Fundusze na transport - Olsztyn najlepszy!

2019-10-03 12:02:31(ost. akt: 2019-10-03 15:45:06)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Olsztyn skutecznie pozyskuje pieniądze na inwestycje transportowe. Wśród miast wojewódzkich stolica Warmii i Mazur była bezkonkurencyjna.
Specjalny ranking podsumowujący lata 2014-18 przygotowało Pismo Samorządu Terytorialnego "Wspólnota". Jego wyniki zostały przedstawione podczas odbywającego się w Katowicach XVII Samorządowego Forum Kapitału i Finansów.

Autorami zestawienia są naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego. Przyjrzeli się dotacjom z pieniędzy europejskich przeznaczonych na zadania transportowe, z jakich korzystały samorządy w Polsce od 2014 roku, czyli od momentu rozpoczęcia trwającej unijnej perspektywy.

- Uzasadnieniem tego wyboru jest fakt, że ten dział obejmuje największą część funduszy unijnych, jakie pozyskują polskie samorządy - tłumaczy kierownikiem Katedry Rozwoju i Polityki Lokalnej na Wydziale Geografii i Studiów Regionalnych UW prof. Paweł Swianiewicz. - Po zapaści w roku 2016 i stosunkowo powolnej odbudowie wielkości wykorzystywanych funduszy w 2017, rok 2018 przyniósł historyczny rekord. Pierwszy raz wielkość funduszy wydatkowanych w jednym roku przekroczyła 16 miliardów złotych. Chciałoby się powiedzieć: nareszcie. Bo skoro w budżecie siedmioletnim dla samorządów zapisano rekordowej wielkości fundusze, to najwyższa pora zacząć je wydawać, jeśli chcemy je sensownie wykorzystać, zanim będzie za późno.

W badanym przez naukowców okresie Olsztyn zdobył w przeliczeniu na mieszkańca 3293,41 zł dotacji z budżetu UE. Drugi w zestawieniu był Rzeszów (2671,73 PLN), a trzeci - Lublin (2224,18 PLN). Stolica Warmii i Mazur pozyskała niemal dwukrotnie więcej pieniędzy, niż czwarty w zestawieniu Białystok (1838,33 PLN) i prawie trzy razy więcej, niż kolejny Gdańsk (1243,68 PLN).

- Bez środków unijnych niczego byśmy nie zrobili - przyznaje prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz. - To one były motorem wszelkich działań i dziękujemy wszystkim, którzy sprawili, że były dla nas dostępne. Korzystaliśmy z każdej możliwości i ze wszystkich programów, czy były to środki regionalne, czy też na przykład z programu Polska Wschodnia. Sięgamy również po fundusze w ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych. Nie ukrywam, że wkład sporo nas kosztuje, ale nie mamy wyjścia. Rozwój wymaga poświęceń.

Wśród najważniejszych inwestycji ostatnich lat związanych z transportem są m.in. projekt tramwajowy, budowa buspasów w ciągu al. Warszawskiej, Niepodległości, Pstrowskiego, budowa ul. Obiegowej, modernizacja ul. Bałtyckiej i Sikorskiego oraz śródmiejskich tras.

UM Olsztyna

Komentarze (15) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. jerzy #2860329 | 37.47.*.* 1 lut 2020 13:59

    ale przypomnijmy jeszcze ze na przełomie stycznia i lutego ma być ogłoszony przetarg na rozbudowę systemu tramwajowego w naszym miescie

    odpowiedz na ten komentarz

  2. olsztyn #2800428 | 88.156.*.* 6 paź 2019 18:07

    Tak Mazur masz rację. Ale nie do końca. Bo nie robi się czegoś bez konsultacji ludzi tych ludzi co jeżdżą komunikacją miejską . Bo oni na co dzień doświadczają tych błędów urzędniczych. Którzy umieją decydować i projektować tylko za biurka, a żaden z nich nigdy nie jechał autobusem miejskim lub tramwajem. I nie doświadczył problemu przy awarii takiego środka komunikacji. Co dalej taki tramwaj , gdy ulegnie awarii to za nim stoją wszyscy . Brak możliwości jego ominięcia jak to ma na przykład środek kołowy. Stoimy i stoimy, aż nerwy nas biorą i biorą. No tak. Każda linia tramwajowa powinna mieć mijankę z zwykłymi zwrotnicami, aby motorniczy mógł je ręcznie przestawić na wypadek takich zdarzeń proste jak budowa cepa.Omijamy taki zepsuty tramwaj i jedziemy, A nie wysiadamy i zasuwamy do najbliższego przystanku i co dalej? Tak to jest jak ktoś nie ma pojęcia , a się bierze za coś czego nie umie i nie potrafi zrobić.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz

  3. Mazur #2800295 | 77.112.*.* 6 paź 2019 11:00

    Może powiem coś mało popularnego ale... Właśnie po to się buduje obwodnicę miast i całą sieć nowoczesnej infrastruktury drogowej bezkolizyjnej aby odciążyć miasta i osiedla i w konsekwencji zmniejszać tam ruch a nie bo zwiększać. Jakkolwiek budowa de facto od podstaw struktury komunikacyjnej regionu jest koniecznością (bo to co jest nadaje się po remoncie co najwyżej na lokalne drogi dojazdowe do posesji lub ścieżki rowerowe jak np DK 16 na odcinku od Mrągowa na wschód i jest to jakaś kpina że nosi to coś miano drogi krajowej) to w samych miastach po wybudowaniu obwodnic (aw Olsztynie szczęśliwie ten fakt nastapil) zasada jest ograniczanie transportu prywatnego szczególnie w centrach. W dużych i srednioduzych miastach podstawa winna być komunikacja publiczna i tak się robi w Europie. Metody są różne, bardzo wysokie opłaty nie tylko za parkowanie ale za sam wjazd do wybranych stref, ograniczanie miejsc parkingowych (A nie ich tworzenie), zwężenie ulic i wykorzystana przestrzeń oddawanie mieszkańcom etc. Chodz i generalnie o maksymalne zniechęcenie do korzystania z samochodów prywatnych. U nas natomiast nadal pokutuje twierdzenie że samochód osobowy to synonim pozycji społecznej. To jest uzupełnienie transportu a nie jego podstawą. Inna kwestia jest aby władze lokalne zaoferował taki poziom transportu publicznego aby był on alternatywa. Tu też jest wiele do zrobienia.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. NO TAK #2799973 | 77.112.*.* 5 paź 2019 16:54

      ZA CUDZE TO SIĘ GOSPODARZY , A POPRZEDNIA FIRMA CO BUDOWAŁA TRAMWAJE ROZLICZONA ? , A POZOSTAŁE AFERY , ŻADEN INWESTOR TU NIE DOCIERA , STUDENCI WYPEŁNIAJĄ PUSTE MIESZKANIA , NIE WIDZĘ CZYM TU SIĘ ZACHWYCIĆ ,,,,,,

      Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

    2. Piotrek111 #2799429 | 188.147.*.* 4 paź 2019 13:27

      E koła po ci nowobaltycka jak w piątek o 7:30 z porannej do ronda jedzie się 15 min najszybciej w Olsztynie .Pomieszkajcie sobie innych dzielnicach , ja uciekłem z jarot do gutkowa i jestem w niebo wzięty

      odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (15)
    2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5