne ok to obwodnica południowa. Reszte widizleiśmy jesienią.Te "tałersy"to potworki szpecące Olsztyn, wypisz wymaluj budownictwo made in china i to nie pierwszej ichniej ligi. Zabetonowanie Krzywego to skandal.Tramwaje to groteska i porażka(nie idea lecz olsztyńskie wykonanie). Dukat gorszy niż był a był niezłą architekturą lat 60tych. Remont teatru to kpina bo budynek poniemiecki.Galeria Handlowa-inwestycją 10 lecia -litości...zresztą ta przy dworcu to kurnik. Reszta, nawet nie ma co wspominać .Wniosek- ta lista to obraz porażki Olszyna i nieudolności jego władz.

    odpowiedz na ten komentarz

  2. L #2841172 | 37.201.*.* 29 gru 2019 20:07

    A co z placem ktory straszy pod samym nosem ratusza , rog ul. Ratuszowej i ul. 1 Maja. Kilkanascie lat temu byl przetarg i plac jak stal pusty to stoi dalej pusty . Co z ta inwestycja ??? Jak dlugo bedzie plac straszyl swoja pustkoscia.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  3. STOP GALERIĄ HANDLOWYM. SA DWIE I TO STARCZY #2840819 | 81.190.*.* 28 gru 2019 19:08

    Stop jakimkolwiek galerią w Olsztynie... Następne zniszczą i tak już ledwo co oddychający handel. Żadna galeria nie ma prawa bytu w Olsztynie przez następne 40lat.Następna galeria zniszczy handel w innych galeriach i przedsiębiorcy zamkną firmy. Zamknięcie firm w Olsztynie i spadek sprzedaż to mniejsze wpływy z Vatu dla miasta i innych podatków jak i spadek wzrostu gospodarczego dla miasta bo firmy upadną to inne firmy też będą miały mniejsze obroty. I tak koło się kręci. Żadna ale to żadna galeria w Olsztynie. STOP...!! Nikt nie chce żadnych galerii w Olsztynie. Mieszkańcy już mają gdzie robić zakupy i wybór jest ogromny.Nawet duże sklepy sieciowe w Olsztynie nie wejdą do nowych galerii bo im się to nie będzie opłacać bo musieli by sobie samym robić konkurencję a koszty były by podwójne czy potrójne.Zadnej ale to żadnej galerii w Olsztynie.Te dwie wystarczą na następne 40 lat a może i dłużej.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-6) odpowiedz na ten komentarz

  4. Jakub #2840764 | 176.221.*.* 28 gru 2019 18:19

    Dekada będzie za rok a obwodnica nie jest inwestycją Olsztyna. Jakość i terminowość też powinna być oceniana. Co z zerwaną od miesięcy ścieżką rowerową na Obiegowej? Co z przystankiem autobusowym na Pstrowskiego, który też od miesięcy nie może doczekać się naprawy? Co z ulicami i chodnikami będącymi od lat w katastrofalnym stanie?

    Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. O czym te propozycje świadczą? #2840522 | 95.90.*.* 28 gru 2019 11:11

      Że w Olsztynie oprócz obwodnicy i tramwajów nie było spektakularnych inwestycji. Z mojego punktu widzenia inwestycję tramwajową skreślam ze względu na sposób powstawania i jakość wykończenia. I pozostaje obwodnica - okrojona, bo Dywity .... nie będę pisał dalej. Wszystkie inne inwestycje nie mają takiego znaczenia. Teatr i Filharmonia tak, ale to nie ta skala i nie to zarządzanie. Propozycje pokazują jednocześnie wielką nieudolność władz jeśli chodzi o ściągnięcie inwestycji dot. miejsc pracy. Kompletna posucha. Jedną inwestycję dodałbym do listy. Lotnisko - fatalna lokalizacja, fatalny dojazd, głupie pomysły podczas realizacji (np. przekazanie w zarządzanie firmie z Izraela), ale jednak w końcu jest i można korzystać. Gdyby nie Olsztyn, to lotnisko nigdy by nie powstało i dlatego powinno ono być na tej liście.

      Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (28)
    2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5