Fundusze na transport - Olsztyn najlepszy!

2019-10-03 12:02:31(ost. akt: 2019-10-03 15:45:06)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Olsztyn skutecznie pozyskuje pieniądze na inwestycje transportowe. Wśród miast wojewódzkich stolica Warmii i Mazur była bezkonkurencyjna.
Specjalny ranking podsumowujący lata 2014-18 przygotowało Pismo Samorządu Terytorialnego "Wspólnota". Jego wyniki zostały przedstawione podczas odbywającego się w Katowicach XVII Samorządowego Forum Kapitału i Finansów.

Autorami zestawienia są naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego. Przyjrzeli się dotacjom z pieniędzy europejskich przeznaczonych na zadania transportowe, z jakich korzystały samorządy w Polsce od 2014 roku, czyli od momentu rozpoczęcia trwającej unijnej perspektywy.

- Uzasadnieniem tego wyboru jest fakt, że ten dział obejmuje największą część funduszy unijnych, jakie pozyskują polskie samorządy - tłumaczy kierownikiem Katedry Rozwoju i Polityki Lokalnej na Wydziale Geografii i Studiów Regionalnych UW prof. Paweł Swianiewicz. - Po zapaści w roku 2016 i stosunkowo powolnej odbudowie wielkości wykorzystywanych funduszy w 2017, rok 2018 przyniósł historyczny rekord. Pierwszy raz wielkość funduszy wydatkowanych w jednym roku przekroczyła 16 miliardów złotych. Chciałoby się powiedzieć: nareszcie. Bo skoro w budżecie siedmioletnim dla samorządów zapisano rekordowej wielkości fundusze, to najwyższa pora zacząć je wydawać, jeśli chcemy je sensownie wykorzystać, zanim będzie za późno.

W badanym przez naukowców okresie Olsztyn zdobył w przeliczeniu na mieszkańca 3293,41 zł dotacji z budżetu UE. Drugi w zestawieniu był Rzeszów (2671,73 PLN), a trzeci - Lublin (2224,18 PLN). Stolica Warmii i Mazur pozyskała niemal dwukrotnie więcej pieniędzy, niż czwarty w zestawieniu Białystok (1838,33 PLN) i prawie trzy razy więcej, niż kolejny Gdańsk (1243,68 PLN).

- Bez środków unijnych niczego byśmy nie zrobili - przyznaje prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz. - To one były motorem wszelkich działań i dziękujemy wszystkim, którzy sprawili, że były dla nas dostępne. Korzystaliśmy z każdej możliwości i ze wszystkich programów, czy były to środki regionalne, czy też na przykład z programu Polska Wschodnia. Sięgamy również po fundusze w ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych. Nie ukrywam, że wkład sporo nas kosztuje, ale nie mamy wyjścia. Rozwój wymaga poświęceń.

Wśród najważniejszych inwestycji ostatnich lat związanych z transportem są m.in. projekt tramwajowy, budowa buspasów w ciągu al. Warszawskiej, Niepodległości, Pstrowskiego, budowa ul. Obiegowej, modernizacja ul. Bałtyckiej i Sikorskiego oraz śródmiejskich tras.

UM Olsztyna

Komentarze (15) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. B #2799321 | 81.190.*.* 4 paź 2019 07:45

    Brawo Olsztyn... A marudy będą marudzić bo inaczej nie potrafią...Po Olsztynie jeździ się już naprawdę bardzo dobrze a ,że czasami jakiś koreczek ( koreczek) bo korki to są w Warszawie i innych miastach a u nas nie jest źle.... Jeżdżę po Olsztynie bardzo dużo w ciągu dnia i jest naprawdę coraz lepiej a jak nie chcesz korków zostaw lub sprzedaj samochód i przesiądź się do komunikacji miejskiej....Ja muszę jeździć samochodem bo mam transport ale ostatnio jak spojrzałem na drodze do galerii Warmińskiej ile jest osób w każdym samochodzie to na 10 samochodów tylko w jednym były dwie osoby a reszta czyli dziewięć samochodów tylko kierowca...!! Nie było dzieci i innych pasażerów.....Nie dziwny się ,że tak jest ale i tak to są koreczki.... ZAUWAŻMY , ŻE NAJWIĘKSZE KORECZKI są po 15 tak do 17 a dlaczego bo wyjeżdżają kierowcy z biur, urzędów państwowych i to oznacza ,że do południa samochód stoi a później od 15-17 wracamy do domu i jeździmy samochodem tylko z domu do pracy i z pracy do domu i nie chcemy komunikacją jeździć do pracy bo nie. Więc później przestańmy marudzić ,że ruch na drodze skoro tylko w jednym samochodzie na 10 siedzą dwie osoby...... dziękuję. Miłego dnia.

    Ocena komentarza: warty uwagi (14) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. asd #2799104 | 88.156.*.* 3 paź 2019 16:23

      Zaraz trolle wrócą ze szkół i zacznie sie w komentarzach narzekanie ze nic sie nie dzieje itp. :)

      Ocena komentarza: warty uwagi (9) odpowiedz na ten komentarz

    2. NO TAK #2799973 | 77.112.*.* 5 paź 2019 16:54

      ZA CUDZE TO SIĘ GOSPODARZY , A POPRZEDNIA FIRMA CO BUDOWAŁA TRAMWAJE ROZLICZONA ? , A POZOSTAŁE AFERY , ŻADEN INWESTOR TU NIE DOCIERA , STUDENCI WYPEŁNIAJĄ PUSTE MIESZKANIA , NIE WIDZĘ CZYM TU SIĘ ZACHWYCIĆ ,,,,,,

      Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

    3. Mazur #2800295 | 77.112.*.* 6 paź 2019 11:00

      Może powiem coś mało popularnego ale... Właśnie po to się buduje obwodnicę miast i całą sieć nowoczesnej infrastruktury drogowej bezkolizyjnej aby odciążyć miasta i osiedla i w konsekwencji zmniejszać tam ruch a nie bo zwiększać. Jakkolwiek budowa de facto od podstaw struktury komunikacyjnej regionu jest koniecznością (bo to co jest nadaje się po remoncie co najwyżej na lokalne drogi dojazdowe do posesji lub ścieżki rowerowe jak np DK 16 na odcinku od Mrągowa na wschód i jest to jakaś kpina że nosi to coś miano drogi krajowej) to w samych miastach po wybudowaniu obwodnic (aw Olsztynie szczęśliwie ten fakt nastapil) zasada jest ograniczanie transportu prywatnego szczególnie w centrach. W dużych i srednioduzych miastach podstawa winna być komunikacja publiczna i tak się robi w Europie. Metody są różne, bardzo wysokie opłaty nie tylko za parkowanie ale za sam wjazd do wybranych stref, ograniczanie miejsc parkingowych (A nie ich tworzenie), zwężenie ulic i wykorzystana przestrzeń oddawanie mieszkańcom etc. Chodz i generalnie o maksymalne zniechęcenie do korzystania z samochodów prywatnych. U nas natomiast nadal pokutuje twierdzenie że samochód osobowy to synonim pozycji społecznej. To jest uzupełnienie transportu a nie jego podstawą. Inna kwestia jest aby władze lokalne zaoferował taki poziom transportu publicznego aby był on alternatywa. Tu też jest wiele do zrobienia.

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. jerzy #2860329 | 37.47.*.* 1 lut 2020 13:59

        ale przypomnijmy jeszcze ze na przełomie stycznia i lutego ma być ogłoszony przetarg na rozbudowę systemu tramwajowego w naszym miescie

        odpowiedz na ten komentarz

      Pokaż wszystkie komentarze (15)
      2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5