Wiemy, kto zaprojektuje nowy dworzec główny w Olsztynie
2019-01-16 20:13:10(ost. akt: 2019-01-16 19:13:58)
PKP SA rozstrzygnęły ponowiony przetarg na wykonanie projektu budowy nowego dworca Olsztyn Główny.
Termin składania ofert minął na początku listopada ubiegłego roku. 15 stycznia PKP SA wybrały ofertę firmy Multiconsult. — Kolej za projekt zapłaci więcej, niż kwota oferowana przez tę firmę przy pierwszym przetargu, rozstrzygniętym pół roku temu — wówczas umowa do skutku jednak nie doszła z uwagi na oskarżenia korupcyjne — informuje transport-publiczny.pl.
Jak czytamy na portalu: "Przedmiotem postępowania jest przygotowanie dokumentacji projektowej dla budowy dworca Olsztyn Główny wraz z modernizacją układu torowo-peronowego i infrastruktury kolejowej. Zakres prac PKP PLK obejmuje przebudowę infrastruktury torowo-peronowej, a PKP SA – wyburzenie istniejącego dworca kolejowego oraz budowę nowego budynku dworca kolejowego wraz z zagospodarowaniem terenu przyległego i niezbędną infrastrukturą. W ramach inwestycji ma powstać połączenie z Zatorzem – albo za pomocą kładki, albo przedłużenia przejścia podziemnego. W przypadku wyboru tego pierwszego wariantu PKP PLK proponują likwidację istniejącego tunelu. Opracowania stanowiące przedmiot zamówienia mają stanowić dwa odrębne opracowania projektowe. Zadaniem projektanta będzie też sprawowanie nadzoru autorskiego w trakcie realizacji prac.
***
Pod koniec marca 2017 roku — przypomnijmy — trzy lokalne stowarzyszenia złożyły wniosek o wpisanie dworca na listę zabytków. Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Olsztynie odmówił wtedy wszczęcia postępowania. Zobowiązało go jednak do tego Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Pod koniec marca 2017 roku — przypomnijmy — trzy lokalne stowarzyszenia złożyły wniosek o wpisanie dworca na listę zabytków. Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Olsztynie odmówił wtedy wszczęcia postępowania. Zobowiązało go jednak do tego Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Ostatecznie, w lutym 2018, ochroną konserwatorską objęto jedynie trzy wiaty na peronach numer 2, 3 i 4. W uzasadnieniu konserwator podkreślił ich wartość historyczną. W jego opinii dokumentują historię pierwszego, XIX-wiecznego dworca w Olsztynie.
Decyzja konserwatora nie była jednak prawomocna. Strony postępowania skorzystały więc z przysługującego im prawa do odwołania. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego uchyliło decyzję konserwatora ze względów formalnych. Zdaniem MKiDN istnieje bowiem potrzeba ponownej analizy zgromadzonego materiału dowodowego.
„W toku ponownego rozpatrywania sprawy warmińsko-mazurski wojewódzki konserwator zabytków winien mieć na uwadze przede wszystkim prawidłową analizę komponentów „kompleksu” wnioskowanego do wpisania do rejestru zabytków, a następnie konieczność dobrania adekwatnej metody do oceny ich wartości zabytkowych” — czytamy w uzasadnieniu.
Co jednak ważne, ministerstwo podkreśliło, że w związku z uchybieniami organu pierwszej instancji minister kultury i dziedzictwa narodowego nie ma możliwości orzec o wpisaniu do rejestru zabytków „zespołu dworca kolejowo-autobusowego” w zakresie wskazanym przez jedno z lokalnych stowarzyszeń z 26 marca 2017 roku, ponieważ „na obecnym etapie postępowania administracyjnego nie został jednoznacznie określony jego przedmiot”.
Ministerstwo podkreśliło jednak wagę opinii ekspertów, którzy stwierdzili, że „wystrój wnętrz budynku zintegrowanego dworca PKP i PKS, pomimo pewnych przekształceń, zachował w znacznej mierze swoje walory artystyczne. (...) Z treści zaskarżonej decyzji nie wynika natomiast, aby aspekt indywidualnej ochrony wystroju wnętrz ww. budynku był przez organ pierwszej instancji analizowany i prowadził do konkretnych konkluzji oraz rozstrzygnięć”.
Komentarze (38) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
Przecież to jakaś kpina. #2668076 | 209.58.*.* 23 sty 2019 13:51
Pytanie do włodarzy miasta: A gdzie dworzec PKS? Gdzie szumnie zapowiadane "Zintegrowane centrum komunikacyjne"??? Budowa dworca PKP przy obskurnym PKSie to absurd.
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz
olsztynianka #2665543 | 37.8.*.* 18 sty 2019 23:45
Jak to zlikwidowac przejscie podziemne!!!!!! Juz widze te rzesze pasażerów wciągajacych walizy po schodach kładki!!!!! Cos takiego przeżyłam w Morągu! Horror!!!! Nie zgadzam się na jakąś tam kładkę zamiast tunelu!
Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)
szczoch PKP #2665531 | 37.47.*.* 18 sty 2019 22:19
Już się nie mogę doczekać na nowe lokum :)
Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz
ZNAWCA #2665116 | 46.170.*.* 18 sty 2019 07:47
Teraz dopiero był ustawiony przetarg , 2 miliony więcej. Otworzyli koperty wcześniej i zadzwonili do Józka; ty Józek dopisz z 2 miliony bo znowu CBA się doczepi bo tyle jesteś tańszy.
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz
mm #2665109 | 79.184.*.* 18 sty 2019 07:29
najśmieszniejsze jest to że powstanie nowy dworzec PKP a dworzec PKS zostanie i będzie dalej straszył :D
Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz