Pani poseł pyta o północną obwodnicę Olsztyna

2019-03-21 16:28:19(ost. akt: 2019-03-21 16:35:55)
Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Co z północną obwodnicą Olsztyna — zapytała rząd posłanka PSL Urszula Pasławska. Właśnie pani poseł dostała odpowiedź na swoją interpelację. I niestety nie ma dobrych wiadomości.
W swojej interpelacji z końca lutego poseł PSL Urszula Pasławska zapytała rząd, czy projekt budowy północnej części obwodnicy Olsztyna będzie wpisany na listę inwestycji do realizacji w ramach Krajowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023? A także, czy rząd sfinansuje — lub współfinansuje — przygotowanie dokumentacji projektowej tej inwestycji.

A jak ważna jest to inwestycja dla miasta, pokazała nasza sonda. Zapytaliśmy mieszkańców o trzy najważniejsze inwestycje, które powinny się rozpocząć w tym roku. Według naszych czytelników inwestycją numer jeden jest właśnie budowa północnej obwodnicy Olsztyna. Jest ona ważniejsza od budowy ul. Nowobałtyckiej czy przedłużenia ul. Wilczyńskiego do al. Warszawskiej.

Samorządowcy również wiedzą, że północna nitka jeszcze bardziej usprawniłaby ruch w mieście. Przypomnijmy, że między innymi to zadanie zostało wpisane do umowy koalicyjnej Piotra Grzymowicza z Koalicją Obywatelską.

I niestety nie ma dobrych wiadomości. W odpowiedzi na interpelację pani poseł Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury poinformował, że obecnie priorytetem realizowanym w ramach krajowego Programu jest budowa sieci autostrad i dróg ekspresowych oraz budowa wybranych obwodnic w ciągu dróg krajowych. Zadanie polegające na budowie północnej obwodnicy Olsztyna nie zostało w nim ujęte. Działania Ministerstwa Infrastruktury skupiają się obecnie na realizacji już wyznaczonych priorytetów inwestycyjnych.

— Kwestie związane z przygotowaniem i ewentualną realizacją zadania polegającego na budowie północnej obwodnicy Olsztyna będą mogły być przedmiotem prac nad kolejnym programem wieloletnim z zakresu transportu drogowego, realizowanym z wykorzystaniem funduszy z kolejnej perspektywy finansowej UE — czytamy w odpowiedzi wiceministra.

Podsekretarz stanu Bittel przypomina też, że trwa budowa południowej obwodnicy Olsztyna wraz z węzłem Pieczewo, co poprawi układ drogowy wokół Olsztyna, umożliwi eliminację znaczącej części ciężkiego ruchu z centrum miasta.

Na koniec w odpowiedzi czytamy: „Reasumując chciałbym ponownie potwierdzić, że kwestia sytuacji komunikacyjnej stolicy województwa warmińsko-mazurskiego jest przedmiotem prac i analiz Ministerstwa Infrastruktury, i podejmowane były i są działania, których wymierne efekty już są i będą widoczne w niedalekiej przyszłości, a realizacja kolejnych postulatów i wniosków władz samorządowych regionu będzie przedmiotem analiz w zakresie określenia priorytetów inwestycyjnych na przyszłą perspektywę finansową UE.”

To wszystko, nie ma ani słowa o tym, czy miasto będzie mogło liczyć na wsparcie przy opracowaniu dokumentacji projektowej północnej obwodnicy. Jak widać z pisma wiceministra, budowa drugiej nitki obwodnicy to już raczej kwestia kolejnej unijnej perspektywy finansowej, a więc lata 2020-2027.

Żeby jednak ciężkie samochody zniknęły z olsztyńskich ulic, północna obwodnica jest niezbędna. Na razie nie ma jej w krajowym programie, nie na nią pieniędzy. Co więcej, nie wiadomo, jak miałaby biec nowa droga.

Niedawno Daniel Zadworny, wójt gminy Dywity, wystąpił do prezydenta Olsztyna i dyrektora olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o rozpoczęcie prac planistyczno-koncepcyjnych i projektowych.

Wójt proponuje, żeby Olsztyn i GDDKiA pełniły rolę liderów w pracach nad korytarzem obwodnicy, ale też zostały w nie włączone — jako równoprawni partnerzy — samorządy położone na północ od Olsztyna.

Ta ostatnia uwaga to wynik zmiany podejścia co do przebiegu północnej nitki. Niewykluczone, że droga biec będzie nie po wschodniej stronie miasta, ale po zachodniej. Dlatego w Kudypach, gdzie południowa obwodnica łączy się z „szesnastką”, powstało rondo turbinowe, a nie bezkolizyjny węzeł. Nie wiadomo również, gdzie obie nitki obwodnicy miałyby się połączyć.

Wprawdzie w 2015 roku GDDKiA zawarła porozumienie z prezydentem Olsztyna w sprawie wytyczenia korytarza, którym miałaby pobiec droga (chodziło o wykonanie studium korytarzowego oraz studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego), jednak od tamtego czasu niewiele się zmieniło.

am

Komentarze (69) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Niko #2701356 | 95.160.*.* 21 mar 2019 16:39

    Niech ten babochlop powie co zrobili gdy rządzili.

    Ocena komentarza: warty uwagi (19) odpowiedz na ten komentarz

  2. . #2701357 | 88.156.*.* 21 mar 2019 16:42

    Podobno raz już chciał ktoś budować taką obwodnicę i podobno ktoś ją zablokował. Podobno mieszkańcy Dywit. Podobno teraz mają znów o coś pretensje.

    Ocena komentarza: warty uwagi (56) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. investor #2701364 | 164.127.*.* 21 mar 2019 16:47

      Po co rząd ma inwestować w budowę obwodnicy stutysięcznego miasta na rubieżach cywilizowanego świata?

      Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (4)

      1. Jan #2701374 | 5.174.*.* 21 mar 2019 16:56

        Pani poseł po prawie 4 latach w parlamencie zapytała o obwodnicę?? Odnoszę wrażenie,że troska o ruch tranzytowy,tak uciążliwy dla mieszkańców jest niestety próbą zaistnienia w mediach. Po tylu artykułach w lokalnej prasie na temat programu budowy dróg krajowych, w których jasno było przedstawione,że w perspektywie 2014-2023 północnej obwodnicy nie ma i nie będzie. Pani poseł wydaje się być osobą najmniej poinformowaną w tym temacie skoro zadaje takie pytanie. Ostatnio zatroskany Warmią i Mazurami był pan prezes w kampanii wyborczej.

        Ocena komentarza: warty uwagi (20) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

        1. Polaska #2701394 | 188.146.*.* 21 mar 2019 17:34

          Tak się wspiera biedniejsze regiony gorszy sort polska wschodnia A Dywitu strzelily sobie w kolano a Olsztyn dostał odlamkiem.Tacy nieudacznicy powinni dostać jakieś kary że działają na szkodę miasta i gminy...

          Ocena komentarza: warty uwagi (26) odpowiedz na ten komentarz

        Pokaż wszystkie komentarze (69)
        2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5