Dworzec główny w Olsztynie nie jest zabytkiem!

2019-01-21 12:03:34(ost. akt: 2019-01-22 10:33:33)

Autor zdjęcia: Przemysław Getka

Znamy już decyzję wojewódzkiego konserwatora zabytków w Olsztynie. Podtrzymał swoją poprzednią decyzję o tym, że dworzec główny w Olsztynie nie jest zabytkiem.
Jeszcze w 2017 roku trzy niewielkie lokalne stowarzyszenia złożyły wniosek o wpisanie dworca na listę zabytków. WUOZ odmówił wszczęcia postępowania, ale zobowiązało go do tego Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Ostatecznie konserwator odmówił wpisu dworca do rejestru zabytków. Ochroną konserwatorską objęto natomiast trzy wiaty peronów. W uzasadnieniu konserwator podkreślił ich wartość historyczną.

Decyzja nie była jednak prawomocna, więc strony postępowania skorzystały z prawa do odwołania, a Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego uchyliło decyzję konserwatora ze względów formalnych. Zdaniem MKiDN zaistniała bowiem potrzeba ponownej analizy zgromadzonego materiału dowodowego.

Co jednak ważne, ministerstwo podkreśliło, że w związku z uchybieniami organu pierwszej instancji minister kultury i dziedzictwa narodowego nie ma możliwości orzec o wpisaniu do rejestru zabytków „zespołu dworca kolejowo-autobusowego” w zakresie wskazanym przez jedno z lokalnych stowarzyszeń z 26 marca 2017 roku, ponieważ „na obecnym etapie postępowania administracyjnego nie został jednoznacznie określony jego przedmiot”.
Decyzja zapadła co prawda 18 stycznia 2019 roku, ale ostatecznie ogłoszono ją wczoraj.

— Podtrzymaliśmy naszą decyzję w zakresie odmowy wpisu do rejestru zabytków zespołu budynków wchodzących w skład kompleksu dworca głównego PKP i PKS składającego się z budynku dworcowego i biurowego — mówi Bartłomiej Skrago, rzecznik Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Olsztynie. — Odmówiliśmy również wpisania do rejestru zabytków nieruchomych budynku dworcowego PKP i PKS oraz budynku biurowego.
Skąd te — z pozoru brzmiące tak samo — dwie odmowy?

— Różnica jest taka, że po pierwszej decyzji minister kultury zarzucił naszej decyzji brak precyzji. Chodziło o to, czy WUOZ prowadzi postępowanie na zespół budynków czy indywidualnie odnosi się do poszczególnych budynków — wyjaśnia Bartłomiej Skrago. — W decyzji, po ponownej analizie, napisaliśmy, że wszczęcie postępowania zostało przygotowane zgodnie z wnioskiem stowarzyszeń, które nie precyzowały jego formy. Przeprowadziliśmy więc drugie postępowanie w odniesieniu i do zespołu budynków, i do możliwości objęcia ochroną indywidualną budynków. Stąd dwa rozstrzygnięcia w temacie odmowy.

Do rejestru zabytków trafiły jednak wiaty peronów numer 2, 3 i 4. Konserwator wydał decyzję o ich wpisie, ale nie jest ona jeszcze prawomocna. Wiaty trafią do rejestru, gdy decyzja się uprawomocni.

— Do tego dochodzi mozaika ścienna zlokalizowana przy schodach na antresolę w części dworca PKS oraz mozaika ścienna zlokalizowana między kasami biletowymi w części dworca PKP — dodaje Bartłomiej Skrago. — Ochroną konserwatorską objęliśmy także napisy przestrzenne: „dworzec autobusowy” i „dworzec kolejowy” umieszczone na dachu budynku dworcowego. Trafią do rejestru zabytków ruchomych.

Strony postępowania mają — ponownie — możliwość odwołania się od tej decyzji. To 14 dni liczone od dnia odebrania decyzji.

— Dla każdej ze stron czas liczy się indywidualnie. Decyzja została już przesłana stronom — zapewnia rzecznik WUOZ.

Przypomnijmy też, że 16 stycznia udało się rozstrzygnąć przetarg na przebudowę dworca. Termin składania ofert minął na początku listopada ubiegłego roku. Zwyciężyła oferta firmy Multiconsult.

— Kolej za projekt zapłaci więcej, niż kwota oferowana przez tę firmę przy pierwszym przetargu, rozstrzygniętym pół roku temu — wówczas umowa do skutku jednak nie doszła z uwagi na oskarżenia korupcyjne — poinformował transport-publiczny.pl.

Zakres prac PKP PLK obejmuje przebudowę infrastruktury torowo-peronowej, a PKP SA — wyburzenie istniejącego dworca kolejowego oraz budowę nowego budynku dworca kolejowego wraz z zagospodarowaniem terenu przyległego i niezbędną infrastrukturą. Ma też powstać połączenie z Zatorzem (kładka albo przedłużenie przejścia podziemnego). W przypadku wyboru tego pierwszego wariantu PKP PLK proponują likwidację istniejącego tunelu.
Opracowania stanowiące przedmiot zamówienia mają stanowić dwa odrębne opracowania projektowe. Zadaniem projektanta będzie też sprawowanie nadzoru autorskiego w trakcie realizacji prac.

— Cieszyłbym się z tego wszystkiego, jakbyśmy zaczęli budowę — nie ukrywa Łukasz Łukaszewski, olsztyński radny Koalicji Obywatelskiej. — Wszystkie te zabiegi przedłużyły ewentualne prace o przynajmniej 2 lata. Budowę centrum przesiadkowego w zasadzie już kończymy, a dworzec dalej leży.

Paweł Jaszczanin

Czytaj e-wydanie

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij

Komentarze (32) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Krzyk #2666806 | 159.203.*.* 21 sty 2019 13:00

    Na całym świecie, takie stowarzyszenia wykorzystuję się do walki z konkurencją. Jak wiadomo kością niezgody jest aby prywatny inwestor nie wybudował galerii przy dworcu. Komu przeszkadzała by galeria z parkingiem bo na pewno nie ludziom korzystającym z dworca. Co robić na tym dworcu? Ludzie którzy korzystają z dworca to często ludzie pracujący w Olsztynie z całego województwa. Co mają robić czekając na transport. Tak przynajmniej zrobią zakupy. Takich dworców jest wPolsce pełno min. Poznań, Kraków czy Katowice. Naprawdę trzeba się postarać żeby się tam zgubić. A na wizji FRO mamy 8 kas tylko po co jak większość ludzi kupuje biletyonline.

    Ocena komentarza: warty uwagi (10) odpowiedz na ten komentarz

  2. blu #2666788 | 79.190.*.* 21 sty 2019 12:34

    skutek taki że będzie drożej …

    Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz

  3. kolej robi wszystko #2667357 | 144.217.*.* 22 sty 2019 12:37

    żeby to był zabytek, albo chociaż skansen. Przy modernizacji linii kolejowych w każdym kierunku nie zrobili ani jednego peronu (nie mylić z dworcem)! Szok. Na wioskach budują perony, gdzie wsiada/wysiada 5 ludzi na krzyż. A w mieście wojewódzkim gdzie tysiące osób przewija się przez perony wciąż trzba wsiadać po drabinie A spróbuj rower wprowadzić do wagonu. Dramat q...a

    Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz

  4. AntyFRO #2667071 | 188.146.*.* 21 sty 2019 21:23

    BRAWO !!! Jedyna rozsądna decyzja!!! Zburzyć to szkaradztwo!!!

    Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz

  5. Ja #2666870 | 195.136.*.* 21 sty 2019 15:00

    Nareszcie !!! Myślę że większość się ucieszyła .

    Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (32)
2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5