Sobota, 7 grudnia 2019. Imieniny Agaty, Dalii, Sobiesława

Co dalej z rozbudową sieci tramwajowej w Olsztynie? Wiemy kiedy miasto ogłosi przetarg

2019-11-30 13:58:41 (ost. akt: 2019-11-29 12:38:22)
Przystanek MPK i tramwajowy

Przystanek MPK i tramwajowy

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Budżet Olsztyna na przyszły rok jest mocno napięty i miasto szuka oszczędności wszędzie, gdzie tylko się da. Pieniędzy nie powinno jednak zabraknąć na rozbudowę sieci tramwajowej. Czy zasadne jest jednak realizowanie tej inwestycji?

Od razu po uruchomieniu pierwszych trzech linii prezydent zapowiedział, że to dopiero premierowa część inwestycji, a realizacja kolejnej jest kwestią czasu. I tak się stało.

Pierwsze oferty na rozbudowę sieci otwarto w lipcu. Jednak znacznie przekraczały one budżet przeznaczony przez miasto na realizację tego zadania. Najtańsza przedstawiona przez konsorcjum firm Mosty Łódź SA i Balzola opiewała na ponad 393 mln 625 tys. zł. Miasto miało wówczas przeznaczone zaledwie 246 milionów złotych, a więc blisko 150 mln mniej.

— Spodziewałem się, że rozstrzygnięcie tego przetargu nie będzie łatwe, a ceny pójdą w górę, bo to jest tendencja ogólnokrajowa, ale skala trochę mnie zaskoczyła. 150 milionów złotych różnicy i to w stosunku do najniższej ceny to zdecydowanie za dużo — komentował wtedy prezydent miasta Piotr Grzymowicz.

Kolejny przetarg ma zostać ogłoszony na początku przyszłego roku, w styczniu lub w lutym. Na realizację zadania zarezerwowano już nawet środki w przyszłorocznym budżecie. — Realizacja drugiej linii tramwajowej jest niezbędna z punktu widzenia całości funkcjonowania systemu komunikacji miejskiej w Olsztynie. Zrobiliśmy pierwszy krok, a teraz chcemy zrobić drugi, czyli wybudować kolejną nitkę tramwajową — powiedziała nam Marta Bartoszewicz, rzeczniczka ratusza. — Gdy w grudniu 2015 r. świętowaliśmy powrót tramwajów na ulice Olsztyna, zapowiadaliśmy, że to dopiero pierwszy etap całego systemu, który ma objąć miasto i konsekwentnie zamierzamy go realizować.

Od czasu unieważnienia pierwszego przetargu miasto pracowało nad optymalizacją kosztów. — Nasi inżynierowie analizowali cały przebieg nowej trasy, zastanawiając się, jakie rozwiązania wprowadzić, by obniżyć koszty budowy, przy zachowaniu wysokich standardów jakości — przekonuje rzeczniczka ratusza.

Oprócz obniżenia kosztów budowy, w realizacji inwestycji mają pomóc również dofinansowania. A, że rozbudowa sieci tramwajowej to tzw. duży projekt, powyżej 50 mln euro, to ta inwestycja — podobnie jak wszystkie tego typu — musi być zatwierdzona przez Komisję Europejską. W jej imieniu działa Jaspers. — Po kilku miesiącach pracy nad olsztyńskim projektem członkowie tej inicjatywy uznali, że nasz zamysł jest realny kwotowo i technicznie. I dali pozytywną opinię — zdradza Marta Bartoszewicz. — Ta rekomendacja wpłynęła do ministerstwa, które z kolei wysłało ją do Komisji Europejskiej wraz z zapewnieniem, że mają zarezerwowane pieniądze na dofinansowanie tego zamierzenia. To bardzo dobry projekt, który wpisuje się w priorytety ministerstwa, inwestowanie w komunikacje publiczną, w ekologiczne środki transportu. Teraz czekamy na zielone światło Komisji Europejskiej.

Przypomnijmy, że według założeń trasa nowej linii ma przebiegać od pętli autobusowej przy ul. Wilczyńskiego na Pieczewie. Na pierwszym odcinku linia przebiegałaby środkiem ulic Wilczyńskiego i Krasickiego aż do skrzyżowania z ul. Sobocińskiego. Dalej — poza obszarem jezdni — po zachodniej stronie ul. Krasickiego do skrzyżowania z ul. Murzynowskiego powstać miałaby estakada o długości około 270 m. Tam tramwaje pojechałyby nad skrzyżowaniem ulic Krasickiego z Synów Pułku.

Na jezdnie wróciłyby na końcowym odcinku ul. Synów Pułku, a od ul. Wyszyńskiego torowisko przebiegałoby poza obszarem jezdni, po zachodniej stronie ulicy aż do skrzyżowania z al. Piłsudskiego. Tam linia tramwajowa zostałyby zlokalizowane między jezdniami, tworząc trambuspas, i łącząc się z istniejącym torowiskiem na skrzyżowaniu z ul. Kościuszki.

Kuch


Czytaj e-wydanie
Podziel się informacją: Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: kliknij
Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (90) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Nie lubię polityków #2828760 | 88.156.*.* 2 gru 2019 21:19

    won z tramwajami! Na zajęcia dla dzieci kasy miasto nie ma, a tramwaje się marzą. Skandal, że ktoś wyraził na to zgodę! i jeszcze idioci zwężyli ulicę jagiellońską! Skorkują włodarze całe miasto!

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. endrju #2828441 | 46.171.*.* 2 gru 2019 12:45

    Pieprzyć tramwaje!!!

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. Vap #2827866 | 188.147.*.* 1 gru 2019 18:00

    Widzę tu już kolejny raz mnóstwo komentarzy pisanych pod dyktando ratusza. Tamwaje doprowadzą miasto do katastrofy a arbuz próbuje nam na siłę je wcisnąć. Nie ma na żłobki, na drogi, na straż miejską ale na tramwaje będzie... czy to nie pachnie jakimś grubym wałkiem?

    Ocena komentarza: warty uwagi (9) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Tak #2827735 | 81.190.*.* 1 gru 2019 14:16

      W latach 80 w Europie było 280 miast z tramwajami teraz to ponad 400 ... Bardzo duży wzrost bo zauważono ,że to bardzo dobry transport powodujący szybsze przemieszczanie się po mieście i bardziej ekologiczne niż autobusy i samochody i zauważono również ,że coraz więcej osób mieszkańców przemieszcza się tramwajami. W Stanach Zjednoczonych wzrost transportu miejskiego ( tramwaje) a nawet w Chinach postawiono na trawmaje .W Warszawie ostatnio zakupiono ponad 200 sztuk wagonów w 2019r. Ponad 90 procent mieszkańców Warszawy jest zadowolonych z trawmaj i nowych otwartych tras i cieszą się bardzo dużym obłożeniem i dużą część mieszkańców zauważyła ,że lepiej tramwajem niż samochodem bo można łatwo i szybko dojechać z jednego końca na drugi. Melbourne ma sieć o długości 249km i ponad 1800 przystanków z ponad 500 wagonami i jest największą siecią tramwajową na świecie. Sankt Petersburg ponad 220 km,Berlin 138 km a Warszawa ponad 138 km. Zauważono poprostu,że tramwaj to bardzo dobry środek transportu a nie samochody choc oczywiście tam gdzie transport samochodowy potrzebny to trzeba samochodem bo towaru nie da się wziąć w rękę i km iść.Jest duże zapotrzebowanie na tramwaje nawet w Chinach jak wspomniałem wcześniej. W Warszawie, Łodzi,Gdańsk, Poznań,Bydgoszcz itd itd trawmaje jeżdżą i cieszą się dużym uznaniem.

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-6) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

      1. Do asd #2827702 | 81.190.*.* 1 gru 2019 12:32

        Bo jeździ samochodem dla tego Pani Anni przeszkadza ale dlaczego to ja nie wiem. Sam jeżdżę samochodem i mnie nie przeszkadzają a jestem nawet za tramwajami bo rozumiem,że jak tramwaji nie będzie to za parę lat Olsztyn się zakorkuje tak ,że nie da się przemieszczać wogóle bo każdy będzie jeździć tylko samochodem. Ja jeżdżę samochodem bo mam transport i muszę samochodem a tak to bym nie jeździł tylko trawmaj. A warto jadąc samochodem zwrócić uwagę,że na 10 samochodów w mieście tylko w dwóch lub jednym są dwie osoby w samochodzie. O czym to świadczy.. większość samochodów i jeden kierowca. Żaden transport tylko ja..!! No ok rozumiem,że czasami jedzie się samemu bo może przedstawiciel czy inaczej ale często dla tylko dla własnej wygody a później stęka jeden z drugim na Urząd Miasta i Prezydenta ,że mu tramwaje się nie podobają. Chcesz jeździć samochodem to jeździj i stój w korkach choć ja uważam ,że w Olsztynie nie ma dużych korków jak ktoś jeździ po Polsce to wie,że w innych miastach jest gorzej ...prym wiedzie WARSAW...tam to dopiero korki.... Pojedźcie do Oslo tam tramwaje jeżdżą w centrum miasta i zero korków ale to zero bo ludzie jeżdżą trawmajami i nie stękają. W centrum miasta Oslo nie wjedziesz dieslem a jak wjedziesz to dużo zapłacisz za to ,że to diesel i tam ludzie kupują już tylko elektryczne samochody. A my tylko stękanie, stękanie, stękanie.Trzeba zmienić nawyki a nie stękać. A jak chcesz jeździć samochodem to jeździj ale potem nie stękaj.

        Ocena komentarza: poniżej poziomu (-10) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

        Pokaż wszystkie komentarze (90)

        Zagraj w GRY.wm.pl

        • Goodgame Empire
        • Goodgame Big Farm
        • Goodgame Poker
        • Shadow Kings - The Dark Ages