Dworzec główny w Olsztynie nie jest zabytkiem!

2019-01-21 12:03:34(ost. akt: 2019-01-22 10:33:33)

Autor zdjęcia: Przemysław Getka

Znamy już decyzję wojewódzkiego konserwatora zabytków w Olsztynie. Podtrzymał swoją poprzednią decyzję o tym, że dworzec główny w Olsztynie nie jest zabytkiem.
Jeszcze w 2017 roku trzy niewielkie lokalne stowarzyszenia złożyły wniosek o wpisanie dworca na listę zabytków. WUOZ odmówił wszczęcia postępowania, ale zobowiązało go do tego Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Ostatecznie konserwator odmówił wpisu dworca do rejestru zabytków. Ochroną konserwatorską objęto natomiast trzy wiaty peronów. W uzasadnieniu konserwator podkreślił ich wartość historyczną.

Decyzja nie była jednak prawomocna, więc strony postępowania skorzystały z prawa do odwołania, a Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego uchyliło decyzję konserwatora ze względów formalnych. Zdaniem MKiDN zaistniała bowiem potrzeba ponownej analizy zgromadzonego materiału dowodowego.

Co jednak ważne, ministerstwo podkreśliło, że w związku z uchybieniami organu pierwszej instancji minister kultury i dziedzictwa narodowego nie ma możliwości orzec o wpisaniu do rejestru zabytków „zespołu dworca kolejowo-autobusowego” w zakresie wskazanym przez jedno z lokalnych stowarzyszeń z 26 marca 2017 roku, ponieważ „na obecnym etapie postępowania administracyjnego nie został jednoznacznie określony jego przedmiot”.
Decyzja zapadła co prawda 18 stycznia 2019 roku, ale ostatecznie ogłoszono ją wczoraj.

— Podtrzymaliśmy naszą decyzję w zakresie odmowy wpisu do rejestru zabytków zespołu budynków wchodzących w skład kompleksu dworca głównego PKP i PKS składającego się z budynku dworcowego i biurowego — mówi Bartłomiej Skrago, rzecznik Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Olsztynie. — Odmówiliśmy również wpisania do rejestru zabytków nieruchomych budynku dworcowego PKP i PKS oraz budynku biurowego.
Skąd te — z pozoru brzmiące tak samo — dwie odmowy?

— Różnica jest taka, że po pierwszej decyzji minister kultury zarzucił naszej decyzji brak precyzji. Chodziło o to, czy WUOZ prowadzi postępowanie na zespół budynków czy indywidualnie odnosi się do poszczególnych budynków — wyjaśnia Bartłomiej Skrago. — W decyzji, po ponownej analizie, napisaliśmy, że wszczęcie postępowania zostało przygotowane zgodnie z wnioskiem stowarzyszeń, które nie precyzowały jego formy. Przeprowadziliśmy więc drugie postępowanie w odniesieniu i do zespołu budynków, i do możliwości objęcia ochroną indywidualną budynków. Stąd dwa rozstrzygnięcia w temacie odmowy.

Do rejestru zabytków trafiły jednak wiaty peronów numer 2, 3 i 4. Konserwator wydał decyzję o ich wpisie, ale nie jest ona jeszcze prawomocna. Wiaty trafią do rejestru, gdy decyzja się uprawomocni.

— Do tego dochodzi mozaika ścienna zlokalizowana przy schodach na antresolę w części dworca PKS oraz mozaika ścienna zlokalizowana między kasami biletowymi w części dworca PKP — dodaje Bartłomiej Skrago. — Ochroną konserwatorską objęliśmy także napisy przestrzenne: „dworzec autobusowy” i „dworzec kolejowy” umieszczone na dachu budynku dworcowego. Trafią do rejestru zabytków ruchomych.

Strony postępowania mają — ponownie — możliwość odwołania się od tej decyzji. To 14 dni liczone od dnia odebrania decyzji.

— Dla każdej ze stron czas liczy się indywidualnie. Decyzja została już przesłana stronom — zapewnia rzecznik WUOZ.

Przypomnijmy też, że 16 stycznia udało się rozstrzygnąć przetarg na przebudowę dworca. Termin składania ofert minął na początku listopada ubiegłego roku. Zwyciężyła oferta firmy Multiconsult.

— Kolej za projekt zapłaci więcej, niż kwota oferowana przez tę firmę przy pierwszym przetargu, rozstrzygniętym pół roku temu — wówczas umowa do skutku jednak nie doszła z uwagi na oskarżenia korupcyjne — poinformował transport-publiczny.pl.

Zakres prac PKP PLK obejmuje przebudowę infrastruktury torowo-peronowej, a PKP SA — wyburzenie istniejącego dworca kolejowego oraz budowę nowego budynku dworca kolejowego wraz z zagospodarowaniem terenu przyległego i niezbędną infrastrukturą. Ma też powstać połączenie z Zatorzem (kładka albo przedłużenie przejścia podziemnego). W przypadku wyboru tego pierwszego wariantu PKP PLK proponują likwidację istniejącego tunelu.
Opracowania stanowiące przedmiot zamówienia mają stanowić dwa odrębne opracowania projektowe. Zadaniem projektanta będzie też sprawowanie nadzoru autorskiego w trakcie realizacji prac.

— Cieszyłbym się z tego wszystkiego, jakbyśmy zaczęli budowę — nie ukrywa Łukasz Łukaszewski, olsztyński radny Koalicji Obywatelskiej. — Wszystkie te zabiegi przedłużyły ewentualne prace o przynajmniej 2 lata. Budowę centrum przesiadkowego w zasadzie już kończymy, a dworzec dalej leży.

Paweł Jaszczanin

Czytaj e-wydanie

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij

Komentarze (32) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. az #2667484 | 213.76.*.* 22 sty 2019 15:39

    Ci OBROŃCY śmierdzącego dworca pewnie od lat na nim nie byli. Dziwię się, że słynnego olsztyńskiego SAMOTNIAKA nie chcieli wpisać na listę ŚMIERDZĄCYCH ZABYTKÓW !!!!!!!!!!!!

    odpowiedz na ten komentarz

  2. kolej robi wszystko #2667357 | 144.217.*.* 22 sty 2019 12:37

    żeby to był zabytek, albo chociaż skansen. Przy modernizacji linii kolejowych w każdym kierunku nie zrobili ani jednego peronu (nie mylić z dworcem)! Szok. Na wioskach budują perony, gdzie wsiada/wysiada 5 ludzi na krzyż. A w mieście wojewódzkim gdzie tysiące osób przewija się przez perony wciąż trzba wsiadać po drabinie A spróbuj rower wprowadzić do wagonu. Dramat q...a

    Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz

  3. zamiast zacząć budować #2667238 | 89.228.*.* 22 sty 2019 09:30

    tylko dyskusje i dyskusje

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  4. mm #2667224 | 79.184.*.* 22 sty 2019 08:54

    dobrze że kolejarze będą tylko dworzec bez galerii budować :) przynajmniej będzie praktycznie

    odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. Alienacja rodzicielska=przemoc wobec dzieci #2667204 | 193.243.*.* 22 sty 2019 08:10

      Alienacja Rodzicielska została zakwalifikowania przez Rzecznika Praw Dziecka i Ministerstwo Sprawiedliwości jako forma przemocy emocjonalnej. Jest to świadome lub nieświadome działanie osób i instytucji doprowadzające do odizolowania jednego z rodziców od dziecka (zazwyczaj ojca). Główny rodzic traktuje dziecko jako własność, a drugi rodzic zostaje sprowadzony do roli bankomatu. Rodzic próbujący wymazać dziecku z życia drugiego rodzica wyrządza mu krzywdę i naraża go na wiele problemów "psychologicznych i społecznych".

      odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (32)
    2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5