Nowy dworzec w Olsztynie nie powstanie? Taki scenariusz jest możliwy

2019-03-07 20:01:54(ost. akt: 2019-03-07 18:51:41)

Autor zdjęcia: Archiwum GO

Czy Olsztyn straci szansę na nowy dworzec PKP? To realny scenariusz, jeśli sprawa uznania dworca za zabytek będzie się tak przeciągała. Ten administracyjny ping-pong może sprawić, że pieniądze unijne trafią na inną inwestycję.
Plany były takie, że już wiosną ubiegłego roku miała być wybita pierwsza łopata na budowie nowego dworca w Olsztynie. Nic z tego nie wyszło i — co gorsza — w ogóle nic może nie wyjść z tych wielkich planów. Obejdziemy się tylko smakiem nowego dworca. Dlaczego? Powodem jest administracyjny ping-pong, który trwa wokół uznania dworca za zabytek. I jeśli nie da się szybko i ostatecznie rozstrzygnąć tej kwestii, to będziemy mogli zapomnieć o nowym dworcu.

Przypomnijmy, że budowa dworca, jak też przebudowa układu torowego na stacji Olsztyn Główny, mają być dofinansowane z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020. — Europejskie fundusze mają swoje zasady, wymagają dyscypliny czasowej, żeby zmieścić się w okresie kwalifikowalności wydatków. Te pieniądze nie czekają bez końca — wyjaśnia nam jeden z urzędników, który zajmuje się funduszami europejskimi. — Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, w strukturach którego funkcjonuje instytucja zarządzająca Programem Operacyjnym Polska Wschodnia, będzie musiało w niedługim czasie zareagować, żeby pieniądze nie wróciły do unijnego budżetu.

I jak się okazuje, już zareagowało. — Jeżeli do czerwca sprawa nie będzie rozstrzygnięta, czy dworzec jest zabytkiem, czy nie, to jest zagrożenie, że nie będzie unijnego dofinansowania dla tej inwestycji — mówi Tomasz Leś z biura prasowego PKP S.A.

W tej sytuacji Olsztynowi może przejść koła nosa inwestycja warta dziesiątki milionów złotych. Przebudowa dworca Olsztyn Główny jest częścią bowiem projektu „Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo — Olsztyn” w Programie Operacyjnym Polska Wschodnia 2014-2020. Umowa o dofinansowanie projektu została zawarta w 2017 r., a termin jego zakończenia 
i rozliczenia wyznaczono na 30 listopada 2022 r. Kwalifikowalność wydatków z funduszy strukturalnych (czyli to, co można sfinansować z unijnej dotacji) kończy się więc w 2023 r. Szacowana wartość budowy samego dworca Olsztyn Główny to 39,7 mln zł, z czego 32,3 mln wydatków kwalifikowalnych, a unijne dofinansowanie to 19 mln zł. Natomiast ile kosztować może budowa nowego dworca, tego nie wiadomo.

Oprócz dworca projekt obejmuje także m.in. przebudowę układu torowego na stacji Olsztyn Główny wraz z przebudową peronów. Jednak żeby tak się stało, potrzebna jest decyzja w sprawie dworca Olsztyn Główny, bo te zadania są ze sobą powiązane (rozwiązania architektoniczne, wyjścia na perony, kładka lub tunel na Zatorze). Wartość całkowita tej części robót to ok. 133,5 mln zł, w tym ok. 109 mln zł wydatków kwalifikowalnych.

O dworcu pisaliśmy już wielokrotnie. Batalia o wpisanie go do rejestru zabytków trwa już od dwóch lat. Uznania dworca za zabytek chcą trzy małe stowarzyszenia. W lutym ubiegłym roku konserwator zabytków uznał, że dworce PKP i PKS wraz z przylegającym budynkiem biurowym nie są zabytkiem, a do rejestru wpisane zostaną jedynie historyczne wiaty na peronach nr 2, 3 i 4. Wiaty dokumentują bowiem historię pierwszego, XIX-wiecznego dworca w Olsztynie.

Stowarzyszenia odwołały się do ministra kultury, który polecił wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków jeszcze raz zająć się sprawą. Ten podtrzymał swoją wcześniejszą decyzję, uznając za zabytek jedynie XIX-wieczne wiaty peronowe, mozaikę ścienną zlokalizowaną przy schodach na antresolę w części dworca PKS oraz mozaikę ścienną zlokalizowana między kasami biletowymi w części dworca PKP oraz dwa neony. Trafią one do rejestru zabytków ruchomych. Jednak tę decyzję trzy stowarzyszenia konserwatora znowu oprotestowały i znowu odwołały się do ministerstwa kultury.

Ile czasu minie, zanim zapadanie ostateczna decyzja, nie wiadomo. A czas ucieka. W połowie stycznia PKP SA wybrały firmę, która ma opracować dokumentację projektową dla budowy dworca Olsztyn Główny wraz z modernizacją układu torowo-peronowego i infrastruktury kolejowej. — Tyle że trudno cokolwiek projektować, nie wiedząc, co z dworcem — podkreśla Tomasz Leś. — Projektant musi zastosować się do decyzji konserwatora. Trudno też mówić o kosztach budowy dworca, nie mając projektu. A dokładnego projektu nie będzie, dopóki nie będzie ostatecznej decyzji konserwatora. Koło się zamyka.

W PKP PLK, która ma odpowiadać za przebudowę infrastruktury torowo-peronowej, są jednak dobrej myśli. — Planujemy, że przebudowa stacji Olsztyn Główny zakończy się w 2023 roku. Nie ma zagrożenia dla utraty dofinansowania unijnego dla przebudowy stacji Olsztyn Główny — zapewnia Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.

am

Czytaj e-wydanie

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij

Komentarze (86) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Nowy dworzec - KURNIK 1/4 starego #2707761 | 82.139.*.* 1 kwi 2019 20:05

    O tym głośno nikt nie mówi, ciekawe dlaczego?: "Nowy dworzec w Olsztynie. Przede wszystkim znacznie mniejszy" https://www.transport-publicz ny.pl/mobile/nowy-dworzec-w-olsztynie-pr zede-wszystkim-znacznie-mniejszy-60886.h tml

    odpowiedz na ten komentarz

  2. tom scott #2703848 | 185.189.*.* 25 mar 2019 23:47

    * Czy szukasz środków finansowych na założenie własnej firmy? ** Czy potrzebujesz pożyczek prywatnych lub biznesowych na różne cele? ** Czy szukasz pożyczek na realizację dużych projektów? Email: patfinanceloan01@gmail.com

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz

  3. Arbuz miej jaja #2698915 | 37.248.*.* 17 mar 2019 09:03

    Dworzec jest wizytówką miasta. Już dawno władze powinny zburzyć ten obskurny budynek.

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

  4. Marcin #2698910 | 37.248.*.* 17 mar 2019 08:59

    Trzeba być skończonym jełopem, żeby robić z tego szkaradztwa zabytek.

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

  5. dobry ten co jest #2698455 | 77.111.*.* 16 mar 2019 06:11

    komu ten dworzec przeszkadza ?

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    Pokaż wszystkie komentarze (86)
    2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5