Turcy szykują tramwaje dla Olsztyna. Wiemy jak będą wyglądały

2019-01-08 15:58:53(ost. akt: 2019-01-08 15:32:57)

Autor zdjęcia: olsztyn.eu

Wiemy już, jak będą wyglądały tramwaje, które najpóźniej w kwietniu 2020 roku trafią do stolicy Warmii i Mazur. Przypomnijmy, że wyprodukuje je turecka firma Durmazlar, dla której będzie to debiut na europejskim rynku.
Tramwaje na mapę Olsztyna wróciły pod koniec 2015 roku. 19 grudnia uruchomiona została linia numer 1, 27 grudnia na ulice wyjechała "dwójka", a ostatniego dnia roku, dzięki otwarciu linii numer 3, Dworzec Główny został połączony z Kortowem.

I trzeba przyznać, że olsztynianie, a przynajmniej ci, którzy regularnie korzystają z komunikacji miejskiej tramwaje polubili. Tego samego nie powiedzą kierowcy, których większość twierdzi, że "limonki" powodują w mieście wyłącznie korki. Nie zmienia to jednak faktu, że składów brakuje. Na naszych łamach kilkukrotnie pisaliśmy o zepsutych pojazdach, czy o składach będących na przeglądach, co przekładało się na problemy związane szczególnie z linią numer trzy, której kursy bardzo często obsługiwane są przez autobusy zastępcze.

Warto również dodać, że w najbliższym czasie ma się rozpocząć rozbudowa sieci tramwajowej, a wtedy, jak łatwo przewidzieć, problem ze składami byłby znacznie większy.

Rozwiązaniem ma być zakup nowego taboru. Przetarg rozpisany przez miasto wygrała turecka firma Durmazlar, z którą podpisano umowy 18 lipca w urzędzie miasta. — Gdy ponad trzy lata temu świętowaliśmy powrót tramwajów na ulice Olsztyna, zapowiadaliśmy, że to dopiero pierwszy etap całego systemu, który ma objąć nasze miasto — mówił po podpisaniu umowy z turecką firmą Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. — Teraz konsekwentnie wdrażamy kolejne przedsięwzięcia związane z tym ambitnym projektem. Aby już istniejące linie, jak i te, których infrastruktura zacznie powstawać w przyszłości, działały na najwyższym poziomie, potrzebne są dodatkowe pojazdy.

I właśnie udało nam się poznać ich wygląd. — Firma, która wyprodukuje dla nas tramwaje, pomaluje je na kolor wskazany przez nas — mówiła w ubiegłym roku w rozmowie z nami Marta Bartoszewicz, rzeczniczka Urzędu Miasta. Nowe składy faktycznie, podobnie jak te obecnie kursujące po Olsztynie będą zielone.

Co jeszcze będzie podobnego, a co będzie różniło nowe Durmazlary od Solarisów tramino? Nowe tramwaje mają być takiej samej szerokości jak obecnie jeżdżące po Olsztynie składy, czyli 2,5 m. Warto dodać, że są to obecnie najszersze tramwaje w Polsce. Nie zmieni się również szerokość rozstawu osi pojazdów. Oznacza to, że nowe składy będą mogły poruszać się po obecnych liniach tramwajowych, a nie tylko po nowych. Nowe składy będą niskopodłogowe, klimatyzowane, podłączone do systemu ITS, znajdzie się w nich również system głosowy, informujący o przystankach, a także tablice z mapami i rozkładami jazdy. Zainstalowane zostaną też biletomaty.

Tramwaje od tureckiego producenta będą różniły się jednak drzwiami. W przypadku tramino mamy sześć par dwuskrzydłowych drzwi o szerokości 1,3 m. W nowych tramwajach drzwi zostały zaprojektowane w układzie 1-4-1. Oznacza to, że skrajne drzwi będą jednoskrzydłowe.

Przypomnijmy, że Durmazlar na dostawę pierwszych dwóch składów ma 21 miesięcy od dnia podpisania umowy (najpóźniej do 17 kwietnia 2020 roku). Ostatnie z 12 zakontraktowanych pojazdów trafią do Olsztyna już pięć miesięcy później.

Zakup taboru będzie kosztował ok. 108 mln zł. Kontrakt zakłada możliwość podwojenia tej liczby – w takim przypadku koszt wzrósłby do 206 mln zł. Miasto na zamówienie dodatkowych pojazdów ma czas do końca 2021 roku.

Kuch


Czytaj e-wydanie

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij

Komentarze (56) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. kobiety mafii 2 #2676279 | 164.127.*.* 5 lut 2019 16:40

    Wyłączcie samoczynnie włączające się filmiki. Pojebało was? Takie reklamy odstraszają i budzą agresję.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  2. A ile będzie miejsc siedzących? #2660106 | 83.6.*.* 10 sty 2019 17:15

    Czy też tak mało jak w obecnych tramwajach, które wożą duże skrzynki obok pojedyńczych siedzeń ? Podpatrzcie jakie wygodne podwójne siedzenia odpowiednio szerokie dla dorosłego człowieka jeżdżą Niemcy w swoim kraju. Tam liczy się jakość i wygoda, a u nas zasada byle jak aby tanio.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  3. Oleski #2659641 | 95.160.*.* 10 sty 2019 07:59

    Nie wiemy tylko po czym będą jezdzily.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  4. Jak można polubić tramwaje? #2659161 | 37.8.*.* 9 sty 2019 15:35

    Otóż można zlikwidować bardzo dobra połączenia MPK na kultowych wręcz liniach i nie ma wyjścia. trza jeździć tym co jest. Poza tym częściej jeździ autobusowa komunikacja zastępcza niż tramwaje ;)

    Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. NOLek #2659099 | 37.47.*.* 9 sty 2019 14:38

      OLSZTYN PGR Tramwaje nie zrobią z Olsztyna Miastem to i tak Kombinat Rolny PGR

      odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      Pokaż wszystkie komentarze (56)
      2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5