Czekają nas zmiany w opłatach za postój w Strefach Płatnego Parkowania

2019-11-25 07:11:00(ost. akt: 2019-11-22 19:01:18)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Olsztyńscy radni będą o nich rozmawiać podczas najbliższej sesji: 27 listopada. Pojawiły się też nowe informacje. Jakie?
Jak już pisaliśmy — z proponowanych nowości najważniejsze są w zasadzie dwie rzeczy — rozszerzenie zasięgu strefy i preferencyjne podejście do płacących podatki w Olsztynie. Miasto przypomina, że parkujących przybywa, a od 2012 roku stawki opłat w strefie płatnego parkowania w Olsztynie pozostają na tym samym poziomie. Olsztyn, idąc tropem wielu innych polskich miast, planuje więc podnieść opłaty za postój w Strefie Płatnego Parkowania. W teorii powinno to znacząco zwiększyć rotację pojazdów. Statystyki mówią jasno — średnie obłożenie w ciągu dnia w strefie wynosi 77 proc., a w samym centrum aż 94 proc.

Proponowane zmiany mają być wprowadzone w dwóch etapach.
Od lutego 2020 roku zaczęłyby już obowiązywać nowe stawki za parkowanie. Pierwsza godzina postoju kosztowałaby 3 zł (teraz 2,5 zł), kolejna 3,6 zł, trzecia 4,3 zł a każda kolejna 3 zł. Miesięczny abonament skoczyłby do 150 zł (dziś 100 zł) i 600 zł za pół roku. Nowością byłoby też zastąpienie dotychczasowej podstrefy żółtej (Z) podstrefą czerwoną (C). Wówczas — zamiast trzech podstref — obowiązywałyby tylko dwie: czerwona (C) i zielona (T).

Drugi etap miałby się zacząć od lipca 2020 roku.
Proponowana podstawowa opłata wzrosłaby też do 3,9 zł za pierwszą godzinę postoju, 4,6 zł za drugą, 5,5 zł za trzecią i 3,9 za każdą kolejną. Miesięczny abonament wzrósłby aż do 250 zł. Roczny wyniósłby 1000 zł. Chyba że posiadamy Olsztyńską Kartę Miejską potwierdzającą opłacenie podatku dochodowego na rzecz gminy Olsztyn. Wówczas użytkownika obowiązywałyby stawki wprowadzone w lutym 2020 roku. Od lipca strefa zostałaby rozszerzona o ulice Kromera, Żarską, Konopnickiej, Jagiełły oraz parking przy hali Urania. Strefa istnieje w Olsztynie od 1995 roku i liczy ok. 2,5 tys. miejsc.

— Drugi etap zmian związany będzie z wykorzystaniem możliwości technicznych parkomatów i polegać będzie na podniesieniu opłat za parkowanie dla użytkowników nieodprowadzających podatku na rzecz Gminy Olsztyn — informuje Michał Koronowski, rzecznik Zarządu Dróg Zieleni i Transportu w Olsztynie. — Planowane doposażenie urządzeń o pewne elementy pozwoli m.in. na opłacenie postoju kartą płatniczą, dokonywanie opłaty dodatkowej w parkomacie. Przede wszystkim jednak możliwe będzie wprowadzenie zróżnicowanych stawek opłat i wprowadzenie na Olsztyńskiej Karcie Miejskiej preferencji w opłatach za parkowanie dla mieszkańców odprowadzających podatki na rzecz Gminy Olsztyn.
Poza tym zmienią się także kary...

— Istotna zmiana w cenniku korzystania z SPP, dotyczy także opłaty za postój w strefie bez ważnego biletu. Dotychczas opłata ta wynosiła 30 zł jeśli kierowca uiścił ją w ciągu 7 dni od zdarzenia i 50 zł powyżej 7 dni — przypomina Michał Koronowski. — Od 1 lutego 2020 roku będzie to odpowiednio 50 i 100 zł. Inna istotna rzecz to czas obowiązywania SPP — obecnie jest poniedziałek-czwartek 8-16, piątki 8-15, a od 1 lutego 2020 roku będzie to poniedziałek-piątek 8-17. Olsztyn od lat stawia na rozwój publicznego transportu zbiorowego, który w dobie wszechobecnego zanieczyszczania powietrza i rosnącego natężenia ruchu samochodowego, powinien być wykorzystywany w jak najszerszym zakresie. Miasto regularnie inwestuje w rozwój komunikacji publicznej i utrzymuje ceny za przejazdy, które należą do najniższych w Polsce. Pozostawianie pojazdów w olsztyńskiej Strefie Płatnego Parkowania nie powinno być tańsze niż korzystanie z komunikacji publicznej — podkreśla Koronowski. — Z kolei osoby, które przyjeżdżają do centrum w celu np. wizyty u lekarza czy załatwienia spraw w urzędach, nie powinny krążyć w poszukiwaniu wolnych miejsc postojowych — dodaje.

O ostatecznych zmianach zdecydują olsztyńscy radni podczas najbliższej sesji.

Paweł Jaszczanin



Komentarze (27) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Olo #2824552 | 213.73.*.* 26 lis 2019 08:57

    Chcąc ograniczyć ruch miejski prywatnym samochodom, należy wybudować przy każdej wylotówce parking darmowy i doprowadzić do nich komunikację, która będzie kursowała z częstotliwością 7-10 mi. Tylko kretyn bez wcześniejszego przygotowania infrastruktury będzie podnosił ceny za parkowanie. To do niczego nie prowadzi. Może dalej idąc zakazać ruchu wszelkim pojazdom i przesiądziemy się na osiołki ... będzie ekologicznie

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  2. Smash #2824260 | 37.248.*.* 25 lis 2019 16:45

    Po co ten artykul trafil na strone olecko.wm.pl zamiast olsztyn.wm.pl?

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  3. CZAR PGRU #2824247 | 37.248.*.* 25 lis 2019 16:35

    Rozszerzyc strefe do Dworcowej,Kolobrzeskie,Kosciuszki i do Dworca.Najlepszy biznes dla Miasta

    odpowiedz na ten komentarz

  4. CZAR PGRU #2824244 | 37.248.*.* 25 lis 2019 16:32

    Minimum powinno byc 5zl/h parkowania i max 4 godziny postoju.Pobiegaja przestawiac auta to i sadelko spadnie dla zdrowia.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  5. ŻABY SIĘ GOTUJĄ #2824239 | 83.9.*.* 25 lis 2019 16:19

    Żaba nie czuje jak się gotuje. Olsztyniacy to takie żabki które na wszystko się zgadzają. Im gorsze sankcje i podatki tym mniej reagują. Ale jak trzeba bronić reformy sądu lub innych tęczowych pomysłów to skaczą ze zniczami jak żabki.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (27)
2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5