Nowa droga miała dać spokój, a auta dalej suną im pod oknami

2019-11-11 18:03:15(ost. akt: 2019-11-08 16:45:39)
Pstrowskiego rondo

Pstrowskiego rondo

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Mieszkańcy Szczęsnego na obwodnicę czekali jak na wybawienie. Liczyli na poprawę bezpieczeństwa i komfortu życia. Obwodnica wreszcie jest, ale ruch przez ich miejscowość wcale nie zmalał, bo większość kierowców nadal jeździ starą drogą.
We wrześniu drogowcy oddali do użytku nowy odcinek drogi krajowej 53 od węzła Pieczewo do Klewek, który pełni jednocześnie funkcję obwodnicy Szczęsnego. Mieszkańcy tej podolsztyńskiej miejscowości długo czekali na tę chwilę, licząc że wreszcie będą mogli odetchnąć od sunących przez ich wieś samochodów. Tak miało być. — Tym bardziej że przedstawiciele Główniej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie zapewniali, że nowo wybudowany odcinek drogi krajowej nr 53, pełniąc funkcję obwodnicy Szczęsnego, odciąży miejscowość i poprawi bezpieczeństwo w ruchu, a tym samym komfort życia mieszkańców — przypomina pan Janusz (nazwisko do wiadomości redakcji) ze Szczęsnego.

Okazuje się jednak, że 90 proc kierowców nadal jeździ „starą” drogą. — To prawda, niewiele się pod tym względem zmieniło. Nowa, szeroka, równa, oświetlona droga jest praktycznie nieużywana, a przez Szczęsne dalej jeżdżą sznury samochodów — dodaje pan Janusz.

— Czy drogowcy nie mogą zachęcić kierowców, szczególnie ciężarówek, do korzystania z nowej drogi — pyta mieszkaniec Szczęsnego.

Zgodnie z ustawą o drogach odcinek drogi krajowej zastąpiony nowo wybudowanym odcinkiem drogi z chwilą oddania go do użytkowania zostaje pozbawiony dotychczasowej kategorii, a to znaczy, że... — Droga przez Szczęsne nie jest już drogą krajową — wyjaśnia Karol Głębocki, rzecznik olsztyńskiego oddziału GDDKiA. — To już droga wojewódzka, a więc podlegająca Zarządowi Dróg Wojewódzkich w Olsztynie. Nowy zarządca ma możliwości, żeby skierować ruch na nowy odcinek, bo może wprowadzić dodatkowe ograniczenia, choć tam już jest pewne ograniczenie, bo maksymalne obciążenie na oś może wynosić 8 ton.

Czy ZDW zamierza zatem w jakiś sposób „zachęcić” kierowców do korzystania z nowego odcinka drogi krajowej 53? Wprowadzi obostrzenia dla kierowców, żeby jeździli obwodnicą, a nie przez Szczęsne? — Droga jest w naszym zarządzie, ale chcemy ją przekazać powiatowi — odpowiada Tomasz Raczkowski, zastępca dyrektora ZDW w Olsztynie. — Obecnie trwa procedura w tej sprawie. Myślę, że do końca roku powinna się zakończyć.

Dlaczego kierowcy wciąż jeżdżą starą drogą, mając do wyboru piękną obwodnicę? — Być może jest to kwestia lepszego oznakowania — zauważa wicedyrektor Raczkowski. — Ale też trzeba czasu, żeby kierowcy przyzwyczaili się do tego, że jest już obwodnica. W momencie, kiedy stara droga przestanie być wojewódzką, będzie można zastosować również rozwiązania ograniczające ruch tranzytowy, np. zawężenia czy progi zwalniające, które skutecznie spowalniają ruch. I kierowcy np. ciężarówek omijają takie drogi. Takie rozwiązania inżynieryjne stosuje się zwykle na drogach niższej kategorii. Jednak to będzie już decyzja nowego zarządcy, czyli powiatu, który będąc już zarządcą, zdecyduje wówczas, jakie konkretnie zastosować rozwiązania.

Dwu-, trzykilometrowy odcinek drogi krajowej nr 53 od węzła Pieczewo do Klewek został oddany do użytku 14 września. Jest to element węzła Pieczewo, którego budowę zakończono w maju. Koszt budowy całego węzła wyniósł 97,2 mln zł. Oddanie do użytku tego nowego odcinka drogi krajowej nr 53 było zwieńczeniem budowy południowej obwodnicy Olsztyna.

Andrzej Mielnicki


Czytaj e-wydanie

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij

Komentarze (43) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. ... #2817399 | 94.254.*.* 11 lis 2019 18:32

    Póki co, to wygląda na to, że panowie drogowcy spowolnili ruch na "nowej obwodnicy Szczęsnego" robiąc na niej 5 dodatkowych rond, a potem zdziwienie, że nikt nie chce tamtędy jeździć skoro starą drogą jest bliżej i szybciej...

    Ocena komentarza: warty uwagi (34) odpowiedz na ten komentarz

  2. Alek #2817403 | 88.156.*.* 11 lis 2019 18:48

    Dokładnie jak piszą poprzednicy . Ronda , ronda , ronda . Zamiast prostej drogi RONDA Również dziękuję

    Ocena komentarza: warty uwagi (29) odpowiedz na ten komentarz

  3. Arturo #2817431 | 176.221.*.* 11 lis 2019 20:06

    nie jeżdżą bo tyle rond jest że jedzie się dłużej więc jaki tego sens? zabrakło tylko ścieżek rowerowych na przemian z każdej strony żeby co chwilę przejeżdżać przez ulicę :)

    Ocena komentarza: warty uwagi (25) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

    1. Author #2817416 | 83.6.*.* 11 lis 2019 19:21

      Nie jeżdze nowa drogą przez ronda które tam wybudowano (w sumie aż 7 rond !!!) - wolę starą krótszą. Szkoda że GO nie zapytała kierowców ale jeszcze wieksza szkoda ze w fazie projektowania nikt na to nie wpadł. Kolejny absurd to scieżka rowerowa w Ostrzeszewie która co chwila jest po innej stronie jezdni. Co gorsza z tego co widzać to ten "trend" utrzymają na nowo budowanej drodze w Klebarku Małym. Raz z lewej raz z prawej ...

      Ocena komentarza: warty uwagi (19) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. nol #2817418 | 79.185.*.* 11 lis 2019 19:34

        Długość drogi jest bez znaczenia. Różnica nie jest wielka. Na nowej drodze nabudowano rond od których zjazdy prowadzą w większości w krzaki. Może to rozwiązanie perspektywiczne, ale skutecznie zniechęca do korzystania z nowej drogi.

        Ocena komentarza: warty uwagi (17) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

        Pokaż wszystkie komentarze (43)
        2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5