Pani poseł pyta o północną obwodnicę Olsztyna

2019-03-21 16:28:19(ost. akt: 2019-03-21 16:35:55)
Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Co z północną obwodnicą Olsztyna — zapytała rząd posłanka PSL Urszula Pasławska. Właśnie pani poseł dostała odpowiedź na swoją interpelację. I niestety nie ma dobrych wiadomości.
W swojej interpelacji z końca lutego poseł PSL Urszula Pasławska zapytała rząd, czy projekt budowy północnej części obwodnicy Olsztyna będzie wpisany na listę inwestycji do realizacji w ramach Krajowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023? A także, czy rząd sfinansuje — lub współfinansuje — przygotowanie dokumentacji projektowej tej inwestycji.

A jak ważna jest to inwestycja dla miasta, pokazała nasza sonda. Zapytaliśmy mieszkańców o trzy najważniejsze inwestycje, które powinny się rozpocząć w tym roku. Według naszych czytelników inwestycją numer jeden jest właśnie budowa północnej obwodnicy Olsztyna. Jest ona ważniejsza od budowy ul. Nowobałtyckiej czy przedłużenia ul. Wilczyńskiego do al. Warszawskiej.

Samorządowcy również wiedzą, że północna nitka jeszcze bardziej usprawniłaby ruch w mieście. Przypomnijmy, że między innymi to zadanie zostało wpisane do umowy koalicyjnej Piotra Grzymowicza z Koalicją Obywatelską.

I niestety nie ma dobrych wiadomości. W odpowiedzi na interpelację pani poseł Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury poinformował, że obecnie priorytetem realizowanym w ramach krajowego Programu jest budowa sieci autostrad i dróg ekspresowych oraz budowa wybranych obwodnic w ciągu dróg krajowych. Zadanie polegające na budowie północnej obwodnicy Olsztyna nie zostało w nim ujęte. Działania Ministerstwa Infrastruktury skupiają się obecnie na realizacji już wyznaczonych priorytetów inwestycyjnych.

— Kwestie związane z przygotowaniem i ewentualną realizacją zadania polegającego na budowie północnej obwodnicy Olsztyna będą mogły być przedmiotem prac nad kolejnym programem wieloletnim z zakresu transportu drogowego, realizowanym z wykorzystaniem funduszy z kolejnej perspektywy finansowej UE — czytamy w odpowiedzi wiceministra.

Podsekretarz stanu Bittel przypomina też, że trwa budowa południowej obwodnicy Olsztyna wraz z węzłem Pieczewo, co poprawi układ drogowy wokół Olsztyna, umożliwi eliminację znaczącej części ciężkiego ruchu z centrum miasta.

Na koniec w odpowiedzi czytamy: „Reasumując chciałbym ponownie potwierdzić, że kwestia sytuacji komunikacyjnej stolicy województwa warmińsko-mazurskiego jest przedmiotem prac i analiz Ministerstwa Infrastruktury, i podejmowane były i są działania, których wymierne efekty już są i będą widoczne w niedalekiej przyszłości, a realizacja kolejnych postulatów i wniosków władz samorządowych regionu będzie przedmiotem analiz w zakresie określenia priorytetów inwestycyjnych na przyszłą perspektywę finansową UE.”

To wszystko, nie ma ani słowa o tym, czy miasto będzie mogło liczyć na wsparcie przy opracowaniu dokumentacji projektowej północnej obwodnicy. Jak widać z pisma wiceministra, budowa drugiej nitki obwodnicy to już raczej kwestia kolejnej unijnej perspektywy finansowej, a więc lata 2020-2027.

Żeby jednak ciężkie samochody zniknęły z olsztyńskich ulic, północna obwodnica jest niezbędna. Na razie nie ma jej w krajowym programie, nie na nią pieniędzy. Co więcej, nie wiadomo, jak miałaby biec nowa droga.

Niedawno Daniel Zadworny, wójt gminy Dywity, wystąpił do prezydenta Olsztyna i dyrektora olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o rozpoczęcie prac planistyczno-koncepcyjnych i projektowych.

Wójt proponuje, żeby Olsztyn i GDDKiA pełniły rolę liderów w pracach nad korytarzem obwodnicy, ale też zostały w nie włączone — jako równoprawni partnerzy — samorządy położone na północ od Olsztyna.

Ta ostatnia uwaga to wynik zmiany podejścia co do przebiegu północnej nitki. Niewykluczone, że droga biec będzie nie po wschodniej stronie miasta, ale po zachodniej. Dlatego w Kudypach, gdzie południowa obwodnica łączy się z „szesnastką”, powstało rondo turbinowe, a nie bezkolizyjny węzeł. Nie wiadomo również, gdzie obie nitki obwodnicy miałyby się połączyć.

Wprawdzie w 2015 roku GDDKiA zawarła porozumienie z prezydentem Olsztyna w sprawie wytyczenia korytarza, którym miałaby pobiec droga (chodziło o wykonanie studium korytarzowego oraz studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego), jednak od tamtego czasu niewiele się zmieniło.

am

Komentarze (69) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Wojownik. #2963306 | 10.10.*.* 23 sie 2020 12:11

    Niech się zapyta kolegów z Urzędu Marszałkowskiego dlaczego przy olsztyńskiej filharmonii wystają płytki chodnikowe. Dyrektor Nie ma czasu ponieważ ma jeszcze kilka zajęć za Olsztynem. Drugi Dyrektor pilnuje dzieci , kierownik administracji pilnuje małżonki bufetu . No przecież Pan gustaw Brzezin ogłosił przetarg na Dyrektora filharmonii , wielkiego drygenta. Ale jaki szanujący drygent z Krakowa miasta 775 tys ludnosci by przyjechał do miasta olsztyna 173 tysiące. Taki sam jak partia PSL. Dobry muzyk to awansuje a nie schodzi do podziiemia.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  2. Nowy dworzec - KURNIK 1/4 starego #2707764 | 82.139.*.* 1 kwi 2019 20:06

    O tym głośno nikt nie mówi, ciekawe dlaczego?: "Nowy dworzec w Olsztynie. Przede wszystkim znacznie mniejszy" https://www.transport-publicz ny.pl/mobile/nowy-dworzec-w-olsztynie-pr zede-wszystkim-znacznie-mniejszy-60886.h tml

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  3. Wojciech #2702429 | 81.190.*.* 23 mar 2019 16:05

    Upomina się o obwodnicę, bo idą wybory. Ważniejsze dla Olsztyna jest syren ulic, a nie zadanie rządowe. Tyle w temacie.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  4. ren #2702258 | 89.228.*.* 23 mar 2019 09:30

    Powinna spytać kiedy dokończą drogę Olsztyn -Borki.Miała być dwupasmowa w każdą stronę .

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  5. Dan #2702224 | 109.241.*.* 23 mar 2019 07:34

    Paslawska niemota z nowego miasta lubawskiego jak grzybek nic nie robila jako wicemarszalek i nic nie robi jako posel teraz zdziwiona dopytuje o obwodnice jak kazdy kto sledxi temat wie ze dywity zablokowaly budowe jej polnocnej czesci paslawska to byl rok "turbodoladowania z przyspieszeniem" tylko bez ciebie i psl

    Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (69)
2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5