Z Dajtek na dworzec pociągiem, czyli co z koleją miejską w Olsztynie? [SONDA]

2019-03-09 19:05:39(ost. akt: 2019-03-09 19:14:11)
Pociągiem do pracy

Pociągiem do pracy

Autor zdjęcia: Karol Kiłyk

Czy pociągiem, tak samo jak komunikacją miejską, można dojechać do pracy? Można! Sprawdziliśmy: taki przejazd z olsztyńskich Dajtek na dworzec kolejowy zajmuje kilka minut. Autobusem miejskim jest to nawet 45 minut!
Ile zajmuje dojazd do pracy samochodem z Dajtek? W godzinach szczytu do centrum Olsztyna można dojechać w kwadrans. Podróż autobusem na dworzec główny, jeśli wybierzemy linię nr 107, zajmie nawet 45 minut. Gorzej, jeśli po drodze czekają nas przesiadki.

Sprawdziliśmy, ile podróż na trasie Dajtki — dworzec PKP zajmie pociągiem.
— Już kolejny raz jadę — mówi pasażerka, którą spotkaliśmy na peronie. — Jest wygodnie i szybko.

Godzina 9.11. Pociąg przyjeżdża punktualnie. Od razu przed moimi oczami stają wspomnienia z Londynu, gdzie do centrum z północnych dzielnic dojeżdżałam głównie koleją miejską. To była znakomita alternatywa dla korków i długich tras autobusów.

Na olsztyński dworzec docieram w 4 minuty, choć według rozkładu czas przejazdu może wynieść 6 minut. Poranne korki widziałam jedynie z okna pociągu. Dłużej zajęło mi pokonanie pieszo trasy z dworca do redakcji przy Partyzantów.
W dodatku podróż koleją jest odprężająca. Bo kolej też się zmienia — dojechałam do pracy nowym składem. — Wie pani, jeszcze niewiele osób wsiada, ale widać, że ludzie interesują się tymi połączeniami — mówi konduktor.

Bilet mogę kupić w pociągu. Koszt biletu normalnego: 4 zł (bilet normalny komunikacji miejskiej kosztuje 3 zł). Ale liczy się czas. W cztery minuty do domu? Jeszcze do niedawna mieszkańcy Dajtek mogli o tym tylko pomarzyć. A czy spełni się marzenie o kolei miejskiej?

— Jesteśmy otwarci na propozycje i chętni do współpracy — mówi Anna Nowak, rzeczniczka Przewozów Regionalnych oddziału w Olsztynie. — Kolej miejska wpisuje się w koncepcję inteligentnych miast, czyli Smart City, która zakłada podnoszenie jakości życia mieszkańców. Rozwiązaniem jest na przykład wspólny bilet, który by obowiązywał zarówno na komunikację miejską, jak i kolejową. W tym momencie jednak to kwestia przyszłości, ale jednocześnie niczego nie wykluczamy.

Anna Nowak zaznacza, że organizacja wspólnego biletu czy dodanie usług Polregio do karty miejskiej leży po stronie miasta. Przewoźnik jest tylko dostawcą usługi.

Zapytaliśmy w ratuszu. — Jesteśmy otwarci na rozmowy na ten temat, jednak elementem niezbędnym do uruchomienia kolei miejskiej jest infrastruktura, której niestety wciąż nie ma. Chodzi o przystanki w śródmieściu (jest budowany — red.), na Likusach i w Gutkowie — mówi Marta Bartoszewicz, rzeczniczka Urzędu Miasta w Olsztynie.

Trzeba też przypomnieć, że perony na Dajtkach i w centrum powstały dzięki modernizacji linii kolejowej z Olsztyna do Działdowa. Zatrzymują się tu pociągi regionalne jeżdżące z Olsztyna do Iławy i Olsztynka. To nie koniec, bo już niedługo będzie można dojechać pociągiem do centrum.


I dodaje: — Dzięki budowie nowych przystanków i modernizacji dotychczasowych poprawiamy atrakcyjność linii, co stwarza warunki do uruchomienia większej liczby pociągów, co jest już zadaniem organizatora transportu.

Katarzyna Janków-Mazurkiewicz



Liczę, że kolej miejska stanie się rzeczywistością. Dzięki temu mieszkańcy mogliby komfortowo dojeżdżać do centrum Olsztyna. I nie chodzi wyłącznie o Dajtki, ale także o Gutkowo czy wręcz sąsiadujące z Olsztynem miejscowości. Ja jestem za. I to bardzo! Przekonała mnie o tym wyprawa komunikacją miejską z centrum na Dajtki. Po godzinie 17, z przesiadką, podróż zajęła ponad 50 minut. W czasie oczekiwania na kolejny autobus zmarzłam, przewiało mnie i w końcu dopadło mnie przeziębienie. Pociągiem byłabym na miejscu w kilka minut. Gdyby tylko jeszcze tych pociągów było więcej w rozkładzie... Na razie połączenia nie za bardzo zgadzają się z moim harmonogramem pracy, ale mam nadzieję, że w przyszłości i to się zmieni.

Od autorki:



Czy Olsztyn potrzebuje kolei miejskiej?
Tak, chętnie będę jej pasażerem
89%
Nie, ten pomysł się nie sprawdzi
11%

Komentarze (28) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. EMS #2695080 | 88.156.*.* 9 mar 2019 20:02

    a czemu nie dorobić przystanku przy Michelin? Tory są przecież pod sam zakład form!

    Ocena komentarza: warty uwagi (16) odpowiedz na ten komentarz

  2. koneser #2695172 | 88.156.*.* 9 mar 2019 23:50

    Olsztyńska Kolej Dojazdowa miałaby sens, gdyby nie było tramwajów. Naście lat temu pisałem, że wystarczy pociągnąć podwójną linię kolejową z okolic Michelina poprzez Kolonię Mazurską, obok Nagórek, Pieczewa, Jaroty do Słonecznego Stoku - reszta torów istnieje od lat (patrz plan Olsztyna), porobić przystanki. Jedne składy jechałyby na trasie Pieczewo - Jaroty Witosa (K.Puchatka) - Jarocka - Bartąska - Stary Dwór lub Sł. Stok- Dajtki (Rolna) - Dajtki PZMot - Olsztyn Zach. - 1 Maja - Olsztyn Główny - Lubelska - Towarowa - Michelin / Piłsudskiego - Os. Mazurskie / Pstrowskiego - Nagórki 1 (okolice Krasickiego/Elbląskiej) - Nagórki 2 / Barcza - Pieczewo i.t.d. Po drugim równoległym torze składy jeździłyby w odwrotną stronę. Dodatkowo do /Olsztyna docierają linie kolejowe z 6 kierunków i też jest to pole do popisu dla rozbudowy i wygodnego skomunikowania przedmieść i innych dzielnic, np. Gutkowo, Likusy...

    Ocena komentarza: warty uwagi (11) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (5)

    1. Piotr #2695362 | 88.156.*.* 10 mar 2019 13:00

      Teraz potrzeba wspólnego biletu na kolej i MPK.

      Ocena komentarza: warty uwagi (10) odpowiedz na ten komentarz

    2. a ja pytam #2695222 | 31.0.*.* 10 mar 2019 08:00

      Kiedy Metro?

      Ocena komentarza: warty uwagi (10) odpowiedz na ten komentarz

    3. Barras bravas #2695066 | 188.146.*.* 9 mar 2019 19:35

      Ja też jeżdżę kolejka z dajtek i płace 2 zł bo jestem pracownikiem kolei

      Ocena komentarza: warty uwagi (10) odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (28)
    2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5