Jak to jest z niebieską farbą?

2019-04-22 07:00:00(ost. akt: 2019-04-21 22:54:35)

Autor zdjęcia: Michał Kalbarczyk

Wracamy do tematu\\\ Jakiś czas temu z olsztyńskiej starówki zniknęły miejsca dla niepełnosprawnych, bo konserwator nie pozwolił ich pomalować na niebiesko. Zgodnie z przepisami?
Czytelnik: „Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło, że brak niebieskiej farby nie jest powodem do usuwania miejsc dla niepełnosprawnych. Jeśli są znaki pionowe, to takie miejsce powinno zostać”.
Takie stanowisko faktycznie istnieje, ale... — ...nie jest obowiązującym przepisem — przypomina Michał Koronowski, rzecznik Zarządu Dróg Zieleni i Transportu. — Pozostawienie niewymalowanych na niebiesko miejsc skończyłoby się tym, że parkowaliby tam wszyscy kierowcy.
Co na to Ministerstwo Infrastruktury? — Na obszarach, gdzie wyznacza się miejsca postojowe, zgodnie z rozporządzaniem w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, należy przewidzieć stanowiska dla samochodów osób niepełnosprawnych — wyjaśnia Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.

I dalej: — Znak P-20 (koperta) stosuje się do oznaczenia stanowiska postojowego przeznaczonego do wyłącznego użytkowania przez niektórych uczestników ruchu drogowego. Stanowisko postojowe (cała jego powierzchnia) dla pojazdów osób niepełnosprawnych powinno mieć nawierzchnię barwy niebieskiej, a znak P-24 „miejsce dla pojazdu osoby niepełnosprawnej” stosuje się na nawierzchni barwy niebieskiej. Niezależnie od tego, czy znak P-24 stosuje się łącznie ze znakiem P-18 „stanowisko postojowe” (wewnątrz stanowiska) czy znakiem P-20 (wewnątrz koperty), znak ten umieszcza się na niebieskiej nawierzchni stanowiska.

Co więcej: — W ocenie MI brak barwy niebieskiej nawierzchni nie zmienia znaczenia wymienionych znaków drogowych. Kwestie kontroli ruchu drogowego i sankcjonowania naruszeń przepisów ruchu drogowego przez kierujących pojazdami pozostają jednak w kompetencji MSWiA — wyjaśnia Szymon Huptyś. — Decyzję o zastosowaniu w organizacji ruchu znaków drogowych podejmuje organ zarządzający ruchem właściwy dla danej drogi. Organ ten w myśl przepisów rozporządzenia rozpatruje projekty organizacji ruchu oraz wnioski dotyczące jej zmian. Zatwierdza też projekty organizacji ruchu, akceptując tym samym sposób umieszczenia znaków drogowych.

Paweł Jaszczanin

Komentarze (3) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Halik #2724400 | 91.232.*.* 29 kwi 2019 15:11

    Hm, z cyklu: niby nie robi różnicy, a jednak robi. Niebieskie sa bardziej widoczne - to argument, dwa jesteśmy do nich przyzwyczajeni. Trzy, nawet dla ścieżkach dla rowerów stosuje sie inny kolor kostki/nawierzchni, zeby je wyróznić - a tam tez sa znaki.. www.znaki-tdc.com

    odpowiedz na ten komentarz

  2. mazur #2720503 | 31.0.*.* 22 kwi 2019 16:44

    zamalujcie na niebiesko a dla zwyklaków na czerwono

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz

  3. Hegemon #2720450 | 88.156.*.* 22 kwi 2019 11:18

    Powinno być barwy niebieskiej, co rozumiem, że nie musi.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5