Dworzec główny w Olsztynie nie jest zabytkiem!
2019-01-21 12:03:34(ost. akt: 2019-01-22 10:33:33)
Znamy już decyzję wojewódzkiego konserwatora zabytków w Olsztynie. Podtrzymał swoją poprzednią decyzję o tym, że dworzec główny w Olsztynie nie jest zabytkiem.
Jeszcze w 2017 roku trzy niewielkie lokalne stowarzyszenia złożyły wniosek o wpisanie dworca na listę zabytków. WUOZ odmówił wszczęcia postępowania, ale zobowiązało go do tego Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Ostatecznie konserwator odmówił wpisu dworca do rejestru zabytków. Ochroną konserwatorską objęto natomiast trzy wiaty peronów. W uzasadnieniu konserwator podkreślił ich wartość historyczną.
Ostatecznie konserwator odmówił wpisu dworca do rejestru zabytków. Ochroną konserwatorską objęto natomiast trzy wiaty peronów. W uzasadnieniu konserwator podkreślił ich wartość historyczną.
Decyzja nie była jednak prawomocna, więc strony postępowania skorzystały z prawa do odwołania, a Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego uchyliło decyzję konserwatora ze względów formalnych. Zdaniem MKiDN zaistniała bowiem potrzeba ponownej analizy zgromadzonego materiału dowodowego.
Co jednak ważne, ministerstwo podkreśliło, że w związku z uchybieniami organu pierwszej instancji minister kultury i dziedzictwa narodowego nie ma możliwości orzec o wpisaniu do rejestru zabytków „zespołu dworca kolejowo-autobusowego” w zakresie wskazanym przez jedno z lokalnych stowarzyszeń z 26 marca 2017 roku, ponieważ „na obecnym etapie postępowania administracyjnego nie został jednoznacznie określony jego przedmiot”.
Decyzja zapadła co prawda 18 stycznia 2019 roku, ale ostatecznie ogłoszono ją wczoraj.
Decyzja zapadła co prawda 18 stycznia 2019 roku, ale ostatecznie ogłoszono ją wczoraj.
— Podtrzymaliśmy naszą decyzję w zakresie odmowy wpisu do rejestru zabytków zespołu budynków wchodzących w skład kompleksu dworca głównego PKP i PKS składającego się z budynku dworcowego i biurowego — mówi Bartłomiej Skrago, rzecznik Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Olsztynie. — Odmówiliśmy również wpisania do rejestru zabytków nieruchomych budynku dworcowego PKP i PKS oraz budynku biurowego.
Skąd te — z pozoru brzmiące tak samo — dwie odmowy?
Skąd te — z pozoru brzmiące tak samo — dwie odmowy?
— Różnica jest taka, że po pierwszej decyzji minister kultury zarzucił naszej decyzji brak precyzji. Chodziło o to, czy WUOZ prowadzi postępowanie na zespół budynków czy indywidualnie odnosi się do poszczególnych budynków — wyjaśnia Bartłomiej Skrago. — W decyzji, po ponownej analizie, napisaliśmy, że wszczęcie postępowania zostało przygotowane zgodnie z wnioskiem stowarzyszeń, które nie precyzowały jego formy. Przeprowadziliśmy więc drugie postępowanie w odniesieniu i do zespołu budynków, i do możliwości objęcia ochroną indywidualną budynków. Stąd dwa rozstrzygnięcia w temacie odmowy.
Do rejestru zabytków trafiły jednak wiaty peronów numer 2, 3 i 4. Konserwator wydał decyzję o ich wpisie, ale nie jest ona jeszcze prawomocna. Wiaty trafią do rejestru, gdy decyzja się uprawomocni.
— Do tego dochodzi mozaika ścienna zlokalizowana przy schodach na antresolę w części dworca PKS oraz mozaika ścienna zlokalizowana między kasami biletowymi w części dworca PKP — dodaje Bartłomiej Skrago. — Ochroną konserwatorską objęliśmy także napisy przestrzenne: „dworzec autobusowy” i „dworzec kolejowy” umieszczone na dachu budynku dworcowego. Trafią do rejestru zabytków ruchomych.
Strony postępowania mają — ponownie — możliwość odwołania się od tej decyzji. To 14 dni liczone od dnia odebrania decyzji.
— Dla każdej ze stron czas liczy się indywidualnie. Decyzja została już przesłana stronom — zapewnia rzecznik WUOZ.
Przypomnijmy też, że 16 stycznia udało się rozstrzygnąć przetarg na przebudowę dworca. Termin składania ofert minął na początku listopada ubiegłego roku. Zwyciężyła oferta firmy Multiconsult.
— Kolej za projekt zapłaci więcej, niż kwota oferowana przez tę firmę przy pierwszym przetargu, rozstrzygniętym pół roku temu — wówczas umowa do skutku jednak nie doszła z uwagi na oskarżenia korupcyjne — poinformował transport-publiczny.pl.
Zakres prac PKP PLK obejmuje przebudowę infrastruktury torowo-peronowej, a PKP SA — wyburzenie istniejącego dworca kolejowego oraz budowę nowego budynku dworca kolejowego wraz z zagospodarowaniem terenu przyległego i niezbędną infrastrukturą. Ma też powstać połączenie z Zatorzem (kładka albo przedłużenie przejścia podziemnego). W przypadku wyboru tego pierwszego wariantu PKP PLK proponują likwidację istniejącego tunelu.
Opracowania stanowiące przedmiot zamówienia mają stanowić dwa odrębne opracowania projektowe. Zadaniem projektanta będzie też sprawowanie nadzoru autorskiego w trakcie realizacji prac.
Opracowania stanowiące przedmiot zamówienia mają stanowić dwa odrębne opracowania projektowe. Zadaniem projektanta będzie też sprawowanie nadzoru autorskiego w trakcie realizacji prac.
— Cieszyłbym się z tego wszystkiego, jakbyśmy zaczęli budowę — nie ukrywa Łukasz Łukaszewski, olsztyński radny Koalicji Obywatelskiej. — Wszystkie te zabiegi przedłużyły ewentualne prace o przynajmniej 2 lata. Budowę centrum przesiadkowego w zasadzie już kończymy, a dworzec dalej leży.
Paweł Jaszczanin
Czytaj e-wydanie ">kliknij
Komentarze (32) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
Krzyk #2666806 | 159.203.*.* 21 sty 2019 13:00
Na całym świecie, takie stowarzyszenia wykorzystuję się do walki z konkurencją. Jak wiadomo kością niezgody jest aby prywatny inwestor nie wybudował galerii przy dworcu. Komu przeszkadzała by galeria z parkingiem bo na pewno nie ludziom korzystającym z dworca. Co robić na tym dworcu? Ludzie którzy korzystają z dworca to często ludzie pracujący w Olsztynie z całego województwa. Co mają robić czekając na transport. Tak przynajmniej zrobią zakupy. Takich dworców jest wPolsce pełno min. Poznań, Kraków czy Katowice. Naprawdę trzeba się postarać żeby się tam zgubić. A na wizji FRO mamy 8 kas tylko po co jak większość ludzi kupuje biletyonline.
Ocena komentarza: warty uwagi (10) odpowiedz na ten komentarz
blu #2666788 | 79.190.*.* 21 sty 2019 12:34
skutek taki że będzie drożej …
Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz
kolej robi wszystko #2667357 | 144.217.*.* 22 sty 2019 12:37
żeby to był zabytek, albo chociaż skansen. Przy modernizacji linii kolejowych w każdym kierunku nie zrobili ani jednego peronu (nie mylić z dworcem)! Szok. Na wioskach budują perony, gdzie wsiada/wysiada 5 ludzi na krzyż. A w mieście wojewódzkim gdzie tysiące osób przewija się przez perony wciąż trzba wsiadać po drabinie A spróbuj rower wprowadzić do wagonu. Dramat q...a
Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz
AntyFRO #2667071 | 188.146.*.* 21 sty 2019 21:23
BRAWO !!! Jedyna rozsądna decyzja!!! Zburzyć to szkaradztwo!!!
Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz
Ja #2666870 | 195.136.*.* 21 sty 2019 15:00
Nareszcie !!! Myślę że większość się ucieszyła .
Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz