Walczymy o północną obwodnicę Olsztyna
2019-04-23 20:28:47(ost. akt: 2019-04-23 20:29:30)
Ulicami Olsztyna jeździ się coraz lepiej, ale do ideału jeszcze daleko. O niebo sytuację poprawiło by wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza granice miasta, m.in. dzięki budowie północnej obwodnicy.
Kończąca się budowa południowej obwodnicy Olsztyna cieszy kierowców. Mniej jednak tych, którzy tkwią w korkach m.in. na Zatorzu, jak i tamtejszych mieszkańców. Podobnie zresztą jak mieszkańców Dywit czy Dobrego Miasta. Do pełni szczęścia bowiem potrzeba postawienia przysłowiowej kropki nad „i”, czyli budowy obwodnicy północnej. O to walczą miejscowe parlamentarzystki, ale na realizację tych marzeń będzie trzeba jeszcze poczekać.
— Obecnie kończona jest ważna inwestycja transportowa miasta, budowa obwodnicy południowej — zauważyła posłanka z Olsztyna Anna Wasilewska. — Obwodnica nie tylko poprawi jakość życia mieszkańców, ale także wzmocni i poprawi transport w regionie. Jednak aby całościowo zapewnić poprawę układu drogowego Olsztyna i jego zrównoważonego rozwoju, niezbędna jest szybka budowa obwodnicy północnej. Jak wyjaśniła parlamentarzystka, jadąc w kierunku północnych granic państwa, ruch odbywa się po miejskich ulicach, w tym przez jedno z najstarszych i bardzo zaludnionych osiedli Zatorza, gdzie ulice są bardzo wąskie, a ruch odbywa się pod oknami mieszkań.
PRZECZYTAJ KONIECZNIE:
W podobnym tonie wypowiadała się posłanka Urszula Pasławska. Jak zaznaczyła, "inwestycję należy traktować jako niezbędną kontynuację południowej części obwodnicy Olsztyna".Węzeł Olsztyn Południe z kompletem łącznic
— Oba odcinki tylko częściowo wyprowadzą ruch tranzytowy poza granice Olsztyna — zauważyła. —. Nadal będą pojawiać się komplikacje w północno-wschodniej części miasta oraz na fragmencie drogi krajowej nr 16 między Olsztynem a Biskupcem. Należy zaznaczyć, że ten właśnie odcinek cechuje się jednym z największych natężeń ruchu w całym województwie warmińsko-mazurskim.
Pasławska dodała, że zgodnie z najbardziej aktualnym pomiarem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad średnio przejeżdża tędy 16 459 aut na dobę. Dla porównania: średnia dla województwa na drogach sieci krajowej to 6 133 pojazdy na dobę.
PRZECZYTAJ KONIECZNIE:
— W listopadzie 2018 roku prezydent Olsztyna wystąpił do Ministra Infrastruktury z prośbą o wsparcie projektu "Przygotowanie dokumentacji projektowej budowy północnej obwodnicy Olsztyna", w szczególności o uwzględnienie budowy północnej obwodnicy w programie budowy dróg krajowych na najbliższe lata oraz możliwość bezpośredniej współpracy w tym zakresie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad — przypomniała Wasilewska. — Czy Ministerstwo Infrastruktury planuje uwzględnić budowę północnej obwodnicy Olsztyna w Krajowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, z perspektywą do 2025 roku? — dopytywała.Obwodnica coraz bliżej. Drogowcy pracują na najtrudniejszym fragmencie [ZDJĘCIA]
Jak w odpowiedzi poinformował Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w resorcie infrastruktury, "obecnie priorytetem realizowanym w ramach programu jest budowa sieci autostrad i dróg ekspresowych oraz budowa wybranych obwodnic w ciągach dróg krajowych. Zadanie polegające na budowie północnej obwodnicy Olsztyna nie zostało w nim ujęte. Działania Ministerstwa Infrastruktury skupiają się obecnie na realizacji już wyznaczonych priorytetów inwestycyjnych".
— Kwestia sytuacji komunikacyjnej stolicy województwa warmińsko-mazurskiego jest przedmiotem prac i analiz Ministerstwa Infrastruktury, i podejmowane były i są działania, których wymierne efekty już są i będą widoczne w niedalekiej przyszłości, a realizacja kolejnych postulatów i wniosków władz samorządowych regionu będzie przedmiotem analiz w zakresie określenia priorytetów inwestycyjnych na przyszłą perspektywę finansową UE — podsumował Bittel.
Gra o północną obwodnicę toczy się jednak dalej.
Prezydent Piotr Grzymowicz przypomniał ostatnio, że Olsztyn już kilka lat temu podpisał porozumienie z GDDKiA o konieczności wykonania studium korytarzowego, które określi możliwości poprowadzenia obwodnicy, zarówno za wschodnią, jak i za zachodnią granicą Olsztyna. — Liczyłem, iż uda się to zrobić za środki zewnętrzne, ale jednak nie jest to obecnie możliwe. Dlatego przy korekcie budżetu na najbliższej sesji Rady Miasta wniosę o przeznaczenie na ten cel dwóch milionów złotych — poinformował na swoim profilu na FB. — To pierwszy krok i warunek do realnego myślenia o tej inwestycji. Na razie widać, że jej zrealizowanie nie będzie łatwe, ale trzeba zrobić rzecz najważniejszą: dać sobie szansę!
Prezydent Piotr Grzymowicz przypomniał ostatnio, że Olsztyn już kilka lat temu podpisał porozumienie z GDDKiA o konieczności wykonania studium korytarzowego, które określi możliwości poprowadzenia obwodnicy, zarówno za wschodnią, jak i za zachodnią granicą Olsztyna. — Liczyłem, iż uda się to zrobić za środki zewnętrzne, ale jednak nie jest to obecnie możliwe. Dlatego przy korekcie budżetu na najbliższej sesji Rady Miasta wniosę o przeznaczenie na ten cel dwóch milionów złotych — poinformował na swoim profilu na FB. — To pierwszy krok i warunek do realnego myślenia o tej inwestycji. Na razie widać, że jej zrealizowanie nie będzie łatwe, ale trzeba zrobić rzecz najważniejszą: dać sobie szansę!
Łukasz Razowski
Komentarze (60) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
Jan #2792453 | 83.9.*.* 17 wrz 2019 21:34
Szmitowi można tez podziękować ze nie powstała północna obwodnica Olsztyna, twierdził, ze po otwarciu 4 pasmowej trasy na Gdansk tiry nie będą jechać do granicy przez Olsztyn i Dywity. A jadą!!!
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz
Artemiusz #2724744 | 89.228.*.* 30 kwi 2019 10:11
Może skończcie najpierw tę obwodnicę , której nie wiele brakuje, a która jest póki co całkowicie martwa i używana ciekawostkowo bardziej niż sensownie, dociążając Sikorskiego, Tuwima i Warszawską.
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz
zakorkowany Olsztyn #2723936 | 31.0.*.* 28 kwi 2019 09:18
Tak to jest jak kilku mieszkańców Dywit blokuje inwestycję ważną dla tysięcy mieszkańców. A Szmitowi z pisu można podziękować za to, że nie ma Nowobałtyckiej.
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz
Olsztynianin #2723930 | 31.0.*.* 28 kwi 2019 09:10
Lepiej zainwestować w Nowobałtycką niż w dojazd do Dywit, których mieszkańcy blokowali pomysł budowy obwodnicy.
Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz
Kler #2723810 | 178.235.*.* 27 kwi 2019 20:02
Niech pani arent porusza troche ustami wkoncu po cos je ma moze przemowi swoim do rozumu taka gwiazda
odpowiedz na ten komentarz