Co dalej z rozbudową sieci tramwajowej w Olsztynie? Wiemy kiedy miasto ogłosi przetarg

2019-11-30 13:58:41(ost. akt: 2019-11-29 12:38:22)
Przystanek MPK i tramwajowy

Przystanek MPK i tramwajowy

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Budżet Olsztyna na przyszły rok jest mocno napięty i miasto szuka oszczędności wszędzie, gdzie tylko się da. Pieniędzy nie powinno jednak zabraknąć na rozbudowę sieci tramwajowej. Czy zasadne jest jednak realizowanie tej inwestycji?
Od razu po uruchomieniu pierwszych trzech linii prezydent zapowiedział, że to dopiero premierowa część inwestycji, a realizacja kolejnej jest kwestią czasu. I tak się stało.

Pierwsze oferty na rozbudowę sieci otwarto w lipcu. Jednak znacznie przekraczały one budżet przeznaczony przez miasto na realizację tego zadania. Najtańsza przedstawiona przez konsorcjum firm Mosty Łódź SA i Balzola opiewała na ponad 393 mln 625 tys. zł. Miasto miało wówczas przeznaczone zaledwie 246 milionów złotych, a więc blisko 150 mln mniej.

— Spodziewałem się, że rozstrzygnięcie tego przetargu nie będzie łatwe, a ceny pójdą w górę, bo to jest tendencja ogólnokrajowa, ale skala trochę mnie zaskoczyła. 150 milionów złotych różnicy i to w stosunku do najniższej ceny to zdecydowanie za dużo — komentował wtedy prezydent miasta Piotr Grzymowicz.

Kolejny przetarg ma zostać ogłoszony na początku przyszłego roku, w styczniu lub w lutym. Na realizację zadania zarezerwowano już nawet środki w przyszłorocznym budżecie. — Realizacja drugiej linii tramwajowej jest niezbędna z punktu widzenia całości funkcjonowania systemu komunikacji miejskiej w Olsztynie. Zrobiliśmy pierwszy krok, a teraz chcemy zrobić drugi, czyli wybudować kolejną nitkę tramwajową — powiedziała nam Marta Bartoszewicz, rzeczniczka ratusza. — Gdy w grudniu 2015 r. świętowaliśmy powrót tramwajów na ulice Olsztyna, zapowiadaliśmy, że to dopiero pierwszy etap całego systemu, który ma objąć miasto i konsekwentnie zamierzamy go realizować.

Od czasu unieważnienia pierwszego przetargu miasto pracowało nad optymalizacją kosztów. — Nasi inżynierowie analizowali cały przebieg nowej trasy, zastanawiając się, jakie rozwiązania wprowadzić, by obniżyć koszty budowy, przy zachowaniu wysokich standardów jakości — przekonuje rzeczniczka ratusza.

Oprócz obniżenia kosztów budowy, w realizacji inwestycji mają pomóc również dofinansowania. A, że rozbudowa sieci tramwajowej to tzw. duży projekt, powyżej 50 mln euro, to ta inwestycja — podobnie jak wszystkie tego typu — musi być zatwierdzona przez Komisję Europejską. W jej imieniu działa Jaspers. — Po kilku miesiącach pracy nad olsztyńskim projektem członkowie tej inicjatywy uznali, że nasz zamysł jest realny kwotowo i technicznie. I dali pozytywną opinię — zdradza Marta Bartoszewicz. — Ta rekomendacja wpłynęła do ministerstwa, które z kolei wysłało ją do Komisji Europejskiej wraz z zapewnieniem, że mają zarezerwowane pieniądze na dofinansowanie tego zamierzenia. To bardzo dobry projekt, który wpisuje się w priorytety ministerstwa, inwestowanie w komunikacje publiczną, w ekologiczne środki transportu. Teraz czekamy na zielone światło Komisji Europejskiej.

Przypomnijmy, że według założeń trasa nowej linii ma przebiegać od pętli autobusowej przy ul. Wilczyńskiego na Pieczewie. Na pierwszym odcinku linia przebiegałaby środkiem ulic Wilczyńskiego i Krasickiego aż do skrzyżowania z ul. Sobocińskiego. Dalej — poza obszarem jezdni — po zachodniej stronie ul. Krasickiego do skrzyżowania z ul. Murzynowskiego powstać miałaby estakada o długości około 270 m. Tam tramwaje pojechałyby nad skrzyżowaniem ulic Krasickiego z Synów Pułku.

Na jezdnie wróciłyby na końcowym odcinku ul. Synów Pułku, a od ul. Wyszyńskiego torowisko przebiegałoby poza obszarem jezdni, po zachodniej stronie ulicy aż do skrzyżowania z al. Piłsudskiego. Tam linia tramwajowa zostałyby zlokalizowane między jezdniami, tworząc trambuspas, i łącząc się z istniejącym torowiskiem na skrzyżowaniu z ul. Kościuszki.

Kuch


Czytaj e-wydanie

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij

Komentarze (44) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. grzegorz #2844271 | 37.47.*.* 4 sty 2020 14:31

    dobrze niech się rozbudowują kinie tramwajowe

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz

  2. jurek #2843895 | 37.47.*.* 3 sty 2020 15:54

    autobusy to nie nowość wszędzie ich pelno a i smrodza

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  3. A co z Zatorzem? #2833829 | 83.9.*.* 12 gru 2019 09:46

    Były plany, że przez ul. Limanowskiego będzie przejeżdżał tramwaj . Już o tym zapomniano?

    odpowiedz na ten komentarz

  4. jerzy #2832776 | 37.47.*.* 10 gru 2019 14:33

    wedkug zalozen projektantow linia tramwajowa miała by tez powstać na zatorze

    odpowiedz na ten komentarz

  5. Nie lubię polityków #2828760 | 88.156.*.* 2 gru 2019 21:19

    won z tramwajami! Na zajęcia dla dzieci kasy miasto nie ma, a tramwaje się marzą. Skandal, że ktoś wyraził na to zgodę! i jeszcze idioci zwężyli ulicę jagiellońską! Skorkują włodarze całe miasto!

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    Pokaż wszystkie komentarze (44)
    2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5